مهار تورم؛ پیش‌شرط تحقق عدالت

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: اگر به دنبال تحقق عدالت در برنامه هفتم هستیم باید تورم مهار شود و بهترین شیوه مهار تورم تثبیت قیمت ارز و واگذاری گسترده زمین به فقراست.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم رجایی‌رامشه، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری شبستان با تأکید بر در نظر گرفتن پیوست عدالت در برنامه هفتم توسعه، اظهار کرد: واقعیت امر این است که اگر تورم را کنترل نکنیم سخن گفتن از عدالت بیراهه است یعنی به هر طریقی برای برداشتن گام اول در مقوله تحقق عدالت باید ابتدا تورم مهار شود؛ چون تورم فقیر را فقیرتر و ثروتمند را ثروتمندتر می‌کند و همه این را می‌دانند.

وی افزود: دولت باید در تثبیت نرخ ارز به منظور تحقق عدالت اهتمام ویژه داشته باشد و تثبیت قیمت ارز هم از طریق مدیریت صحیح و دقیق عرضه و تقاضا و دلاریزه نکردن اقتصاد امکان‌پذیر است. دولت نباید اجازه دهد هرروز قیمت‌ها به اسم عدالت افزایش یابد و جهش قیمتی اتفاق بیفتد و هر قدمی به غیر از اینها برداشته شود به معنای توهم عدالت است.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به حذف یارانه انرژی و افزایش قیمت انرژی گفت: حذف یارانه انرژی به بهانه اینکه فلانی دو خودرو دارد ولی دیگری فاقد خودروست فقط شرایط تورمی را بدتر می‌کند و بعد از اینکه اوضاع آرام شود تازه تبعات منفی حذف یارانه انرژی یا کاهش آن در جامعه پدیدار و هویدا خواهد شد. این‌گونه تفکرات و اقدامات به زیان فقرا و محرومان است و به تشدید توزیع ناعادلانه ثروت و افزایش شکاف طبقاتی منجر می‌شود.

حذف یارانه پنهان؛ مسیری بیراهه

حجت‌الاسلام رجایی تأکید کرد: وقتی درصد افزایش حقوق و دستمزدها به درصد افزایش نرخ تورم نرسد قطعاً فقرا فقیرتر می‌شوند و دود آن به چشم ضعفا و مستضعفان می‌رود. اینکه مدام از یارانه پنهان سخن گفته می‌شود و تأکید دارند که عواید حاصل از آن به جیب اغنیاء می‌رود سخنی شبیه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است که حاصل و پیامدهای آن را در جامعه مشاهده کردیم و به تعداد ضعفا و فقرا افزود و ثروتمندان را ثروتمندتر کرد و لذا اگر حذف یارانه پنهان کلید بخورد همان داستان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تکرار خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید خودمان را از تئوری و نسخه نئولیبرال‌ها رها سازیم، گفت: نئولیبرال‌ها فقط نسخه قیمتی دارند و لازم است مدنظر داشت که نسخه قیمتی اینها به زیان طبقات محروم و ضعیف جامعه است و باید خود را از این نسخه نجات داد. نسخه نئولیبرال‌ها واقعاً خطرناک است ولی متأسفانه مرکز پژوهش‌های مجلس تحت تأثیر این نسخه قرار گرفته و پیشنهاد حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی را ارائه کرده است.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در این رابطه افزود: این سیاست ادامه‌دهنده روش‌های غلط گذشته است و فقط به طبقات پایین ظلم می‌شود. دولت باید روی کنترل تورم به‌ویژه تورم مواد غذایی و مایحتاج مردم متمرکز شود و به هیچ چیز جز این قانع نباشد.

به گفته رجایی، در مقطع فعلی شاخص اصلی عدالت، مهار تورم و تمرکز بر آن است.

گام اول برای مهار تورم

وی در ادامه گفت: از سال ۹۷ به بعد تورم‌های سنگین بالای ۴۰ درصد را شاهد بودیم و این میزان تورم برای عدالت وحشتناک است. طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، تورم تمام فعالیت‌های دولت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و واقعاً حیفِ این دولت است که با این همه اقدامات مثبت در حوزه سیاست داخلی و خارجی، تمام اقداماتش تحت تأثیر تورم قرار بگیرد.

این کارشناس اقتصاد اسلامی تأکید کرد: باید ولایتمدارانه رفتار کرد و تلاش‌های دولت برای مهار تورم هنوز کافی نیست و درصد تورمی که مهار شده خیلی اندک است.

رجایی در پایان خاطنراشن کرد: دولت در گام اول برای کنترل نرخ تورم باید واگذاری گسترده زمین به فقرا را مدنظر قرار دهد و سیاست‌های تثبیت نرخ ارز را پیش ببرد.

کد خبر 1739787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha