راه‌اندازی سامانه ثبت طلا نیازمند شناسنامه‌دار کردن جواهرات است

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه طلا فاقد شناسنامه بوده و چیزی را هم که فاقد شناسنامه باشد، نمی‌توان در سامانه ثبت کرد، گفت: مدلی را که برای مسکن، زمین و خودرو اجرا می‌شود، نمی‌‎توان در مورد طلا پیاده‌سازی کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد  خبرگزاری شبستان اخیراً در فضای مجازی اخباری مبنی بر اینکه مردم باید طلاهای خود را در سامانه‌ای ثبت و هنگام فروش، ۲۵ درصد از سود آن را به دولت پرداخت کنند، منتشر شده است. البته  سخنگوی سازمان امور مالیاتی، هر گونه افزایش نرخ مالیاتی یا افزودن پایه مالیاتی حوزه طلا، جواهر و پلاتین از روز اول دی ماه را تکذیب کرد و گفت که مالیات حوزه طلا و جواهر همان ۹ درصد مالیات ارزش افزوده از محل اجرت، حق‌العمل و سود این کالاست و بیش از این نه سودی و نه مالیاتی به دولت پرداخت نخواهد شد.

عزت‌الله یوسفیان، کارشناس اقتصادی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری شبستان، در این باره اظهار کرد: دریافت سود و یا مالیات از محل خرید و فروش طلا به کل متفاوت‌تر از خرید و فروش ملک و خودرو و یا هر کالای دیگری است. طلا کالای باارزشی است که آن را می‌توان در خانه نگه داشت و افراد بدون حضور به طلافروشی آن را خرید و فروش کنند.

وی افزود: اگر قرار باشد دولت درصد افزایش مالیات از محل خرید و فروش طلا را افزایش دهد فقط می‌تواند آن را به طلافروشی‌ها ابلاغ کند که اگر چنین اتفاقی هم بیفتد قطعاً مردم سعی خواهند کرد بدون مراجعه به طلافروشی طلای خود را به افراد دیگری به فروش برسانند. کمی ماجرای طلا پیچیده است و مدلی را که برای مسکن، زمین و خودرو اجرا می‌شود، نمی‌‎توان در مورد طلا پیاده‌سازی کرد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: دریافت ۲۵ درصدی سود از محل فروش طلا منجر به دور زدن قانون خواهد شد. اگر این اتفاق بیفتد هم طلافروش تحت فشارهای مالیاتی قرار می‌گیرد و هم خریدار. همین ۹ درصد مالیات برارزش افزوده‌ای که مشتریان طلا پرداخت می‌کنند کفایت کرده و بیش از این قطعاً مردم را مجبور خواهد ساخت که دست به خرید و فروش طلا در بازارهای دیگر بزنند.

یوسفیان درباره ادعای ثبت طلا در سامانه‌ گفت: طلا فاقد شناسنامه است و چیزی را هم که فاقد شناسنامه باشد، نمی‌توان ثبت کرد. فاکتور را نمی‌توان شناسنامه طلا فرض کرد چون امکان دارد افراد آن را بین خود رد و بدل کنند. شناسنامه طلا باید همانند ملک، زمین و خودرو در مراجع قضایی و ثبت اسناد ثبت شده باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سامان دادن بازار طلا نیازمند راه و روش منطقی و اصولی است و با این‌گونه سیاست‌ها قطعاً نمی‌توان کاری را از پیش برد. هنوز دولت آمار کامل از موجودی طلاهای ذخیره‌شده در منازل مردم ندارد و بدون آمار و اطلاعات چطور باید بازار طلا را سامان‌مند کرد.

کد خبر 1740366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha