راه‌های مفید سرمایه‌گذاری در جامعه امروز اسلامی

سیف با اشاره به شیوه‌های مطلوب سرمایه‌گذاری در جامعه امروز اسلامی اشاره کرد و گفت لازم است مردم به ویژه قشر مذهبی را با این شیوه‌ها آشنا ساخت. اسلام نه‌تنها با سرمایه‌گذاری و تجارت مشکل ندارد بلکه آن را مورد تأیید قرار داده است.

الله‌مراد سیف، عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری شبستان، درباره شیوه مطلوب سرمایه‌گذاری طبق موازین و احکام اسلامی، اظهار کرد: اغلب مردم مسیر درست و صحیح سرمایه‌گذاری مالی و اقتصادی را نمی‌دانند به‌ویژه کسانی‌ که به باورهای دینی و شرعی مقید هستند و نمی‌خواهند شیوه سرمایه‌گذاری‌شان به نحوی باشد که مال حرام وارد زندگی و سفره‌هایشان شود.

وی افزود: البته تا حدودی راه‌های مطلوب و صحیح برای اینکه مردم وارد فرآیند سرمایه‌گذاری شوند هم ایجاد نکرده‌ایم، درصورتی‌که اسلام نه‌تنها با سرمایه‌گذاری و تجارت مشکل ندارد بلکه آن را مورد تأیید قرار داده، البته شرایط سرمایه‌گذاری در دنیای امروز با گذشته به کل تفاوت کرده و تنوع سرمایه‌گذاری به شدت زیاد شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) جمع‌آوری سرمایه‌های خُرد مردمی را بهترین ابزار تأمین مالی برای دولت‌ها دانست که می‌توان از آنها در رشد و پیشرفت اقتصادی استفاده کرد و گفت: تا قبل از اینکه تورم شتاب بگیرد مردم پس‌اندازهای خود را در بانک‌ها سپرده می‌کردند تا هم از سود بانکی منتفع شوند و هم اینکه پولشان از ارزش نیفتد و همچنین بانک‌ها هم از سپرده‌گذاری مردم نفع می‌بردند و دولت اینها را در مسیر تولید یا قرض‌الحسنه هزینه می‌کرد.

وی ادامه داد: اما وقتی تورم شتاب گرفت این سپرده‌ها از بانک‌ها خارج شد و مردم در جست‌وجوی دیگر بازارها برای سرمایه‌گذاری برآمدند و البته این در حالی است که رفتارهای دوگانه بانک‌ها هم به اعتماد مردم آسیب وارد کرد به خصوص آنهایی که باورهای شرعی دارند احتیاط بیشتری کردند و نسبت به سپرده‌گذاری در بانک تجدیدنظرهایی را انجام دادند.

ناآشنا بودن بخش قابل توجهی از قشر مذهبی به شیوه‌های صحیح سرمایه‌گذاری

سیف بیان کرد: جامعه مذهبی و معتقد به باورهای شرعی خیلی با فرآیندهای صحیح و شرعی سرمایه‌گذاری آشنایی ندارند و به همین دلیل کمی انفعال در اینها مشاهده می‌شود، در صورتی‌که باید شیوه‌های صحیح و شرعی سرمایه‌گذاری را برایشان تشریح کرد تا پس‌اندازهای خُرد خود را در خانه محفوظ و یا راکد نگاه ندارند و آنها را وارد فرآیند سرمایه‌گذاری کنند تا هم خودشان منتفع شوند و هم حکومت اسلامی.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: به باور من بازار سرمایه یا همان بورس بهترین ابزار برای تجمیع سرمایه‌های خُرد و سرمایه‌گذاری محسوب می‌شد که متأسفانه به دلیل اتفاقات و تصمیمات غیرصحیح چند سال اخیر این بازار از جذابیت افتاد و پول‌های خُرد مردمی از آن خارج شد. بازار سرمایه این قابلیت را داشت که هم به مردم و هم به تولیدکننده سود برساند و از سوی دیگر این بازار مورد وفاق اکثر فقها و اقتصاددانان هم بود.

وی گفت: به واسطه فرهنگ اسلامی می‌توانیم الگوهای سرمایه‌گذاری‌های خُرد را توسعه بدهیم یعنی سرمایه‌های خُرد را به سمت کسب‌وکارهای کوچک هدایت کنیم و از این طریق این کسب‌وکارها هم تأمین منابع می‌شوند و هم اینکه دارندگان سرمایه‌های خُرد نفع می‌برند. در این راستا بهتر است کسب و کارهای فامیلی یا خانوادگی راه‌اندازی شوند و یا کسانی‌ را که نیاز به سرمایه دارند شناسایی و سرمایه‌هایشان را در اختیارشان قرار دهند. بهترین و مطلوب‌ترین مسیری که شرعی است و به تولید و اشتغال کمک می‌کند در حال حاضر همین مسیر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) افزود: یکی دیگر از شیوه‌های مطلوب سرمایه‌گذاری در حکومت اسلامی این است که در بازار سرمایه اوراق استصناع برای دارندگان سرمایه‌های خرد منتشر شود و به فروش برسد تا از این طریق جلوی کاهش ارزش پول گرفته شود.

سیف با بیان اینکه در اقتصاد تورمی مردم به خودی خود به سمت تبدیل پول به ارز یا طلا خواهند رفت، گفت: لازم است که دولت سیزدهم برای مهار تورم فکری کند و چاره‌ای بیندیشد تا تقاضا برای خرید طلا و ارز کاهش پیدا کند.

وی یکی دیگر از راه‌های مشروع سرمایه‌گذاری را مربوط به تأسیس صندوق‌های تأمین مالی جمعی دانست و خاطرنشان کرد: باید مؤسساتی که می‌توانند این صندوق‌ها را ایجاد کنند دعوت به کار کرد تا پس‌اندازهای مردمی را جذب و به سمت کسب‌وکارهای سودساز و اشتغال‌زا سوق دهند.

کد خبر 1740624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha