این کانون مسجدی، باعث مهاجرت معکوس از شهر به روستا شده است

کانون فرهنگی هنری «رهروان قرآن» کاری کرده کارستان؛ این کانون با اقدامات فرهنگی و اجتماعی خود و با به راه انداختن شور و نشاط خاصی در روستای کهریز و ارتقای سطح فرهنگ منطقه موجب مهاجرت معکوس بیش از ۲۰ خانواده از شهر به روستا شده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، ابوالقاسم کارگر، مدیر کانون فرهنگی هنری «رهروان قرآن» در جوار مسجد امام حسین(ع) (واقع در روستای کهریز بخش بیدوار کرمانشاه) با اشاره به سابقه ۱۵ ساله خود در این کانون، فعالیت‌های مختلف و متنوع آن را معرفی و بیان کرد: ما در این کانون فعالیت‌های گسترده‌ای داریم و در واقع با اقدامات خود خلأ ادارات و سازمان‌های مختلف را در این روستا پوشش داده‌ایم.

وی محوریت اصلی فعالیت‌های کانون رهروان قرآن را در کارهای فرهنگی دانست و تصریح کرد: ما حتی در این کانون کارهای اقتصادی نیز انجام می‌دهیم و کلاس‌های قرآنی را نیز برگزار می‌کنیم.

این کانون مسجدی، باعث مهاجرت معکوس از شهر به روستا شده است

وی افزود: اکنون یکی از کارهای اصلی ما آموزش قرآن به شیوه جدید است؛ شیوه‌ای که اگر کسی در این کلاس‌ها شرکت کند به هیچ وجه این حرکات قرآنی از خاطرش نخواهد رفت لذا در حال تربیت مربی برای آموزش چنین شیوه‌ای هستیم.

این کانون مسجدی، باعث مهاجرت معکوس از شهر به روستا شده است

کارگر با اشاره به دیگر اقدامات کانون ابراز کرد: برگزاری کلاس‌های آموزش احکام، کلاس‌های اقتصادی، آموزش قالی بافی، و کلاس‌های ورزشی از دیگر اقدامات ما برای رده‌های سنی مختلف بوده است. وی همچنین از تشکیل گروه سرود در مسجد خبر داد و گفت: گروه سرودی را تشکیل دادیم که چندین بار سرود آن از شبکه‌های استانی و حتی ملی پخش شده است.

راه اندازی سینماسیاری حرفه‌ای

این کانون مسجدی، باعث مهاجرت معکوس از شهر به روستا شده است

این فعال مسجدی ادامه داد: برای روستا یک سینماسیار بزرگ با امکاناتی در حد یک سینمای حرفه‌ای نیز ایجاد کردیم و با همکاری کانون پرورش فکری کودکان در هفته چند جلسه برای بچه‌ها جلسه آموزش احکام برگزار می‌کنیم و احکام را با شور و نشاط خاصی به بچه‌ها آموزش می‌دهیم و با کانون‌های روستاهای همجوار هماهنگ کردیم تا بچه‌ها را برای فراگیری این آموزش‌ها به کانون ما بیاورند.

وی در راستای اهداف خود از فعالیت مستمر در کانون و انجام کارهای فرهنگی گفت: دغدغه من از آنجایی شروع شد که بعد از ۱۵ سال کار فرهنگی سنگین در حد کشوری و استانی به این نتیجه رسیدم که مشکل روستا و جامعه روستایی فرهنگی است و بودجه مشکل روستاهای ما نیست یعنی در حقیقت بودجه ردیف دوم نیازمندی‌های روستاهاست؛ چراکه اگر فرهنگ نباشد با بودجه صرف هم نمی‌توان کاری را پیش برد به همین دلیل من به شدت دغدغه فرهنگ را داشتم لذا از پایه با بچه‌ها کار کردیم.

کارگر اضافه کرد: اکنون بحمدالله روستای ما از نظر فرهنگی و آداب و معاشرت پیشرفت‌های قابل توجهی کرده تاجایی که شاهد مهاجرت های معکوس به روستا هستیم.

وی افزود: اکنون ۲۰ خانوار و شاید هم بیش هستند که قبلا از روستا کوچ کرده بودند و مجدد به روستا بازگشتند که این مهاجرت به دلیل کارهای فرهنگی کانون ماست و شور و نشاط خاصی را در روستا ایجاد کرده است.

این کانون مسجدی، باعث مهاجرت معکوس از شهر به روستا شده است

دریافت مجوز مشاغل خانگی برای بانوان روستا

مدیر کانون فرهنگی هنری «رهروان قرآن» همچنین از فعال بودن بخش بانوان کانون خبر داد و بیان کرد: بخش بانوان کانون هم بسیار فعال است و حتی گروه سرود مجزایی برای بخش خواهران تشکیل شده و در بخش اقتصادی نیز خواهران را فعال کردیم و با کمک آنان دو صندوق خُرد روستایی با همکاری جهاد کشاورزی راه اندازی و حدود ۶۰ نفر از خواهران روستا را معرفی کردیم تا مجوز مشاغل خانگی دریافت کنند و اکنون ۸۰ درصد آنان در حال دریافت وام برای راه اندازی مشاغل خانگی هستند.

وی اضافه کرد: بانویی در روستا در زمینه قالی بافی فعال است و از طریق ایشان نیز یک دوره کلاس قالی بافی برگزار کردیم و حدود ۹۰ نفر از روستاهای اطراف را نیز جذب کردیم و با همکاری فنی و حرفه ای استان بیش از ۱۰۰ خانواده را برای دریافت وام‌ معرفی کردیم که این اقدام، خیر و برکت بسیاری را برای روستای کهریز و حتی روستاهای همجوار به دنبال داشت.

کارگر در ادامه با اشاره به تعداد اعضای اصلی کانون رهروان قرآن گفت: بیش از ۳۰ نفر به عنوان عضو اصلی در کانون ما فعالیت دارند. وی همچنین از راه اندازی فرهنگ پرداخت زکات در روستا خبر داد و بیان کرد: در روستای ما پرداخت زکات مرسوم نبود یا هر کس برای خودش به صورت متفرقه به مکان‌های مختلف زکات پرداخت می‌کرد اما اکنون حدود دو سالی می‌شود که مردم را در فصل برداشت جو و گندم به صورت هدفمند تشویق به پرداخت زکات و با هماهنگی مراجع تقلید این مبالغ را خرج مسجد روستا می‌کنیم؛ چراکه مسجد ما بسیار مغفول مانده بود که با کمک این زکات‌ها به مسجد سرو سامان دادیم تاجاییکه اکنون به یکی از مساجد برقرار و موفق بخش تبدیل شده است و نمازهای یومیه نیز به صورت مرتب در آن برگزار می‌شود.

جهاد تبیین برای بچه‌ها

این کانون مسجدی، باعث مهاجرت معکوس از شهر به روستا شده است

این فعال مسجدی برگزاری کلاس‌های بصیرتی برای بچه‌ها را اقدام دیگر این کانون برشمرد و گفت: در مسجد برای بچه‌ها کلاس‌های بصیرتی برگزار و شبهات روز را برای آنان تبیین می‌کنیم و افزون بر این کتبی را در اختیار آنان قرار می‌دهیم تا مطالعه کنند.

این کانون مسجدی، باعث مهاجرت معکوس از شهر به روستا شده است

وی اضافه کرد: ما برای تعدادی دانش آموز هدیه تهیه کردیم تا آنان را تشویق کنیم پای کار بیایند و به آن‌ها در زمینه‌های مختلف اعم از اعتیاد، رابطه محرم و نامحرمی و... آموزش می‌دهیم.

مدیر کانون فرهنگی هنری رهروان قرآن از برگزاری خودجوش جشن تکلیف برای بچه‌های روستا خبر داد و ابراز کرد: این کار به صورت خودجوش توسط کانون انجام شد و از کلیه بچه‌ها دعوت و هدایایی به آنان تقدیم شد و فلسفه نماز و حفظ حجاب‌ نیز برای آنها بیان شد.

وی با بیان اینکه حتی در ایام کرونا فعالیت‌های مسجد و کانون رهروان قرآن متوقف نشد، گفت: در زمان کرونا و در ایام محرم که متاسفانه اکثر هیئات کشور تعطیل شدند، فعال ترین و شلوغ ترین هیئت چند دهه اخیر روستا و روستاهای اطراف را ما برگزار کردیم و با وجود اینکه همیشه داخل مسجد مراسمات را برگزار می‌کردیم این بار به دلیل‌ موقعیت خاصی که بر جامعه حاکم بود سنت شکنی کردیم و هرشب در خانه یکی از پنج شهید روستا صندلی می‌چیدیم و روضه خوانی می‌کردیم که خداراشکر از آن سال به بعد شلوغ ترین هیئت را در سطح بخش برگزار می‌کنیم.

کارگر همچنین با اشاره به سالروز شهادت سردار سلیمانی و برگزاری برنامه‌های مختلف به مناسبت شهادت ایشان در سطح روستا تأکید کرد: وقتی سردار سلیمانی شهید شد به صورت خودجوش مردم در مسجد جمع شدند و مراسمی برگزار شد حال و هوای خاصی در روستا حاکم شد که این حرکت خودجوش اهالی روستای ما در کتابی نیز به چاپ رسیده است همچنین سرود «سرباز حسینم» را نیز برای شهادت ایشان خواندیم که این سرود چندین بار در کل کشور پخش شده است.

این کانون مسجدی، باعث مهاجرت معکوس از شهر به روستا شده است

کد خبر 1742780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha