ابتکار بسیج زنان در حوزه مُد و پوشاک/ به هم‌افزایی متولیان حجاب نیاز داریم

باباسالاری با اشاره به اهداف جشنواره فردخت، گفت: ما دغدغه آن را داریم که لباس‌های دلخواه برای زنان محجبه و دختران نوجوان و جوان که دوست دارند مطابق با مد امروز باشند، طراحی و تولید شود.

فاطمه باباسالاری، رئیس بسیج جامعه زنان استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان  در مورد سبک زندگی ایرانی اسلامی و پوشش عفیفانه گفت: یکی از موضوعات و اهداف کلی که بسیج جامعه زنان دنبال می کند بحث زندگی ایرانی و اسلامی است که پوشش هم یکی از مولفه‌های ان است در همین رابطه خلاهایی در موضوع پوشش جامعه وجود دارد و البته غه‌هایی نیز در این زمینه احساس می‌شود و از سوی دیگر شاهد آسیب‌ها و چالش‌های زیادی در این موضوع هستیم بر همین اساس بسیج جامعه زنان دراستان‌ها و کل کشور در این امر اقداماتی را انجام داده است.

وی اظهار کرد: در موضوع سبک زندگی اسلامی و زیست عفیفانه کنترل و نظارت در دستور کار بسیج جامعه زنان قرار گرفته است و البته سازمان بسیج مستضعفین نیز موضوع مد و لباس را یکی از مولفه‌های زیست عفیفانه قلمداد می‌کند که بیشتر این موضوع را پیگیری می‌کند اما بسیج جامعه زنان به دلیل قرابت با این موضوع و به دلیل اینکه بانوان در موضوع مد و لباس بسیار دقیق‌تر و زیبا پسند هستند ان را دنبال می کند. هدف کلی‌تری که بسیج جامعه زنان دنبال می‌کند سبک زندگی اسلامی بر اساس پوشش اسلامی است.

فردخت آغازی برای کار جدی در زمینه پوشاک زنان 

در جامعه ما زنانی هستند که دوست دارند از لباس‌هایی که به روزتر است استفاده کنند و دختران جوان و نوجوان از این موضوع استقبال می‌کنند بر همین اساس دسترسی با مد و لباس‌هایی که با فرهنگ ما همخوانی داشته باشد و منطبق با سلایق جوانان و نوجوانان باشد کمتر دیده می‌شود

 وی ادامه داد : در جامعه ما زنانی هستند که دوست دارند از لباس‌هایی که به روزتر است استفاده کنند و دختران جوان و نوجوان از این موضوع استقبال می‌کنند بر همین اساس دسترسی با مد و لباس‌هایی که با فرهنگ ما همخوانی داشته باشد و منطبق با سلایق جوانان و نوجوانان باشد کمتر دیده می‌شود و متأسفانه درموضوع مد و لباس بیشتر سبک زندگی غربی را دنبال کردیم و یا در برخی از لباس‌ها از این طرح‌ها استفاده شده و یا به طور کلی از واردات خارجی استفاده شده است و البته برخی از خیاطان و طراحان لباس نیز به سمت مدل‌های غربی حرکت کردند زیرا ذائقه دختران و جوانان جامعه امروز ما این امر را می‌پسندد .

وی یادآور شد:  بسیج جامعه زنان به طور کلی در این موضوع دغدغه مند است که چگونه پوشاک ایرانی اسلامی را ترویج کند و البته این به این معنا نیست که جشنواره فردخت توانسته است به تمام اهداف مورد نظر ما برسد، جشنواره فردوخت چهارمین سال خود را سپری می‌کند و آغازی برای کار جدی در زمینه پوشاک زنان جامعه است.

آنچه در جامعه ترویج می‌شود از پوشانندگی کامل و استاندارد لازم برخوردار باشد 

وی گفت:ما دغدغه آن را داریم که لباس‌هایی برای جامعه زنان طراحی شود تا برای زنان محجبه و دختران نوجوان و جوان که دوست دارند مطابق با مد امروز باشند، قابل استفاده باشد. عمده‌ای از زنان جامعه ما کسانی هستند که پوشش مانتو را برای خود انتخاب می‌کنند و ما باید دغدغه آن را داشته باشیم که انچه در جامعه ترویج می‌شود پوشانندگی کامل و استاندارد لازم را برخوردار بوده از مولفه‌های اسلامی بهره برده باشد.

 بسیج جامعه زنان به طور کلی در این موضوع دغدغه مند است که چگونه پوشاک ایرانی اسلامی را ترویج کند/ ما دغدغه آن را داریم که لباس‌هایی برای جامعه زنان طراحی شود تا زنان محجبه و دختران نوجوان و جوان که دوست دارند منطبق با مد امروز باشند، استفاده کنند.
مانتو اجتماع با هدف پوشانندگی لازم با معیار ایرانی اسلامی دغدغه بسیج جامعه زنان 

 باباسالاری در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: بر همین اساس این دغدغه در جامعه زنان بسیج ایجاد شد تا موضوع مانتو اجتماع را در دستور کار خود قرار دهند هدف ما این است که مدلی را ارائه دهیم که پوشانندگی لازم را داشته باشد با معیارهای ایرانی و اسلامی تناسب داشته و قیمت مناسبی و از جنس و الیاف مناسبی را نیز برخوردار باشد تا مخاطب عام جامعه بتواند از آن بهره ببرد ما در آینده باید به دنبال پوششی متناسب با شغل‌ها و نقش‌های بانوان در جامعه حرکت کنیم.

سازمان بسیج جامعه زنان متولی اصلی مد و لباس در جامعه نیست

 بابا سالاری تصریح کرد: جشنواره فردوخت توانست افرادی را که در این زمینه صاحب نظر ذوق و سلیقه هستند پای کار بیاورد و سازمان بسیج جامعه زنان متولی اصلی مد و لباس در جامعه نیست اما هر آنچه آسیب در حوزه زنان ایجاد شود می‌تواند نیازمندی جامعه زنان باشد و ما به آن بپردازیم قطعاً پوشش از مولفه‌هایی است که برای ما بسیار اهمیت دارد به خصوص برای نسل جوان و نوجوان ما که نباید مورد غفلت قرار بگیرند از طرفی دشمنان ما به دنبال مدل‌های فشن و بسیار خاص هستند که ممکن است برخی از جوانان و نوجوانان ما نیز جذب این گونه از پوشش‌های غربی شده باشند.

ضرورت هماهنگی، هم افزایی و همکاری بیشتر میان متولیان عفاف و حجاب در کشور

 وی گفت: ما نیازمند هم‌افزایی و هماهنگی و همکاری بیشتر با متولیان این موضوع هستیم که می‌تواند وزارت ارشاد، اصناف، اتاق بازرگانی، وزارت صمت و کسانی که به هر حال در حوزه تولید پوشاک باید دغدغه بیشتری دارند باشد. برگزاری چنین نمایشگاه و اجلاسی‌های نشان می‌دهد که موضوع حجاب اهمیت ویژه‌ای دارد و کسانی که در این موضوع دغدغه‌مند هستند جدی‌تر به موضوع و مقوله حجاب بپردازند.

 رئیس بسیج جامعه زنان اصفهان  اظهار داشت: موضوع حجاب و پوشاک می‌تواند در ایجاد اشتغال برای بخشی از جامعه زنان و حتی مردان موثر باشد، وقتی صنعت پوشاک در داخل کشور به درستی کار خود را انجام دهد علاوه بر هدف پوشش و فرهنگ و دغدغه‌های این امر، می‌تواند موضوع اشتغال را نیز برای ما فراهم کند .

اجرای طرح فدک در کشور با هدف آموزش و مهارت و زمینه اشتغال خانگی  و پایدار در جامعه زنان کشور 

طرح فدک با شناسایی علاقمندی‌های بانوان سرپرست خانوار و آموزش ، مهارت و مشاوره در مورد کسب و کار برای آنها اشتغالی پویا و ماندگار را زمینه سازی می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد طرح فدک بسیج جامعه زنان گفت : طرح فدک مقوله کلی در مورد ایجاد اشتغال خانگی با اولویت زنان سرپرست خانوار است که در آن نیز ایجاد اشتغال خانگی خیاطی طراحی لباس از طرح‌هایی است که بانوان به آن علاقمندند هستند. این طرح با شناسایی علاقمندی‌های بانوان سرپرست خانوار و آموزش ، مهارت و مشاوره در مورد کسب و کار برای آنها اشتغالی پویا و ماندگار را زمینه سازی می کند.

 وی در مورد بازخورد طرح فدک اظهار کرد: در بازخوردی که از اجرای این طرح در استان‌ها و شهرستان‌ها کسب شده است نشان می دهد که این طرح مورد استقبال قرار گرفته و بازخورد مثبتی داشته است و ما در خانواده با توجه به نیازمندی آنها با آموزش، مهارت و هدایت به سمت علاقه‌مندی و استعداد آنها زمینه یک اقتصاد پایدار را برای آنها فراهم می‌کنیم.

هدف ما این بود تا در حوزه پوشاک زنانه تحولی ایجاد کنیم تا کسانی که دغدغه و متولی امر هستند پای کار بیایند تا برای پوشاک زنان یک کار جدی صورت بگیرد.

بابا سالاری یادآور شد: هدف ما این بود تا در حوزه پوشاک زنانه تحولی ایجاد کنیم تا کسانی که دغدغه و متولی امر هستند پای کار بیایند تا برای پوشاک زنان یک کار جدی صورت بگیرد.

عفاف و حجاب محصول زندگی اسلامی و  ایرانی  و زیست عفیفانه است

وی گفت: با توجه به آسیب‌ها و ول انگاری‌هایی که متاسفانه در جامعه وجود دارد این دغدغه ایجاد می‌شود که چه کسانی قرار است در حوزه پوشاک برنامه‌ریزی داشته باشند ما ادعای این را نداریم که قرار است کل بحث پوشاک را مدیریت کنیم زیرا در برخی از زمینه‌های پوشاک تخصص نداریم اما می‌خواهیم میان کسانی که در این حوزه هستند و شاید دلگرم این حوزه نباشند در میان طراحان و صاحب نظران در حوزه پوشاک زنان ایجاد رقابت شود.

 وی خاطرنشان کرد:عفاف و حجاب محصول زندگی اسلامی و  ایرانی  و زیست عفیفانه است ویکی از موضوعات مهمی که در موضوع سبک زندگی ایرانی واسلامی دنبال می‌شود موضوع هویت بخشی به دختران و زنان جامعه است که یکی از گمشده‌های روزهای ما است و دختران جامعه ما کمی از آن دور ماندند شاید ما نتوانسته‌ایم میراث عظیم و بزرگ اسلامی و ایرانی را به نسل جدید به طور کامل منتقل کنیم.

معرفی الگوی سوم زن مسلمان برگرفته از سخنان رهبر انقلاب 

وقتی بتوانیم الگوی سوم زن مسلمان را برای جوانان و نوجوانان جامعه به تصویر بکشیم این امر بسیاری از صفات و رفتار مطلوب را به دنبال خود خواهد داشت وقتی جوان و نوجوان جامعه ما هویت اسلامی و ایرانی خود را به دست بیاورد جایگاه خود را در جامعه و اسلام پیدا می‌کند و با چشم انداز روشن‌تر به سوی آینده روشن‌تر گام برمی‌دارد و استعدادهای خود را در جامعه بروز می‌دهد.

باباسالاری افزود: محور کار ما موضوع الگوی سوم زن مسلمان است که برگرفته از سخنان و منویات رهبر انقلاب که در دستور کار ما قرار گرفته است ما وقتی بتوانیم الگوی سوم زن مسلمان را برای جوانان و نوجوانان جامعه به تصویر بکشیم این امر بسیاری از صفات و رفتار مطلوب را به دنبال خود خواهد داشت وقتی جوان و نوجوان جامعه ما هویت اسلامی و ایرانی خود را به دست بیاورد جایگاه خود را در جامعه و اسلام پیدا می‌کند و با چشم انداز روشن‌تر به سوی آینده روشن‌تر گام برمی‌دارد و استعدادهای خود را در جامعه بروز می‌دهد.

پاتوق‌های گفتگو دخترانه برای معرفی الگوی زن سوم مسلمان و رفع شبهات در بسیج جامعه زنان

وی اظهار داشت: ما برای الگوی سوم زن مسلمان پاتوق‌های دخترانه پاتوق‌های گفتگو و گفتگو های چهره به چهره را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و جمع‌های دخترانه را به دور هم جمع می‌کنیم و یک کارشناس و متخصص در حوزه کودک و نوجوان سخنان آنها را گوش می‌کند و شبهات آنها را برطرف کرده و اجازه می‌دهد جوانان و نوجوانان در این فضا به راحتی سخنان خود را عنوان کنند و البته ممکن است این فضا در آموزش و پرورش و یا دانشگاه‌ها وجود نداشته باشد اما ما در پایگاه بسیج مسجد و محل و حتی معابر و پارک‌ها این فضا برای جوانان و نوجوانان فراهم می کنیم. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد موضوع فرزندآوری اظهار کرد: این امر نیز در گذشته در زندگی و سبک ایرانی اسلامی بسیار مورد توجه قرار گرفته است و خانواده‌های پرجمعیت در کشور بسیار زیاد بودند در حالی که این موضوع در طی چندین سال گذشته مورد توجه قرار نگرفته است.

کد خبر 1741472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha