جایگاه زن در خانواده تجسمی از بُعد جمالیه خداوند است

حجت الاسلام عجمی، با اشاره به صفات جلالیه و جمالیه خداوند و آنچه که از این ویژگی‌ها در وجود انسان‌ها متبلور شده است، اظهار کرد: جایگاه زن در خانواده تجسمی از بُعد جمالیه خداوند است.

حجت‌الاسلام «هادی عجمی» در گفت وگو با خبرنگار گروه زن و خانواده خبرگزاری شبستان، با اشاره به صفات جلالیه و جمالیه خداوند، اظهار کرد: صفات جلالیه نمادی از جلال و جبروت خدایی است مانند کبریایی بودن خدا، قاضی بودن الهی، کبیر بودن خدا که ما در نماز و بسیاری از ذکرها، تعداد قابل توجهی از اذکاری که مرتبط با جلال الهی است بر زبان می‌آوریم مانند تکبیر و الله اکبر در نماز که از مهمترین بروزات و نمادهای جلال الهی محسوب می شوند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه افزود: صفات جمالیه نیز که به آن اشاره کردم ناظر بر ویژگی‌هایی نظیر رحمانیت و رحیم بودن و همچنین غفور بودن خداوند است؛ وقتی می‌خواهیم خدا را قسم بدهیم می‌گوییم « یا اله العاصین» و بسیاری موارد دیگر که نماد و بروزات صفات جمالیه الهی است؛ اما همان طور که اشاره شد وقتی الله اکبر می‌گوییم، ناظر بر صفات کبریایی بودن خداوند بوده و در واقع نداهای جلالی است، در نتیجه نداهای جلالیه و جمالیه داریم.

حجت الاسلام عجمی در ادامه گفت: با توجه به آنچه که مطرح شد وقتی به وجود نازنین حضرت زهرا (س) و امیرالمومنین علی (ع) نگاه می کنیم این زوج به نوعی نمادی از صفات الهی هستند؛ آنچه که در مورد امام علی (ع) شاهد هستیم نمادی از آن صفات و بروزهای جلالیه خداوند است که در وجود نازنین آن حضرت متبلور شده است، مانند اینکه در مورد علی (ع) می‌گوییم: «لا فتی إلا علی لا سیف إلا ذوالفقار».

این پژوهشگر تصریح کرد: اساسا از بروزات امیرالمومنین علی (ع) بروز کبریایی و منتَقَم و منتَقِم بودن الهی است و اصلا از جمله ایراداتی که به ایشان می‌گرفتند و به همان دلیل نیز مانع خلافت حضرت شدند این بود که علی از ما زیاد کشته است. البته امیرالمومنین در پاسخ می فرمود که: من جنگ شخصی نداشتم و آن زمان شما کافر بودید و شما را به خاطر کفرتان کشتم. امیرالمومنین علی (ع) به مالک فرمود: من اگر کسی را می کشم نگاه می‌کنم که آیا او اهل هدایت است؟ اگر باشد نمی کشم ولی اگر خیری در فرد نمی بینم می‌کشم. بنابراین امیرالمومنین (ع) از بروزات مهم صفات جلالیه الهی در قالب یک انسان است.

وی در ادامه به نگرش اسلام به خانواده اشاره کرد و ادامه داد: در تقسیمی که اسلام نسبت به خانواده دارد جلال خانواده را به مرد سپرده است، چنانکه خداوند در قرآن می فرماید: «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّسَاءِ»، بر طبق این آیه قوام خانواده به مرد است؛ بنابراین خداوند از جمله این بروزات جلالیه خود را که پیش تر به آن اشاره کردیم به مرد اختصاص داده است؛ حال اگر به این عالَم که خود به مثابه یک خانواده است نگاهی بیندازیم بسیاری از مسایل مشخص می شود؛ پیامبر اکرم (ص) فرمود: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّه» (من و علی دو پدر این امّت هستیم). از ابعاد دیگر بروز جلالیه الهی آن است که امیرالمومنین (ع) جایگاه پدری برای امت دارد، همان پدری که حواس‌اش به امت و بلکه انسان ها است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه در مورد حضرت زهرا (س) تصریح دقیقی ناظر بر اینکه ایشان مادر امت هستند نداریم، افزود: با این وجود فاطمه زهرا (س) همچون حضرت امیر (ع) که پدر امت است، به مثابه مادر امت هستند، چنانکه در روایاتی به این مساله اشاره شده است؛ از جمله در کتاب کافی و در پایان «باب الحجة» وقتی بحث اتفاقاتی که قبل از قیامت رخ می دهد می‌شود، در آن بخش روایتی بر این مبنا وجود دارد که بروز اصلی بخشایشی که خداوند در قیامت دارد از جانب حضرت زهرا (س) است، آن حضرت  بحث اصلی شفاعت را در قیامت متکفل است، این بروز و تکفل نشان می دهد که این بُعد جمالیه الهی را خداوند به حضرت زهرا (س) سپرده است همانگونه که بُعد جلالیه خود را به امیرالمومنین (ع) سپرده بود.

حجت الاسلام عجمی ادامه داد: بروز جمالیه الهی در قالب یک انسان در مورد حضرت زهرا (س) است که صدق می کند چه از آن جهت که مادر امت و بلکه مادر انسانیت هستند و چه از نظر جایگاه آن حضرت، برای مثال علما گفته‌اند که وقتی مشکلی پیش می آید زیر آسمان بروید و سه بار خداوند را به فاطمه (س) قسم دهید و بگویید: «الهی بفاطمه» چراکه آن حضرت راه حل بُعد جمالیه الهی که همان صفات رحمانیت و رحیمیت خداوند است محسوب می شوند.

وی اظهار کرد: از آنچه که مطرح شد زن در جامعه و خانواده باید بروزی از آن بُعد جمال باشد، اگر پدر اقدام به تنبیه فرزند می کند، این مادر است که در جایگاه پناه برای بچه‌ها قرار می گیرد، لذا این صفات در ابعاد زندگی ما نیز می تواند بروز و ظهور داشته باشد، مرد باید بُعد جلالیه خانواده باشد و زن هم این جایگاه او را رعایت کند که این بُعد مرد در خانه حفظ شود و فرزندان نیز در این راستا کمک کنند؛ از سوی دیگر زن نیز در بُعد جمالیه خانواده باشد چنانکه حضرت زهرا (س) در این عالم از این بُعد یعنی بُعد جمالیه بروز بیشتری داشتند.

کد خبر 1742965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha