تاکید بر حضوری نویسی در هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران/ حذف نقاشی خط از دوسالانه

نشست هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران در حالی برگزار شد که مسئولان شورای سیاستگزاری این دوسالانه بر حضور نویسی در این دو سالانه برای بالا بردن کیفیت آثار خوشنویسی تاکید و به حذف رشته نقاشی خط از این رویداد اشاره داشتند که نقاشی خط باید به عنوان یک رویداد مستقل برگزار شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست رسانه ای هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران  پیش از ظهر امروز دوشنبه ۲۵ دیماه با حضور «محمد خراسانی زاده»، رییس شورای سیاست گذاری هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران و مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزرت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست موزه هنرهای معاصر، «حسین براتی»، دبیر هفتمین دوسالانه و مدیرکل وزارت فرهنگ و ارشاد استان قزوین، «علی اشرف صندوق آبادی»، عضو شورای سیاست گزاری دوسالانه و قائم مقام انجمن خوشنویسان ایران  ،«امیر ملاحسنی»، دبیراجرایی دوسالانه و «جعفر واحدی» رییس موسسه توسعه هنرهای معاصر در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

تاکید بر حضوری نویسی در هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران/ حذف نقاشی خط از دوسالانه

تاکید بر ارتقای کیفی آثارهفتمین دوسالانه خوشنویسی ملی ایران

در این نشست «محمد خراسانی زاده»، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزرت فرهنگ و ارشاد اسلامی  با اشاره به اهمیت برگزاری دوسالانه های تخصصی گفت: در مجموعه اتفاق های حوزه تجسمی دوسالانه ها به عنوان رویدادهای تخصصی که به جریان سازی این حوزه کمک می کنند اهمیت زیادی دارند، متخصصین و هنرمندان تراز اول دوسالانه ها را فرصت مغتنمی برای حضور و ارائه اثر می دانند؛ در بین همه دوسالانه های تجسمی، تنها دوسالانه ای که از بدو تشکیل تا الان منظم  برگزار می شود، دوسالانه خوشنویسی ملی ایران است که به میزبانی استان قزوین برگزار می شود.

محمد خراسانی زاده  افزود: شورای سیاست گذاری هفتمین دوسالانه خوشنویسی ملی ایران مرداد فعالیت خود را آغاز کرد  و پس از برگزاری جلسات  مفصل به جمع بندی نهایی  شورا و در نهایت برگزاری دوسالانه  انجامید.

شورای سیاست گذاری هفتمین دوسالانه خوشنویسی ملی ایران با اشاره به سیاست های این شورا برای دوسالانه خوشنویسی اظهار کرد: در این دوره در شورای سیاستگزاری تاکید بر ارتقای کیفی آثار بود و این نیازمند برخی تغییرات و سخت گیری در فرآیندهای اجرایی دوسالانه  و داوری بود؛ به عنوان نمونه یکی از این فرایندها تعداد آثاری بود که باید انتخاب می شد،سال های گذشته ۴۰ درصد آثار به دیوار می رفت اما در این دوره سختگیری بیشتری اعمال شد و  نمود آن را می‌توان در رابطه با تعداد آثاری دانست که در نهایت انتخاب شدند. تاکید شورای سیاست‌گذاری بر کاهش تعداد آثار بود تا در سیر زمانی به نقطه‌ای برسیم که با افزایش کیفیت، دوسالانه تبدیل به آرزوی جدی‌تری برای هنرمندان شود.

تاکید بر حضوری نویسی در هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران/ حذف نقاشی خط از دوسالانه

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزرت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: تاکید ما بر این است که دوسالانه با جشنواره متفاوت است اما گاهی دوسالانه های ما جشنواره ای بوده که دو سال یک بار برگزار شده است، می خواهیم دوسالانه خوشنویسی را کم کم از حالت جشنواره ای به دوسالانه ای سوق بدهیم و این نیاز به یک برنامه ریزی جدی  دارد که در این دوره هم شکل گرفته است، امسال در بخش جنبی دوسالانه خوشنویسی شهرستان های استان قزوین اعلام آمادگی کردند که برخی رویدادهای را به صورت مشترک  همزمان با برگزاری دوسالانه داشته باشند.

وی افزود:  در این دوسالانه پدیده داوری جریان ساز مد نظر قرار گرفت؛ یعنی جریان سازی پرداختن به خط در شورای سیاستگزاری دوسالانه مورد توجه قرار گرفته و بر همین اساس حضوری نویسی را در داوری لحاظ کرده ایم، چرا که معتقدیم حضوری نویسی تاکید بر روح زنده خوشنویسی ایران دارد؛ خوشنویسی ایرانی همواره دارای یک ویژگی بود و آن هم توان بداهه نویسی بود و ما تلاش کردیم این جریان را تقویت کنیم.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزرت فرهنگ و ارشاد اسلامی  درباره حذف رشته نقاشی خط از هفتمین دوسالانه خوشنویسی ملی ایران  گفت: نقاشی خط پدیده ای مستقل از خوشنویسی است، ما با نقاشی خط هایی مواجه هستیم که پایه خوشنویسی ندارند و پایه آن گرافیک است ماهیت، اصلی نقاشی خط به معنای فاصله گرفتن واژگان از معناست، نقاشی خط باید به  عنوان یک  رویداد مستقل  همانند نگارگری تبدیل شود.

وی تصریح کرد: نقاشی خط نباید زیرمجموعه دوسالانه تخصصی خوشنویسی محسوب شود. ما باید به این سمت این حرکت کنیم که نقاشط خط خود با توجه به بردی که در دنیا دارد در قامت یک رشته مستقل دیده شود.

تاکید بر حضوری نویسی در هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران/ حذف نقاشی خط از دوسالانه

نمایش ۱۶۵ اثر در  هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران در سرای سعد السلطنه

در این نشست «حسین براتی»، دبیر هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران و مدیر کل ارشاد استان قزوین گفت:  فعالیت های دبیرخانه هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران از اوایل شهریور در قزوین آغاز شد و همکاری و همراهی مرکز هنرهای تجسمی کشور و انجمن هنرمندان خوشنویسان ایران و ادارات کل ارشاد اسلامی در بیست و هشت استان را  با خود داشت ؛ امسال با توجه به تاکیدی که شورای سیاستگزاری دوسالانه بر حضوری نویسی داشت سبب شد که آثار با کبفیت به دوسالانه راه پیدا کند.

وی  از برگزاری آئین افتتاحیه هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران روز جمعه ۲۹ دیماه با حضور مسئولان فرهنگی  هنری در قزوین  خبر داد و گفت: در این مراسم ضمن تجلیل از پیشکسوتان و اساتید بنام کشور همچون استاد «علی‌اکبر پگاه»، همایشی تخصصی برای معرفی استاد علاالدین تبریزی که هفتمین دوره به نام ایشان برگزار شده است صورت خواهد گرفت؛ استاد تبریزی در دوره صفوی در رشته نسخ فعالیت کرده است.

دبیر هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران درباره میزان مشارکت استان ها در این دوسالانه اظهار کرد:  ۷۹۴ اثر به دبیرخانه هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران رسیده است که از این تعداد بیشترین اثر را استان تهران، سپس قزوین و خراسان رضوی   داشتند.

حسین براتی درباره  استفاده از حضوری نویسی در هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران توضیح داد: بحث حضوری نویسی چون شائبه برای اساتید پیش می آمد که اثر اصل هست یا خیر، تدبیر شورای سیاستگزاری این بود که پس از پایش آثار و اعلام به فرد و استان نسبت به خلق از زیر نظر مرکز استان و انجمن خوشنویسان صورت بگیرد و این کیفیت اثر را بالا می برد و ضریب اطمینان آثار را بالا می برد.

تاکید بر حضوری نویسی در هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران/ حذف نقاشی خط از دوسالانه

امروز یکی از طلایی ترین دوره های خوشنویسی ایران است

در این نشست«علی اشرف صندوق آبادی»، عضو شورای سیاستگزاری هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران گفت: امیدواریم با برگزاری این دوسالانه گامی را در جهت تلطیف روح جامعه ایرانی برداریم. هنر خوشنویسی برگرفته از تاریخ و تمدن ایران است و در واقع باید گفت که یکی از هویت های فرهنگی ما خوشنویسی است، هنری که با ادبیات، احادیث و قران مانوس است، همه خوشنویسان سعی می کنند سر پر کلام علما، ادبا و شعرا را کتابت کنند و در راستای معرفی زیبایی های خوشنویسی گام بردارند و معنا را در حوزه فرهنگ گسترش دهند.

عضو شورای سیاستگزاری هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران اظهار کرد: امسال دوسالانه مقداری عمیق تر و دقیق تر به روش ها پرداخته و سعی شده در قالب های تخصصی تر کار کند و بر همین اساس در قالب های مختلف رشته ها و آثار فاخر در بخش نستعلیق سه بخش ایجاد شده است، داوری یک چلیپا و سیاه مشق با یکدیگر متفاوت است و  بر همین اصل هر کدام را به صورت جدا گانه مورد ارزیابی قرار دادیم و این یک حرکت جدیدی بود که امیدواریم استمرار پیدا کند. در حوزه سیاه مشق می توانیم برد بیشتری را در جهان داشته باشیم چرا که این روش به لحاظ نزدیکی به گرافیک و هنر مدرن مورد توجه است.

علی اشرف صندوق آبادی درباره توجه به بانوان در هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران گفت:  در این دو سالانه به بخش بانوان توجه جدی شد و در رشته های نسخ و ثلث بانوان فرصت  رقابت با آقایان را پیدا کردند؛ امسال برای اولین بار این افتخار نصیب انجمن خوشنویسان ایران شد که یک بانو برگزیده بخش نسخ و ثلث شد و هفت بانو نیز به عنوان برگزیده انتخاب شدند. توجه شورای سیاستگزاری به بانوان می تواند بستر برای رشد بانوان در عرصه خوشنویسی باشد.

عضو شورای سیاستگزاری هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران درباره داوری آثار این دوسالانه گفت: در  داوری سعی شد از بهترین های ایران و کسانی که در شیوه های مختلف این توانمندی را دارند، استفاده شود. از همه گروه ها و شیوه ها برای برقراری اعتدال و اقتدار در داوری استفاده شد. امروز یکی از طلایی ترین دوره های خوشنویسی ایران است.

علی اشرف صندوق آبادی درباره دلیل توجه به حضوری نویسی در  هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران اظهار کرد: یک زمانی خط سازی می شود و آن یک مهارت و فن است اما انچه روح خوشنویسی را نشان می دهد، احساس هنرمند هست که در اثر ساری و جاری می شود و بر روی کاغذ،خود را نشان می دهد. ما دنبال هنر اصیل خوشنویسی هستیم و می بینیم در کشورهای همجوار خط سازی می شود و ما نمی خواهیم این به فرهنگ اصیل ما وارد شود. حضوری نویسی در جهت فرهنگ سازی است تا اصالت خوشنویسی را حفظ کنیم.

هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران  با نمایش ۱۶۵ اثر منتخب  از روز جمعه ۲۹ دیماه به مدت ۱۵ روز در سرای سعدالسلطنه قزوین برگزار می شود.

پایان پیام /

کد خبر 1744527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha