پیشینه روابط ایران و چین حداقل ۲ هزار سال است

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی در جمع تیم اعزامی از موزه‌های ایران برای دوره آموزشی دیجیتال‌سازی و انتقال تجارب موزه‌های چین گفت: «موزه ها» امروزه به نمادی از دیپلماسی، تعامل، ارتباطات میان فرهنگی تبدیل شده‌اند و «ویترین تاریخی» هر جامعه‌اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشورمان که برای افتتاح نمایشگاه «شکوه ایران باستان» در چین به سر می‌برد، در جمع تیم اعزامی از موزه‌های ایران که برای دوره آموزشی دیجیتال‌سازی و انتقال تجارب موزه‌های چین در این کشور حضور دارند، گفت: آرزو می‌کنم که این دوره در ارتقاء دانش و اطلاعات فنی و تخصصی و مهارت های موزه داری کمک بایسته‌ای برای شما داشته باشد.
وی ضمن قدردانی از مقامات میراث فرهنگی چین بابت ایجاد این فرصت، ابراز امیدواری کرد نمایشگاه‌های موزه‌ای و همکاری میراث فرهنگی میان ایران و چین روز به روز گسترش یابد.
دارابی اظهار داشت: در روز دوم نمایشگاه «شکوه ایران باستان»، همه بلیت‌های آن برای دو هفته آینده پیش‌فروش شد و این نشانه‌ای از اقبال جهانیان به جایگاه و عظمت تمدن و فرهنگ و هنر ایرانیان است.
قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشورمان با اشاره به پیشینه دوهزار ساله روابط ایران و چین به ویژه در جاده ابریشم اظهار داشت: در جنوب ایران هم «بندر سیراف» نام شناخته شده‌ای برای مردمان چین به واسطه بازرگانی، کشتیرانی و تجارت است، همانطور که «خلیج فارس» و «هرمز» بوده است.
موزه‌ها به مثابه «ویترین تاریخی» هر جامعه
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پیشرفت‌های عصر ارتباطات و گسترش شبکه‌های نوین رسانه‌ای، بر نقش روایتگری و اهمیت آن در دنیا و همچنین «موزه‌داری» تأکید کرد و افزود: «موزه ها» امروزه به نمادی از دیپلماسی، تعامل، ارتباطات میان فرهنگی تبدیل شده‌اند. افزون بر این موزه‌ها در معرفی گنجینه‌ها و نفایس تاریخی یک ملت نقش اصلی دارند. چرا که موزه‌ها به مثابه «ویترین تاریخی» هر جامعه است. نشانگر و راهنمایی برای رجوع به گذشته که هویت، تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم، عقاید و باورها را یادآور می‌شود و راهنمایی برای حال و آینده که با عبرت‌آموزی از گذشته و با اتکا بر داشته‌های تاریخی، «عصر و زمانه» را درک درستی داشته باشند و این حلقه اتصال و همزه وصل تاریخی را به خوبی گره بزنند.
دارابی یادآور شد: هنر بزرگ مردان و زنان حوزه میراث فرهنگی و موزه‌داری، آن است که زمان‌شناس و مخاطب‌شناس باشند. زبان و مطالبات نسل کنونی و مقتضیات عصر حاکم را به خوبی فهم نمایند. ابزارها و رسانه‌های نوینی را که فضای فکری و اشتغالات ذهنی میلیاردها جمعیت کنونی را به خود مشغول کرده است را بشناسند و تلاش نمایند با حفظ اصالت و ریشه‌های تاریخی اما با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین به انتقال هویت تاریخی به مردم کمک کنند. اگر ما بدنبال حفظ هویت، حافظه تاریخی، اهتمام به ریشه ها و اصالت‌های تاریخی هستیم، سازوکار جدید آن را باید بشناسیم و به کار گیریم.
قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشورمان در خاتمه سخنانش یادآور شد: برگزاری دوره‌هایی نظیر «دوره آموزشی دیجیتال‌سازی و انتقال تجارب موزه‌های چین» به همه ما کمک می‌کند که از دستاوردها و تجارب موفق دیگران بیاموزیم و آن را مورد کاربست در حوزه کاری خود قرار دهیم.
پایان پیام/
کد خبر 1744655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha