بررسی «۳۲۵ روز» نخست‌وزیری «حسنعلی منصور» در رادیو ایران

احمد یوسفی از پخش مستند«۳۲۵ روز» روی موج رادیو ایران در اول بهمن خبر داد و گفت: این مستند به ترور «حسنعلی منصور» نخست وزیر پهلوی، به دست فداییان اسلام می پردازد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مستند «۳۲۵ روز» به تهیه کنندگی احمد یوسفی و اجرای زهرا تقی ملا یکشنبه اول بهمن ساعت ۱۳:۳۰ از رادیو ایران پخش می شود، «حسنعلی منصور»، نخست‌وزیر پیش از هویدا صبح روز اول بهمن ماه ۱۳۴۳ لایحه اسارت‌بار نفت را برای تصویب به مجلس شورای ملی می‌برد. هنگامی که در مقابل مجلس از اتومبیل سیاه‌رنگ مخصوصش پیاده شد آماج گلوله سه جوان وابسته به گروه فداییان اسلام قرار گرفت. از سه شلیک‌کننده تنها دو گلوله محمد بخارایی، جوان ۲۱‌ساله، به نخست‌وزیر خورد یکی به گردن و دومی به شکمش که نقش زمین شد.

«احمد یوسفی»، تهیه کننده مستند «۳۲۵ روز» درباره بررسی ترور حسنعلی منصور در این مستند به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: «منصور» در روز ترور، لایحه‌ای را به مجلس می‌برد که بر اساس آن ایران و چند شرکت نفتی خارجی در حفاری چاه‌های نفت در محدوده تعیین‌شده و استخراج و فروش نفت سهیم می‌شدند و از فروش نفت توسط این کنسرسیوم سهمی نه‌چندان قابل توجه نصیب ایران می‌شد. پس از ترور او نمایندگان مجلس شتابزده لایحه قرارداد کنسرسیوم نفت را تصویب کردند که بار دیگر تلاش‌های مصدق و ملت ایران برای ملی‌کردن صنعت نفت کشور بر باد رفت.

وی افزود: در دوره نخست‌وزیری یازده‌ماهه «حسنعلی منصور»، لایحه حقارت‌بار دیگری هم تحت عنوان قرارداد « کاپیتولاسیون» در ارتباط با آمریکا به تصویب مجلس رسید.

یوسفی تصریح کرد: در مستند «۳۲۵ روز» امروز یکشنبه اول بهمن با حضور قاسم تبریزی به بررسی ۳۲۵ روز نخست‌وزیری حسنعلی منصور خواهیم پرداخت.

کد خبر 1745505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha