شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر کلید خورد

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با افتتاح نمایشگاه‌های «مفاخر هنرهای تجسمی به روایت موزه هنرهای معاصر تهران» و «آینه در آینه ۳» شامگاه یکشنبه ۸ بهمن‌ در موزه هنرهای معاصر آغاز بکار کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،  مراسم افتتاحیه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر  با حضور محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خراسانی زاده ، مدیر کل دفتر تجسمی وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی، امیر عبدالحسینی، دبیر کل جشنواره، دبیران و داوران بخش های ده گانه این رویداد و جمعی از اهالی هنرهای تجسمی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

این مراسم با قرائتی آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود ملی و پخش‌ کلیپ آغاز شد.

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر کلید خورد


اجرای این مراسم را بهرام عظیمی بر عهده داشت. این هنرمند به جایگاه موزه هنرهای معاصر اشاره کرد و گفت: خیلی از بزرگان هنرهای تجسمی و هنرهای دیگر در این مکان جایزه گرفتند و آثارشان به نمایش درآمد؛  سطح موزه هنرهای معاصر تهران بالاست و  ما باید قدر آن را بدانیم .

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر کلید خورد

در این مراسم امیر عبدالحسینی، دبیر کل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر  با اشاره  جشنواره شانزدهم  تجسمی فجر گفت: دفتر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به همراهی چهره‌ها و سرآمدان هنرهای تجسمی آراسته و با حضور استادان هنر و هنرمندان شریف هنرهای تجسمی ایران اسلامی گشوده شد. سرآغاز این دفتر به «هنر نوآور، خلاق، وحدت‌بخش و امید آفرین» اختصاص یافت تا ارزش‌های هنری برآمده از اندیشه خلاق و نگاه نوآور هنرمندان این رویداد بر دل پر امید نظاره‌گران آثارشان بنشیند و بر همدلی اهالی فضل و فرهنگ و دانش و هنر بیافزاید.

وی با بیان اینکه اقبال و استقبال کمی و کیفی اهالی هنرهای تجسمی برگ زرین دیگری در دفتر جشنواره شانزدهم شد، اظهار کرد:  حضور جامعه دانشگاهی در کنار جامعه حرفه‌ای هنر بر کیفیت آن افزود تا دستاوردهای درخشان هنرهای تجسمی معاصر به شایستگی ارایه شود. ارسال ۱۰۰۷۶ اثر از ۳۴۲۹ هنرمند در تمام بخش‌های جشنواره شانزدهم و گردآوری ۸۵۹۷ اثر در بخش نمایشگاه‌های استانی با عنوان تجسم هنر از ظرفیت گسترده هنرهای تجسمی کشور حکایت دارد.

امیر عبدالحسینی افزود: در این میان ۷۷۱ اثر از ۵۱۷ هنرمند در مؤسسه فرهنگی هنری صبا به نمایش گذاشته شده که در کنار بخش‌های دیگر جشنواره روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن به روی هنرمندان و هنردوستان گشوده خواهد شد. در بخش تجسم هنر نیز در مجموع ۱۵۳۹ اثر از ۴۲۰ هنرمند در ۳۲ استان کشور ارایه شده است.

دبیر کل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر  خاطر نشان کرد:  حضور چهره‌های شاخص هنر در تهران و سایر استان‌ها و حضور بانوان هنرمند در تمام بخش‌ها،افزوده شدن بخش‌های دیوارنگاری شهری با ۴۰ اثر، ناشران کتاب‌های تجسمی با معرفی بیش از ۱۵۰ عنوان کتاب و شکل‌گیری بازار هنر شامل ۱۱۲ اثر از ۹۲ هنرمند، از نقاط عطف شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بر شمرده می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز این دفتر، سرشار از نقش و رنگ و طرح و حجم در پیش روی استادان، هنرمندان، دانشجویان، پژوهشگران و هنردوستان گسترده است تا آثار ارزشمندی در بخش‌ها و گرایش‌های مختلف هنرهای تجسمی معاصر را به نمایش بگذارد، گفت:  آثاری که از ذهن پویا، نگاه نافذ، جان شیفته، دل پر نور و روح صیقل یافته هنرمندان تجسمی برآمده و با رنگ‌های بی‌کران بر دیوارهای نمایشگاهی جشنواره در موزه هنرهای معاصر تهران و مؤسسه فرهنگی هنری صبا خوش نشسته است.

امیر عبدالحسینی با بیان اینکه مفاخر هنرهای تجسمی به روایت موزه هنرهای معاصر تهران آغازگر جشنواره شانزدهم شده تا شروع جشنواره به نام بزرگان هنر مزین شود؛  گفت: مفاخری که در ادوار گذشته نشان عالی جشنواره را دریافت کرده‌اند و یا در این دوره و دوره‎های بعد، جشنواره هنرهای تجسمی مفتخر خواهد بود که نشان عالی فجر را دریافت خواهند کرد.

وی تصریح کرد:  در این بخش ۷۰ اثر از ۵۵ ستاره درخشان هنر از گنجینه موزه هنرهای معاصر رخ نموده و زینت‌بخش جشنواره شانزدهم شده است. در ادامه نیز ۵ اثر از ۲ هنرمند صاحب‌نام و تأثیرگذاری به نمایش در آمده که به تازگی آسمانی شده‌اند تا یاد و نامشان در جشنواره شانزدهم جاری شود. زنده‌یادان جلال شباهنگی و منوچهر صفرزاده. روحشان شاد.

وی درباره بخش «آینه در آینه» شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر  توضیح داد: این بخش از دو سال گذشته به ساختار این رویداد افزوده شده است، پس از مروری بر نقاشی‌های انقلاب در دوره چهاردهم و نمایش عکس‌های انقلاب در دوره پانزدهم، در قدمی دیگر به مروری بر پوسترهای شاخص سال‌های انقلاب اسلامی ایران پرداخته و ۹۸ پوستر از آن روزگار را شامل می‌شود.

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر کلید خورد

در ادامه این مراسم  محمد خراسانی زاده ، رییس شورای سیاست گزاری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر  با اشاره به گستردگی و وسعت جشنواره هنرهای تجسمی گفت: در آستانه جشن‌های دهه فجر، با افتخار اعلام می‌کنم به بزرگترین جشن انقلاب خوش آمدید. جشنواره هنرهای تجسمی فجر این‌جا وسعتی بی‌نظیر دارد چراکه این‌قدر پرتراکم و تلاطم است که قابل مقایسه با هیچ کدام از هنرها نیست. اگر همه عناصر سینما را جمع کنیم، چند هزار نفری خواهند شد و همچنین در بخش‌های موسیقی و تیاتر هم همین‌طور. اما این جمعیت پرشمار و ظرفیت بی‌نظیر امسال در جشنواره هنرهای تجسمی فجر، خودش را به خوبی به نمایش گذاشته است.

مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه جشنواره  فجر باید جشن مشترک همه هنرمندان با هر رویکرد و سلیقه‌ و ذایقه‌ای باشد، اظهار کرد: افتخار می‌کنم  همه با هم و بدون در نظر گرفتن دیدگاه‌های متفاوت کنار هم بیاییم و خلاقیت هنرمندان پیشکسوت و جوانان را شاهد باشیم.

وی با اشاره به جایگاه موزه هنرهای معاصر تهران گفت: موزه هنرهای معاصر تهران یکی از پشتوانه های این جشنواره است و البته دیگر پشتوانه ما هنرمندانی هستند که در این جمع حضور دارند. این‌ها همه بخشی از کمیت‌هاست اما کیفیت را شما قضاوت کنید.

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر کلید خورد


در ادامه این مراسم محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنانش را با داستانی از زمان اشغال پاریس توسط ارتش آلمان و  تفاوت دیدگاه  مردم در زمان صلح و جنگ آغاز کرد و گفت: وقتی همه چیز بهم می‌ریزد مرد و نامرد مشخص می‌شود. کشور ما تحت اشغال نیست اما با شرایط تحریم مواجه هستیم و در این شرایط همراهی‌ها و همدلی‌ها ارزش دارد و به همین دلیل، از همه افرادی که سال گذشته دست ما را در برگزاری جشنواره فجر گرفتند و همدلی ها را زیرپا نگذاشتند و برای رواج امید در میان مردم ایثار می‌کنند، تشکر می‌کنم.

معاون هنری وزیر فرهنگ‌و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جشنواره هنرهای تجسمی چشم امید بسیاری از هنرمندانی است، اظهار  کرد: آنها  پای این درخت نشسته‌اند تا شانزده ساله شود، امیدواریم که ساقه‌های درخت جشنواره در تمامی جهان گسترده شود.

محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ در آیین افتتاح فجر شانزدهم گفت: فروغ جشنواره هنرهای تجسمی فجر به برکت شمع وجود هنرمندانی است که از گذشته تا به حال برای رشد این نهال زحمت کشیدند و آن را به درختی شانزده‌ساله تبدیل کردند.

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر کلید خورد

در ادامه این مراسم مسعود زنده روح کرمانی دبیر هنری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر  پیام  استاد محمود فرشچیان را قرائت کرد و گفت: بسیار مفتخرم قرایت پیام استادی بزرگ نصیبم شد.

متن پیام استاد محمود فرشچیان به شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به این شرح است:
«به نام خداوند جان و خرد
هنرهای تجسمی گنجینه‌ ارزشمندی از تاریخ و فرهنگ و هویت ایران اسلامی است.

طراحان، نقاشان، خوشنویسان، نگارگران، تصویرسازان، سفالگران و سایر هنرمندان عرصه طرح و نقش و حجم و تصویر، سنت‌های هنری گذشتگان را با نگاهی معاصر به تصویر می‌کشند و برای آیندگان ماندگار می‌کنند.
جشنواره هنرهای تجسمی فجر به عنوان گسترده‌ترین جشنواره هنری کشور بستری است تا استادان هنر و جوانان هنرمند دستاوردهای هنری خود را ارائه و برگ دیگری به تاریخ شکوهمند فرهنگ  ایران اسلامی افزون کنند.

اکنون که این رویداد به شایستگی در گام شانزدهم خود قرار گرفته است، قدردان استادان، هنرمندان، دبیران، داوران و شرکت‌کنندگان آن هستم و دست تمام خادمین هنرهای تجسمی را به گرمی می‌فشارم. به ویژه برای جوانان هنرمند حاضر در این رویداد که در اعتلای این هنر شریف می‌کوشند سلامتی و توفیق روزافزون آرزو دارم.
محمود فرشچیان
بهمن ماه ۱۴۰۲»

اجرای قطعات موسیقی پایان بخش مراسم افتتاحیه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در سینما تک موزه هنرهای معاصر بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1746772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha