حضور شعر در خانه‌های مردم در هجدهمین دوره شعر فجر/ داوری ۲ هزار و ۶۲۶ کتاب

علیرضا قزوه گفت: هجدهمین دوره شعر فجر تلاش کردیم شعر را به خانه مردم ببریم و مردم را در معرض قضاوت و شعر را در سبد مصرف مردم قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، نشست هجدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر پیش  از ظهر امروز دوشنبه ۹ بهمن  با حضور علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب علیرضا قزوه، دبیر هجدهمین جشنواره شعر فجر و حامد محقق دبیر اجرایی این رویداد در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

شعر هنر اول کشور است

در این نشست «علی رمضانی»، مدیرعامل خانه کتاب  گفت: آنچه که شعر را در میان ایرانیان برجسته می‌کند زبان مشترک است؛ همین امر سبب شده تا شعر تبدیل به هنر اول کشور شود.

وی با اشاره به تجلیل از پیشکسوتان شعر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر اظهار کرد: در این دوره از جشنواره از حجت‌الاسلام «ذکریا اخلاقی» از اساتید شعر کشور  تجلیل به عمل می آید.

حضور شعر در خانه‌های مردم در هجدهمین دوره شعر فجر/ داوری ۲ هزار و ۶۲۶ کتاب

مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به برگزاری مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجرگفت: این مراسم  ساعت ۱۸ روز چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه در سالن سینمایی وزارت ارشاد برگزار خواهد شد.

علی رمضانی با اشاره به بخش های مختلف هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر اظهار کرد: جشنواره شعر فجر امسال در دو بخش برگزار می شود یک بخش بررسی کتاب‌های منتشر شده حوزه شعر و بخشی از جشنواره مربوط به محافل استانی که همچنان در حال برگزاری است؛ علاوه بر این امسال یک سلسله برنامه‌های تلویزیونی از دل جشنواره تدارک دیده شده که طی ۳۰ شب در ماه مبارک رمضان از تلویزیون پخش خواهد شد.

مدیرعامل خانه کتاب درباره وضعیت نشر کتاب بویژه  ناشران تخصصی شعر توضیح داد: در اویل دهه ۹۰ در حدود پنج هزار ناشر داشتیم که در طول سال یک یا چند کتاب چاپ یا تجدید چاپ می‌کردند و ۵۰ ناشر حرفه‌ای در کشور داشتیم. بسیاری از ناشران حرفه‌ای و شناخته شده مورد اقبال عموم هستند البته که درخصوص همه ناشران صدق نمی کند. این مهم در حوزه شعر نیز صادق است و بسیاری از ناشران تخصصی شعر آثاری در جشنواره فجر دارند که باید بیشتر مورد توجه و حمایت قرار گیرند.

علی رمضانی درباره میزان جوایز هجدهمین جشنواره شعر فجر گفت:  جایزه نفرات نخست جشنواره شعر فجر از ۲۵۰  میلیون تا ۷۵ میلیون تومان خواهد بود.

وی افزود: در هجدهمین جشنواره شعر فجر مهمانان شاعرانی از ۴ و ۵ کشور خارجی حضور دارند.

در هجدهمین دوره شعر فجر شعر به خانه مردم می رود

در این نشست «علیرضا قزوه»، دبیر هجدهمین جشنواره شعر فجر گفت:  شعر، هنر اولیه ایرانیان است، در جهان ما را به شعر و عرفان می شناسند؛ در واقع هویت ملی ایرانیان  شعر و عرفان است و  نام بسیاری از بزرگان شعر بر خیابان های شهر نهاده شده است.

حضور شعر در خانه‌های مردم در هجدهمین دوره شعر فجر/ داوری ۲ هزار و ۶۲۶ کتاب

وی با اشاره به سابقه برگزاری جشنواره شعر فجر اظهار کرد: جشنواره شعر فجر خیلی پس از برگزاری جشنواره فیلم برپا شد و تا امروز رشد پیدا کرده است.

علی رضا قزوه با اشاره به ویژگی هایی که هجدهمین جشنواره شعر فجر را از دوره های گذشته متمایز می کند، گفت: ۶۴ نفر در ۸ گروه انتخاب شده اند که قرار است طی ۱۰ شب شعرخوانی آنها در تلویزیون پخش شود تا مردم شاهد رقابت شرکت کنندگان فجر امسال باشند.

وی با بیان اینکه در هجدهمین دوره شعر فجر تلاش کردیم شعر را به خانه مردم ببریم و مردم را در معرض قضاوت و شعر را در سبد مصرف مردم قرار دهیم، خاطر نشان کرد: در حدود ۵۰ نفر از ۶۴ شاعری که در جشنواره در رقابت تلویزیونی شرکت می کنند  شهرستانی هستند، در این رقابت  در نهایت ۸ نفر از این تعداد باقی می‌مانند که نفرات برتر از بین آنها  انتخاب می شود.

دبیر هجدهمین جشنواره شعر فجر دربار بازگشت نماد سرو به جای سیمرغ در جشنواره امسال توضیح داد:  ما شاعران، سیمرغ را آفریدیم، عطار سیمرغ را آفرید اما سینمایی‌ها آن را ربودند، سعی داریم امسال به نماد خودمان که سرو است بازگردیم، چراکه از همان ابتدای امر سرو را به عنوان نماد جشنواره شعر فجر در نظر گرفته بودیم.

علی رضا قزوه درباره آثار رسیده به هجدهمین جشنواره شعر فجر گفت: ۲ هزار و ۶۰۰ کتاب در زمینه شعر به خصوص در بخش شعر نیمایی و شعر کودک به دبیرخانه ارسال شده بود که پس از داوری آثاربرگزیدگان انتخاب شدند. تلاش داریم شعر بیشتر دیده شود تا در سال آینده شاهد رشد بیشتر آثار جشنواره باشیم.

دبیر هجدهمین جشنواره شعر فجر درباره تمرکز زدایی جشنواره شعر  از پایتخت  توضیح داد: اگر به تاریخ شعر نگاه کنیم تهران یک، سی ام بضاعت ادبی استان هاست و عدالت حکم می‌کند همه استانها را ببینیم. در گذشته تنها چند شاعر نامدار داریم که در تهران بودند بلکه بسیاری از شاعران در استان‌ها بودند اگر تک تک به استان‌ها نگاه کنیم چهره‌های بزرگ را می‌بینیم این نگاه عادلانه باید در جشنواره شعر فجر لحاظ می‌شد. مدافع شهرستانی ها هستیم.

علی رضا قزوه با بیان اینکه توان شعر ما خوب است و از پیشرفت آن راضی هستیم، گفت:  در بخش حمایتی با کاستی هایی روبه رو هستیم حتی در برخی از استانها هم کوتاهی عمدی بوده‌ است. وضعیت فعلی ادبیات از جهت توان ادبی بسیار بالاست اما اینکه سهم آنها در معرفی آنچه که باید باشد نیست و درست معرفی نمی‌شود.

داوری ۲ هزار و ۶۲۶ کتاب در هجدهمین جشنواره شعر فجر

در این نشست «حامد محقق»، معاون موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر اجرایی  جشنواره با اشاره به آمار آثار رسیده به هجدهمین جشنواره شعر فجر گفت: جمعا  ۲ هزار و ۶۲۶ اثر در این دوره از جشنواره برای داوری حضور داشته اند،  در بخش های درباره شعر ۲۸۹ عنوان کتاب، در بخش شعر بزرگسال یک هزار و ۹۱۳ عنوان کتاب، شعر نو ۸۴۶ عنوان کتاب و شعر محاوره ۵۰  عنوان کتاب به بخش داوری راه یافتند که از این میان نامزدها بین ۳۰ تا ۷۹ سال  سن دارند.

حضور شعر در خانه‌های مردم در هجدهمین دوره شعر فجر/ داوری ۲ هزار و ۶۲۶ کتاب

وی افزود:  یکی از نامزدهای دریافت جایزه نیز نخستین کتاب خود را ارائه داده است؛ همچنین در بخش آموزشی کارگاه هایی با عنوان کلک خیال  در ۶ استان برگزار شد.

در ادامه این نشست نامزدهای هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر معرفی شدند.

داوران و نامزدهای پنج گروه ادبی شعر کلاسیک، شعر نو (قالب‌های نیمایی و سپید)، شعر محاوره، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر(پژوهش‌های حوزه شعر) هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر معرفی شدند که به شرح زیر است:

نامزدهای بخش شعر بزرگسال (گروه شعر کلاسیک)
نامزدهای مرحله نهایی هیئت‌داوران بخش شعر بزرگسال در گروه «کلاسیک»، به‌ترتیب حروف الفبا از این قرار است:
۱. «جاده گل سرخ» سروده خسرو احتشامی هونه‌گانی / انتشارات آرام دل
۲. «دل‌بستگی» سروده حسین دهلوی / انتشارات سوره مهر
۳. «کوچه بارانی اشراق» سروده حمید مبشر / انتشارات شهرستان ادب
۴. «وجود» سروده فاضل نظری / انتشارات سوره مهر

حضور شعر در خانه‌های مردم در هجدهمین دوره شعر فجر/ داوری ۲ هزار و ۶۲۶ کتاب

نامزدهای بخش شعر بزرگسال (گروه شعر نو)
نامزدهای مرحله نهایی بخش شعر بزرگسال در گروه شعر «نو» از این قرار است:
۱. «ای زیبارو خدا خیرت دهد» سروده محمدباقر کلاهی اهری / نشر مهر و دل 
۲. «شبیه: نیمایی‌های عاشورایی» سروده علی داودی / انتشارات شهرستان ادب
۳. «نام دیگری از دست‌ها» سروده ابوالفضل پاشا / انتشارات شب چله
۴. «ندرت ناگوار مرگ» سروده حنیف خورشیدی / انتشارات شب چله

حضور شعر در خانه‌های مردم در هجدهمین دوره شعر فجر/ داوری ۲ هزار و ۶۲۶ کتاب

نامزدهای بخش شعر بزرگسال (گروه شعر محاوره)  
نامزدهای مرحله نهایی بخش شعر بزرگسال در گروه «محاوره»، به‌ترتیب حروف الفبا از این قرار است:
۱. «آهای تموم زندگیم» مجموعه ترانه امین بامشاد / انتشارات دالاهو
۲. «چای مست از قهوه‌ی چشمان تو» سروده مژگان صالحی‌نسب / نشر فصل پنجم
۳. «عشق تو نمی‌میرد» مجموعه ترانه علیرضا طبایی / انتشارات آرادمان
۴. «محاورات» مجموعه ترانه امیرعلی سلیمانی / نشر نزدیک‌تر

حضور شعر در خانه‌های مردم در هجدهمین دوره شعر فجر/ داوری ۲ هزار و ۶۲۶ کتاب

داوران این بخش عالیه مهرابی، ناصر فیض، مصطفی محدثی‌خراسانی،  علی هوشمند، عبدالجبار کاکایی، صادق رحمانی و سعید یوسف‌نیا بودند.                       

نامزدهای بخش شعر کودک و نوجوان 
نامزدهای مرحله نهایی بخش شعر کودک و نوجوان، به‌ترتیب حروف الفبا از این قرار است:
۱.     «بعضی از پرنده‌ها شاعرند» اسماعیل الله‌ دادی/ نشرگویا
۲.     «بهترین نان جهان» پروانه شیرازی (لعیا) / کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
۳.     «ستاره‌ی قاصدکی» محبوبه صمصام شریعت/ سروش
۴.     «مثل مادرم درخت می‌شوم» منیره هاشمی/ سروش
۵.     «من سنگ بودم» طاهره شهابی/  سوره مهر
۶.     «شعرهای رودخانه» محمود پوروهاب/ به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی)

حضور شعر در خانه‌های مردم در هجدهمین دوره شعر فجر/ داوری ۲ هزار و ۶۲۶ کتاب

مریم زندی، غلامرضا بکتاش و بابک نیک‌طلب نیز داوری بخش «شعر کودک و نوجوان» را بر عهده داشتند.                                   

نامزدهای بخش درباره شعر
هیئت‌داوران بخش «دربـاره شعر»، ۵ اثر زیر را به‌ترتیب حروف الفبا به‌عنوان نامـزدهای نهایی معرفی کردند:
۱. «خاقانی‌نامه (دفتر اول)» نوشته سعید مهدوی‌فر / انتشارات ادبیات
۲. «شعر سپید: پژوهشی در باب قالبی بی‌قافیه» نوشته مهدی علیایی‌مقدم / نشر نامک
۳. «شعر، هنر زبانی زیبا: نظریه‌های ادبی (۲ جلدی)» نوشته محمدناصر ره‌یاب / نشر آمو 
۴. «فهرست توصیفی - تحلیلی مقالات مربوط به فردوسی و شاهنامه از سال ۱۲۹۴ تا ۱۳۸۰» نوشته زهرا سیدیزدی / مرضیه خافی / انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد
۵. «من امشب آمدستم وام بگزارم: شیوه شاعری مهدی اخوان ثالث آن سوی گزاره‌های هنری» نوشته یوسف عالی‌عباس‌آباد / انتشارات سخن

حضور شعر در خانه‌های مردم در هجدهمین دوره شعر فجر/ داوری ۲ هزار و ۶۲۶ کتاب

حسنا محمدزاده،  قربان ولیئی و  وحید عیدگاه طرقبه‌ای داوران بخش «درباره شعر» بودند.

پایان پیام/

کد خبر 1746927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha