ایده‌ها و راهبردهای خلاقانه برای ترویج معارف مهدوی

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان خراسان رضوی برخی برنامه های این مجموعه برای ترویج معارف مهدوی در مشهد را تشریح کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید جعفر موسوی نسب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد اظهار کرد: با اشاره به اهمیت معارف مهدویت گفت: معارف مهدویت و موضوعات مرتبط با آن سرشار از امید است و از ترسیم آینده روشن و وقوع قطعی آن سخن می گوید همان آینده ای که شهدا و ایثارگران برای برقراری جهانی آن از ارزشمنترین سرمایه خود یعنی جان خویش به فرمان نائب امام عصر(عج)، رهبر کبیر انقلاب گذشتند و وظیفه منتظرانه خود را به بهترین شکل انجام دادند چنانچه در وصیت نامه های شهدا نیز این مهم منعکس شده است.

وی افزود: یکی از برنامه های در دست اقدام این بنیاد برگزاری دوره های معرف مهدویت برای روستاها و سازمان ها است که به صورت یک هفته در میان با حضور کارشناسان معارف مهدویت در روستاهای مشهد در قالب ۲۴ ساعت آموزش بیان  و به سیر موضوعات مهدوی همراه با پرسش و پاسخ پرداخته می شود.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات اخیر مذاکره با بنیاد شهید برای برگزاری معارف مهدوی برای خانواده های شهدا است که با توجه به اهمیت بیان معارف ناب امامت و مهدویت برای خانواده شهدا و ایثارگران و خصوصا فرزندان آنان که باعث تقویت روحیه امید و نشاط و تلاش و جهاد می شود حایز اهمیت است.

ایده‌ها و راهبردهای خلاقانه برای ترویج معارف مهدوی

ویژه برنامه پاتوق ضیافت مهدوی

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان خراسان رضوی در خصوص ویژه برنامه پاتوق ضیافت مهدوی گفت: این پاتوق ها با محتوای تخصصی کودک و قالب های متنوع توسط کارشناس بنیاد استان هر هفته روزهای پنجشنبه ساعت ۳ تا ۵ بعدظهر در منطقه طلاب، مفتح ۶ برگزار می شود.

وی ادامه داد: پاتوق ضیافت مهدوی از تاریخ ۷ دی ماه شروع به فعالیت نموده است و تاکنون ۷ جلسه تشکیل داده که ادامه خواهد داشت. جلسه اول به معارفه و آشنایی و پرسش و پاسخ و بارش فکری از بچه ها در مورد مهدویت، بازی و سرود پرداخته شد. جلسه دوم ۱۴ دی جشن روز مادر همراه مادران برگزار شد که همراه لطیفه و چیستان، مسابقه مادر دختری، اجرای سرود و تئاتر توسط دختران، ساخت کاردستی و اهدا هدایا و دست بوسی مادران بود.

موسوی نسب افزود: جلسه سوم پاتوق ضیافت مهدوی ۲۱ دی به اثبات وجود خدا با کشیدن نقاشی و پرسش و پاسخ، بیان داستان پادشاه و وزیر و ساخت بنا و ساختمان در این موضوع اختصاص یافت. ۲۸ دی جلسه چهارم مصادف با شب لیله الرغائب بود که مهندسی فکر مطرح شد که چه کنیم افکار و خواسته هایمان را نظم دهیم؟ بهترین شیوه این است که خواسته هایمان در مسیر رضایت خدا و امام باشد.

وی اضافه کرد: در جلسه پنجم که ۱۲ بهمن برگزار شد به بیان فضایل امام علی(ع) همچون تنها مولود، تنها فدایی، اولین  مفسر پرداخته شد که این عبارات در قالب پازل آماده شده بود تا خود بچه ها آن را درست کنند و روی دیگر پازل تصاویر مربوط به نوشته فضایل مولا بود که بعد از تکمیل بچه ها مربی توضیحاتی می دهد و بقیه فضایل را با روایت خود بچه ها و همراهی مربی بیان شد. و در آخر حدیث پیامبر(ص) پیرامون امام علی(ع) در قالب جمله ای که جاهای خالی دارد با این محتوا که ولایت امیر المومنین(ع) دژ من است و هر کس وارد این قلعه شود از آتش دوزخ نجات می یابد.

ایده‌ها و راهبردهای خلاقانه برای ترویج معارف مهدوی

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان خراسان رضوی تصریح کرد: ۱۹ بهمن مصادف با عید مبعث نیز جلسه ششم پاتوق ضیافت مهدوی بود که صبح این روز دختران پاتوق ضیافت مهدوی همراه زنگنه پیاده به سمت حرم جهت عرض ادب و تبریک به ساحت امام رئوف حرکت و بعد از دعا و نماز به پاتوق برگشتند. با کمک استیکر و ایموجی یکی از احادیث پیامبر رمز گشایی شد و درمورد آن صحبت شد،   سپس داستان عمرو بن عبدود بعنوان الگویی مطح شد همچنین بازی جوکر و پانتومیم اجرا و درنهایت کیک و شکلات جشن مبعث برای دختران پاتوق ضیافت مهدوی در نظر گرفته شده بود.

وی اضافه کرد: و در ۲۶ بهمن نیز جلسه هفتم این پاتوق برگزار و در مورد تولد امام حسین(ع) با نقاشی کشتی و ببان داستان کشتی نوح و کشتی نجات بودن امام حسین(ع) صحبت شد قبل ولادت، لحظه ولادت امام و فطرس ملک، هفت روز بعد ولادت توضیح داده شد. اجرای نمایش درمورد ایران و شاه و همچنین در مورد داستان فطرس ملک، اجرای سرود و بازی از دیگر برنامه های این روز بود.

حجت الاسلام موسوی نسب یادآور شد: برگزاری اعتکاف با حضور دختران پاتوق ضیافت مهدوی به همراه زنگنه کارشناس بنیاد نیز از دیگر برنامه های این پاتوق دخترانه است.

ایده‌ها و راهبردهای خلاقانه برای ترویج معارف مهدوی

کارگروه نقد و بررسی بهائیت

وی برگزاری کارگروه نقد و بررسی بهائیت در مشهد را از دیگر برنامه های این مجموعه دانست و عنوان کرد: یکی از برنامه های ویژه ما در این بنیاد کارگروه نقد و بررسی بهائیت است که طی ۲۰ ساعت آموزشی برای دانش پژوهان دوازدهمین دوره معارف مهدویت در ترم سوم تحصیل آنان از تاریخ ششم دی تا چهارم بهمن ماه طی روزهای چهارشنبه و هر روز در ۴ ساعت کارآگاه آمورشی، توسط حجت الاسلام والسلمین کامل نواب در محل بنیاد استان با موضوعات جریان شناسی بهائیت، نقد و بررسی، شیوه های مناظره با بهائیان برگزار شد.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان خراسان رضوی گفت: برگزاری اردوهای راهیان نور مهدوی از دیگر رویدادهایی است که در دست اجراست و اخرین اردوی نیز برای دانشگاه فرهنگیان مشهد و به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مشهد با حضور کارشناس مهدویت استان فاطمه طلابکی تا تاریخ ۲۶ بهمن ماه و باحضور ۲۵۰ نفر از دانشجویان برگزار شد.

ایده‌ها و راهبردهای خلاقانه برای ترویج معارف مهدوی

اعتکاف مهدوی در مساجد مشهد

وی خاطرنشان کرد: اعتکاف مهدوی در مساجد مشهد از دیگر برنامه های برگزار شده است که در ایام البیض در برخی مساجد از جمله مسجد امام حسین(ع) منطقه منزل آباد به مدت سه شب، مسجد سیدالشهدا(ع) شریعتی ۶ به مدت دو شب، مسجد امام رضا(ع) منطقه فریزی، مسجد ولیعصر(عج) سیدرضی ۵۹، مسجد حضرت زینب(س) طبرسی ۸ و مسجد حضرت موسی بن جعفر(ع) در خیابان امام رضا(ع)، زینبیه در خیابان مطهری شمالی ۵۰ برگزار شد.

حجت الاسلام موسوی نسب ادامه داد: در این مراسمات اعتکاف کارشناسان مهدوی به طرح مباحث مورد نیاز و مورد علاقه معتکفین بر اساس انگیزه حضورشان در اعتکاف پرداختند. همچنین در این مراسم ها بمناسبت ولادت حضرت امیرالمؤمنین(ع) مولودی خوانی برگزار و متناسب با بیان موضوعات، معرفی کتاب انجام و مورد استقبال قرار گرفت، هدایای مهدوی تقدیم شد. همچنین بمناسب رحلت حضرت زینب(س) مداحی و مراسم برگزار و افطاری به معتکفین محترم در مکان زینبیه داده شد.

ایده‌ها و راهبردهای خلاقانه برای ترویج معارف مهدوی

گفتنی است، کتابخانه تخصصی و جامع مهدویت و نمایشگاه کتاب و محصولات مهدوی یکی دیگر از بخش های این بنیاد است.

پایان پیام/

کد خبر 1750366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha