از توجه به برنامه هفتم توسعه به صنایع‌دستی تا تقدیر سعدالقدومی از تکثر هنرهای سنتی

هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر (سرو سیمین ۸)  با معرفی برگزیدگان در بخش‌های مختلف در برج میلاد به کار خود پایان  داد، این جشنواره در بخش ویژه به نیت امام هشتم(ع) به هنر رضوی اختصاص داشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، آیین اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر (سرو سیمین ۸)  شامگاه  سه شنبه یکم اسفند در  مرکز همایش های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد.


 

از توجه برنامه هفتم توسعه به صنایع‌دستی تا تقدیر سعدالقدومی از تکثر هنرهای سنتی

این مراسم با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی و تلاوتی از کلام الله مجید  و اجرای قطعه  آواز سنتی خراسان آغاز شد .

سپس  ویدیویی از روند برگزاری دهشتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنر های سنتی پخش شد.

در این مراسم عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، مریم جلالی معاون صنایع دستی و علی دارابی معاون معاون میراث فرهنگی، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه ، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از سفرا و میهمانان خارجی و هنرمندان صنایع دستی حضور داشتند.

از توجه برنامه هفتم توسعه به صنایع‌دستی تا تقدیر سعدالقدومی از تکثر هنرهای سنتی

توجه به صنایع دستی در اسناد بالا دستی و برنامه هفتم توسعه 

در این مراسم «مریم جلالی»، معاون صنایع دستی  وزارت میراث فرهنگی  گفت: سالی از شعبان و از بهمن تا بهمن گذشت و همینجا با یکدیگر برای تقویت توجه با تاکید بر بانوان پیش‌رو و مادران سرنوشت ساز هم پیمان شدیم. امروز در سایت سرو سیمین ٨ با شعار پیوند نسلی و پاسداشت هویت در پهنه جهانی در خدمت شما هستیم.

وی با اشاره به این نکته که به پشتوانه روشنگری های جناب ضرغامی صنایع دستی در ادبیات گفتمانی سیاست گذاران وارد شد، اظهار کرد:  تقویت زیست بوم صنایع دستی در برنامه هفتم توسعه حاصل همین توجه بود؛ تلاش و تکاپویی که استان به استان انجام شد.

مریم جلالی با اشاره به تدوین سند ملی صنایع دستی در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بر کسی پوشیده نیست که ایرانی زیباساز و زیبا پسند است اما این زیبایی باید ارزش آفرین شود و در اسناد بالادستی سهم بگیرد. تدوین سند ملی صنایع دستی در شورای عالی انقلاب فرهنگی از این رهگذر شکل گرفت.

معاون صنایع دستی با اشاره به اینکه جشنواره هشتم فجر صنایع دستی  از فردای جشنواره هفتم آغاز شد، اظهار کرد: همکاران من در ٣١ استان با صنعتگران در تلاش بودند و در ٩ نمایشگاه داخلی و خارجی ظرفیت های صنایع دستی را به نمایش گذاشتند. صنایع دستی دست به زانوی خود زد و قد علم کرد. در میان ظرفیت های داخلی حاضر شد و اقتصاد خلاق و نو آوری در گرو انجام میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است؛ این بزنگاه تحولی است که مهندس ضرغامی برای ما تعیین نمودند.

جلالی با اشاره به تاکید سرو سیمین ۸ بر بخش هنر در حرم گفت:  بخش هنر در حرم مهر ارادت تاریخی ایرانیان دین مدار را در پیش داشت و مرکز آفرینش های استان قدس به عنوان یکی از سیاستگذاران در کنار ما قرار گرفت.

وی تاکید کرد:  صنایع دستی ارجاع به گذشته نیست و پیشران به سمت آینده است که دانش آموزان آمدند تا خلق کنند و بیافرینند.

معاون صنایع دستی با اشاره به آثار رسیده به سرو سیمین ۸ گفت:  بعد از اعلام فراخوان ١٣ هزار اثر دریافت کردیم و هنرمندان ٣٨ کشور  در این رویداد اعلام آمادگی کردند.

وی با بیان اینکه صنایع دستی حلقه اتصال جهانی است، اظهار کرد:  ایران در صدر فهرست شهر های جهانی قرار گرفت؛ بر همین اساس بار دیگر به جهان یادآوری می شود که خانواده ایرانی در تمام لحظات زندگیش فرهنگ خود را بازتولید می کند.

جلالی با بیان اینکه خانواده صنایع دستی تضمین اقتصاد هویت بنیان و گام دوم انقلاب اسلامی است، گفت: هنرمندان ما همه قول خواهند داد که بتوانیم با همین دست ها اقتصاد را تا آخرین لحظه پیش ببریم.

از توجه برنامه هفتم توسعه به صنایع‌دستی تا تقدیر سعدالقدومی از تکثر هنرهای سنتی


در این مراسم «عبدالحسین خسروپناه»،  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تبریک اعیاد شعبانیه  به ویژگی های صنایع دستی ایران اشاره کرد و  گفت: صنایع دستی و هنر های سنتی در کشور ایران بسیار متنوع است؛  در یونسکو تعداد فراوانی از صنایع دستی را ثبت کردند اما بیشترین تنوع صنایع دستی در کشور عزیز ما ایران است. ٢٩۵ نوع صنایع دستی در شهر های ایران تولید می شود. شاید مهمانان خارجی ما بیشتر اصفهان و شیراز و... را شنیده باشند اما در روستاهای استان های کشور نیز صنایع دستی تولید می شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی  با اشاره به گونه های مختلف صنایع دستی در  کشور  اظهار کرد: در بوشهر روستایی هست به اسم بحیری که با پشم شتر لباس و عبا تولید می کنند. گلیم بافی، فرش، سفال، چوب، ملیله دوزی، حصیربافی و ده ها نوع دیگر از صنایع دستی در شهر ها و روستاهای ایران تولید می شود. عمده آنان با انگشتان پر برکت زنان حکمت بنیان ایران زمین است که در کنار مادری صنایع دستی تولید می کنند.

حجت الاسلام خسروپناه با بیان اینکه حکمت و خلقت دو ویژگی مهم صنایع دستی در ایران است،  توضیح داد: صنایع دستی ما صرفا تزیینی نیست؛ کاربردی است. بعضی از صنایع دستی ما نیاز های مادی و برخی روحمان را صفا می دهد. حکمت و کار حکمت بنیان صفای روح می دهد.. ویژگی دوم آن خلقت است. خدا تجلی خلقت را به بشر نیز داده است و صنایع دستی مظهر تخلی خلقت الهی است که به اذن خدا ایجاد می شود. خلقتی که به دست هنرمند صنایع دستی انجام می شود به اذن الله است. بر همین اساس این هنر دستی همراه با عبودیت بندگان است.

از توجه برنامه هفتم توسعه به صنایع‌دستی تا تقدیر سعدالقدومی از تکثر هنرهای سنتی


 

صنایع‌دستی تاریخ نانوشته و هویت هر جامعه است

در این مراسم  «سعدالقدومی»، رئیس شورای جهانی صنایع‌دستی گفت: از طرف شورای جهانی صنایع‌دستی مراتب قدردانی عمیق خود را از دولت ایران و خصوصا وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای تحقق این رویداد اعلام می‌کنم و امیدوارم این همکاری‌ها ادامه داشته باشد.

رئیس شورای جهانی صنایع‌دستی افزود: صنایع‌دستی تاریخ نانوشته و هویت هر جامعه است و لایق نگهداری است و از این رو نقش سازمان جهانی صنایع‌دستی حفظ این هنرها نقش مهم و تاثیرگذاری است.

سعد القدومی افزود: در این جشنواره شاهد ارج نهادن به صنایع‌دستی بودیم. صنایع‌دستی در دل خود تاریخی از هنر را دارد و جایگاه بالایی این هنر در ایران دارد. این جشنواره تنوع کثرت‌ها را به نمایش گذاشت و درک و فهم ملموس‌تری را برای ما به وجود آورده است.

وی به سابقه همکاری شورای جهانی صنایع‌دستی و ایران اشاره کرد و گفت: همکاری و پیوند بین ایران و شورای جهانی صنایع‌دستی همکاری جدیدی نیست و این همکاری‌ از سال‌ها قبل ادامه داشته است. همین همکاری‌ها باعث شده تا ۱۴ شهر و دو روستای ایران ثبت جهانی شوند. ضمن این که  دریافت گواهینامه مهر اصالت توسط هنرمندان ایرانی نیز  به دنبال همین همکاری‌ها است.

وی افزود: هشتمین جشنواره فجر به ما درک دقیق‌تری از افراد برای ساخت و حفظ صنایع‌دستی داده است. در این جشنواره با تعدادی از پیشکسوتان و استادان بزرگ صنایع‌دستی آشنا شدیم که برای ما بسیار ارزشمند است.

از توجه برنامه هفتم توسعه به صنایع‌دستی تا تقدیر سعدالقدومی از تکثر هنرهای سنتی

هنرهای سنتی و صنایع دستی بهترین محور برای مقابله با یکسان سازی تحمیلی غرب است

در این مراسم «عزت الله ضرغامی»، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تقدیر از  همه فعالان صنایع دستی و بخش خصوصی که در تولید و عرضه و صادرات نقش مهمی دارند، گفت: از دست اندرکاران این رویداد تشکر می کنم همچنین از مهمانان خارجی که از ۱۷ کشور آمدند نیز تشکر میکنم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با معرفی دو هنرمند نابینا و معلول، اظهار کرد: فهیمه یک هنرمند نابینا و زهرا علیان هنرمند معلول است اینها معجزه صنایع دستی هستند.

وی خاطر نشان کرد: آقای اندراس نماینده مجارستان یک حرف خوبی زد و گفت صنایع دستی رنگین کمان هنر جهانی است که مردم دنیا را به هم وصل می کند. من به او قول دادم که تعریف او را یادآوری کنم.

ضرغامی با اشاره به سیاست یکسان سازی جوامع از سوی غرب گفت:  یک زمان کمونیست ها به دنبال یکسان سازی تحمیلی بودند و به نتیجه نرسیدند؛ امروز غرب می خواهد یکسان سازی را تحمیل کند و بدون تردید هنر های سنتی و صنایع دستی بهترین محور برای فرهنگ های ملی دنیاست که می تواند و باید در مقابل یکسان سازی تحمیلی بایستد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه  کاری که هنرمندان صنایع دستی انجام می دهند بسیار مهم و بزرگ است، اظهار کرد: خوشحالیم که این جشنواره زمینه ای را فراهم کرده که فعالان صنایع دستی را از سرتاسر دنیا دور یکدیگر جمع کند تا اثرات آن شامل حال همه مردم دنیا شود.

در پایان این مراسم برگزیدگان  هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر (سرو سیمین ۸) معرفی شدند.

پایان پیام/
 

 

کد خبر 1750999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha