شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ایستگاه پایانی/ اهدای نشان هنری به مفاخر تجسمی

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر که با رویکرد هنر نوآور، خلاق، وحدت‌بخش و امیدآفرین در تهران و سایر استان‌های کشور برگزار شد، شامگاه سوم اسفند با معرفی برگزیدگان و اهدای نشان هنری به مفاخر تجسمی در تالار وحدت به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر  شامگاه پنج شنبه سوم اسفندماه در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی، محمد هاشمی، معاون حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری، معاون امور هنری، محمد خراسانی‌زاده، مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ، امیر عبدالحسینی، دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و دبیران و داوران بخش های مختلف این رویداد و جمعی از هنرمندان تجسمی حضور داشتند.

این مراسم با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی و تلاوتی چند از کلام الله مجید آغاز شد، اجرای این مراسم را مژده لواسانی بر عهده داشت.

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ایستگاه پایانی/ اهدای نشان هنری به مفاخر تجسمی

جشنواره هنرهای تجسمی فجر به فضای معتبر نمایشگاهی نیازمند است

در ابتدای این مراسم «امیر عبدالحسینی»، دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر  به برگزاری این رویداد اشاره کرد و گفت:   دفتر جشنواره با سرآغاز هنر نوآور خلاق وحدت بخش و امیدآفرین به همراهی استادان آراسته و با حضور هنرمندان شریف هنرهای تجسمی ایران گشوده شد، دفتری که برگ‌های سیمین و زرین آن به شایستگی ورق خورد و دستاوردهای درخشان هنرهای تجسمی معاصر را به نمایش گذاشت؛ فراوانی و عیار هنری آثار فجر شانزدهم در کنار مواردی از جمله درخشش استان‌ها در بخش تجسم هنر، پیوند جامعه دانشگاهی و جامعه حرفه ای، رویکرد کاربردی در دیوارنگاری شهری و طراحی فرهنگ محور، اهمیت حضور ناشران کتاب‌های تجسمی، توجه به جنبه های ترویجی این هنر با نمایش فیلم‌های مستند تجسمی، معرفی آثار برتر از نگاه مخاطبان و فرازهای بسیار دیگری از این دست فجر شانزدهم را به جوانی خلاق و پرانرژی بدل کرد که آرزوهای درخشانی را برای روزگار ۲۰ سالگی‌اش در اندیشه دارد.

دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اشاره به اهمیت ارتقای فرهنگی و نگاه آینده پژوهانه در عرصه هنر  اظهار کرد:  استادان علوم ارتباطات گفته اند که کودکان پیام‌های زنده ای هستند که برای آیندگان می‌فرستیم؛ آیندگانی که هرگز آن‌ها را نمی‌بینیم. این عبارت علاوه بر زیبایی و شاعرانگی در هنرهای تجسمی به تمامی درست و ارزشمند است چرا که عصاره اندیشه و خیال و ادراک آدمی در قالب این هنر به آیندگان می‌رسد؛ این فرهنگ، فرهنگی است که از روزگار گذشته به امروز ما رسیده و از آن حکایت می‌کند که هنرهای تجسمی همواره تاریخ ساز، فرهنگ ساز و هویت ساز است.

عبدالحسینی با بیان اینکه جشنواره هنرهای تجسمی به فضای معتبر نمایشگاهی نیازمند است، گفت: مهمترین چالش در فجر شانزدهم را کمبود دیوار مفید و زیبنده می دانم. چنین جشنواره مهم و قابل توجهی با گستردگی و تعدد رشته‌های زیرمجموعه هنری این رویداد با نگاه توسعه محور و آینده نگر به نگارخانه ملی نیاز دارد. همان گونه که به فضل خدا و همت متولیان سالن‌های زیبنده ای برای آثار سینمایی نمایشی و موسیقی مهیاست، امید می‌رود در آینده ای نه چندان دور گسترده‌ترین رویداد هنری کشور در فضای نمایشگاهی درخور و شایسته ای به اجرا در آید و در پرورش هنرمندان مؤثر شود.

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ایستگاه پایانی/ اهدای نشان هنری به مفاخر تجسمی

حضور اساتید در جشنواره هنرهای تجسمی فجر گستره این رویداد را افزایش داد

در ادامه این مراسم  پیام ویدیویی "محمود سالاری"، معاون امور هنری  پخش شد، وی در این پیام گفت: توفیق یافتیم به اختتامیه جشنواره تجسمی برسیم که تجربیات ما را اضافه کرد؛ شاهد اتفاقی نو بودیم. حضور اساتید در جشنواره هنرهای تجسمی فجر، گستره فعالیت این جشنواره را افزایش داده بود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این جشنواره به ۲ بخش کاتبان وحی و کاتبان سوره حمد که برای اولین بار در جشنواره حضور داشت نیز اشاره کرد و افزود: در این دوره به دیوارنگاره های شهری که به آنها توجه کمتری شده بود نیز بیشتر توجه شد.

جامعه هنرهای تجسمی یک دریا ظرفیت است

در این مراسم همچنین، «محمد خراسانی زاده»، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر  اتفاق بزرگی بود، گفت:جشنواره تجسمی فجر اثبات کرد که حوزه هنرهای تجسمی به عنوان دارنده گسترده ترین اصیل ترین، نجیب ترین همراه ترین و خوش سابقه ترین جامعه هنری کشور می تواند یک دل و هم صدا دست به دست هم دهند و برای جشن ملی وحدت ایرانیان چنین شکوهی بیافریند.

وی افزود: اتفاق بسیار بزرگی است که ٢٢ دبیر ملی و بیش از ۶٠ داور ملی ٣٢ دبیر استانی و بیش از ١٢ هزار اثر در سطح استانی و ... در کنار یکدیگر جمع شدند و رویدادی متنوع شکل گرفت؛  در این جشنواره هر استان نیز برای هنرمندان خود دارای نمایشگاه گردان خود، فضای بومی و افتخارات خود بود؛ این‌چنین بود که فجر شانزدهم در شرایطی که دشمنان ما هر آن‌چه در توان داشتند به میدان آوردند،اثبات کرد هنرمندان تجسمی دست در دست یکدیگر برای این مرز پرگهر در کنار یکدیگر ایستادند.

  مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه  جامعه هنرهای تجسمی یک دریا ظرفیت است، اظهار کرد:  اجازه دهید این ظرفیت را در جزییات بیش از این تکرار نکنم اما از مقامات عالی رتبه این جمع، حضار و بینندگان می خواهم که بیایید کمک کنیم این عرصه هنری پر افتخار بهتر دیده شود و افکار عمومی هنرهای تجسمی را بشناسد. حیف است وقتی از مردم می پرسیم هنر تجسمی چیست فقط چند واژه را به یاد می آورند؛ هنرهای تجسمی یک دنیاست و پشتیبانی ما محدود بوده است. کمک کنید تا پرچم جمهوری اسلامی ایران را در رویداد های بین المللی برافراشته کنیم.

محمد خراسانی زاده با اشاره به جای خالی ایران در دوسالانه هنرهای تجسمی ونیز  گفت:  جای ایران در دوسالانه ونیز خالی بود،  مردم ما عادت دارند اگر در یک رویداد المپیک پرچم ایران را نبینند، گلایه می کنند اما کسی گلایه نمی کند که چرا فقط ٩ بار در دوسالانه های ونیز شرکت کردیم. ما باید هر سال آنجا باشیم و هنرمندان ما خود را به دنیا برسانند و ایران را رویان کنند و بگویند ایران ما، ایران هنرمندان است.

رییس شورای سیاست‌گذاری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر  با بیان اینکه نگارخانه های نیازمند همراهی و حمایت بیشتر هستند،  توضیح داد:  سرمایه گذاری در عرصه تجسمی که حتی می تواند به عنوان پشتوانه پول ملی تلقی شود باید در سبد فرهنگی خانواده ایرانی جا باز کند؛؛ بر همین اساس نیاز داریم که فضاهای بهتری و دیوارهای بهتری برای میزبانی از کشورهای دیگر داشته باشیم. تا کی باید کشورهای دیگر رویدادها را برگزار کنند و ما هنوز در تهران یک دوسالانه بین المللی رسمی نداشته باشیم.


 

خراسانی زاده  اظهار کرد:  در ماده واحد شورای عالی انقلاب فرهنگی مسیری برای اکسپو فراهم شد و به زودی به آن رسیدگی خواهد شد .

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ایستگاه پایانی/ اهدای نشان هنری به مفاخر تجسمی

در ادامه این مراسم با پخش کلیپ موسیقایی از فیلم سینمایی «قدمگاه»  برگزیدگان بخش‌هایی از جشنواره به شرح زیر اعلام شدند.

بخش طراحی فرهنگ محور:


طوبای زرین به سیدهادی امامی و فاطمه حامدی از اصفهان تعلق گرفت.


بخش ناشران کتاب‌های تخصصی:


طوبای زرین به انتشار کتاب آبان به مدیریت کاوه علی مردی اهدا شد.


بخش علمی (دانش هنرهای تجسمی):


ضمن تقدیر از ساناز باحجب قدسی و فاطمه پاکنژاد و علیرضا کریمی، طوبای زرین به پوریا طهماسبی اهدا شد.


بخش فیلم‌های مستند تجسمی:


ضمن تقدیر از هادی افریده، آبتین شمیلی از شیراز طوبای زرین را دریافت کرد.

تجلیل از مفاخر هنرهای تجسمی 


در این مراسم همچنین از  مفاخر هنرهای تجسمی تجلیل شد و  نشان هنرهای تجسمی ایران به افشین شاهرودی، محمدحسین صلواتیان، بهرام عطیمی، منصور نام‌سن، مهدی حیدری، رضا برانگیز و محمدمهدی روحانی اهدا شد.

در ادامه جایزه و طوبای زرین بخش «تجسم هنر» به
سعید کریمی دبیر هنری استان فارس و پوریا جلالی مدیرکل ارشاد استان کرمانشاه اهدا شد.

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ایستگاه پایانی/ اهدای نشان هنری به مفاخر تجسمی

بازارهای هنرهای تجسمی با مصوبه شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی

در ادامه در این مراسم «محمدمهدی اسماعیلی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: امیدواریم به زودی پرچم پر افتخار عدالت و آزادگی، نور و معنویت در همه دنیای امروز ما سایه بیندازد و شاهد شکل گیری جامعه زیبای مهدوی باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  با ابراز خرسندی از پایان مجموعه جشنواره های فجر انقلاب اسلامی اظهار کرد: همکاران من در بخش‌های مختلف دوره متراکم پر حجم از رویدادهای فیلم، تئاتر و موسیقی را برگزار کردند؛  آن انگیزه ای که همه ما را مصمم به این کار فشرده می‌کرد، خدمت صادقانه ای بود که به اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه تقدیم می‌شد.



وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به دلیل ماهیت فرهنگی خود قله جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی خود را در ایام پیروزی انقلاب قرار داده است،  توضیح داد:  هنرهای تجسمی در شاخه‌های مختلف خود موجب رونق سایر بخش‌های هنری است؛ همه بخش‌های هنری وابسته به درخشش در هر یک از رشته‌های هنر های تجسمی است؛ هیچ مجموعه رسانه‌ای، فرهنگی و هنری بی نیاز از هنرهای والای این بخش نیست. در سال های اخیر با حضور عزیزان و دوستان خوب ما بنای حرکت جدیدی را در حوزه هنرهای تجسمی آغاز کردیم. با فعالیت شورای هنر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که مصوبات آن اجرایی می شود، راه کوتاهی برای حل مشکلات و ارزو و آمال ایجاد شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود:  بازارهای هنرهای تجسمی با مصوبه شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی به زودی راه اندازی می شود.

محمد مهدی اسماعیلی اظهار کرد: اکسپوی «ژاپن» را پیش‌رو داریم که با مصوبه هیات وزیران مدیریت محتوایی کار در وزارت فرهنگ قرار گرفته و امیدواریم نقش و حضور هنرهای تجسمی را با شکوه تر از دوره های گذشته در این بازار جهانی هنر داشته باشیم. در موضوع دوسالانه ونیز هم دستوری را به همکاران دادم که دوستان خوب من حضور پررنگی را امسال در ونیز داشته باشند.

در ادامه این مراسم بیانیه مشترک داوران در جشنواره تجسمی فجر نیز به صورت یک ویدیو کلیپ پخش شد.

در ادامه بخش دیگری از برگزیدگان جشنواره به شرح زیر اعلام شد:

بخش طراحی و نقاشی:

ضمن تقدیر از امیر محمد مقدم از تهران و تقدیر ویژه هیات داوران از مجتبی حجازی از تهران، طوبای زرین به محمد جواد طاهرخانی از تهران تعلق گرفت.

بخش خوشنویسی:

در این بخش، ضمن تقدیر از فرامرز تیمور نژاد و حمید احمدی، ربابه زینالی و شقایق میری، طوبای زرین به مجید داستانی از قم تعلق گرفت.

بخش نگارگری:

طوبای زرین بخش نگارگری به ستاره قنبری از قزوین تعلق گرفت.

بخش مجسمه سازی:

طوبای زرین به حسین حسن شاهی از تهران اهدا شد.

بخش سرامیک و آبگینه هنری:

طوبای زرین به فاطمه پوریوسفی از تهران تعلق گرفت.

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ایستگاه پایانی/ اهدای نشان هنری به مفاخر تجسمی

بخش عکاسی:

ضمن تقدیر از کیومرث خوش صفت از بندر انزلی، طوبای زرین به محمد رضایی از ساری تعلق گرفت.

بخش کارتون و کاریکاتور:

ضمن تقدیر از علیرضا پاکدل از مشهد، علیرضا ذاکری از تهران برنده طوبای زرین بخش کاریکاتور شد.

 بخش طراحی گرافیک:

در این بخش ضمن تقدیر از حامد مغروری از اصفهان، طوبای زرین به رسول حق جو از اهواز تعلق گرفت.

بخش تصویرسازی:

در این بخش ضمن تقدیر از سمیه محمدی از کرج، طوبای زرین به صدقه قائد امینی هارونی از مبارکه اهدا شد.

بخش هنر جدید:

طوبای زرین این بخش به امین محمدی چری از تهران تعلق گرفت.

برگزیده بخش قله‌ها:


طاهره شمسی از قم، کامیار صادقی از تهران، محمود بازدار از مشهد، حامد مرتضوی علوی از بجنورد، اکرم سادات میرتوانا از مشهد به عنوان تقدیرشدگان این بخش روی صحنه آمدند.


طوبای زرین بخش «قله‌ها» به مریم کمار از تهران اهدا شد.


اعلام خرید امتیاز برای سه اثر برگزیده جشنواره تجسمی  سازمان زیباسازی شهر

در این مراسم اعلام شد که سازمان زیباسازی شهر تهران خرید امتیاز برای سه اثر برگزیده جشنواره تجسمی فجر را پذیرفته است که به شرح زیر اعلام شد:

۱. خرید امتیاز اجرای اثر از آرش نیک نژاد از اهواز

۲. خرید امتیاز اثر از سمیه صادقی از ملایر

۳. خرید امتیاز اثر سید محمدرضا موسوی از قم

این سه اثر از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران خریداری شده و به نمایش درخواهد آمد.

جایزه انجمن هنرهای انقلاب و دفاع مقدس نیز به سید علی میرفتاح از تهران اعطا شد.

جایزه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به شرح زیر اعلام شد:

در این بخش، ضمن تقدیر از علیرضا پوراکبری و موسسه فرهنگی و هنری «نام هنر» جایزه به فاطمه عابدینی و عبدالحمید قدیریان از تهران اهدا شد.

در ادامه مراسم پایانی شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر، از خبرنگار فعال جشنواره، به نعیمه صفری تبار از خبرگزاری فارس تقدیر شد.

در پایان، اعلام شد که در بخش بهترین اثر از نگاه مخاطب پنج اثر بیشترین آرا را کسب کردند.

رای پنجم
محسن کابلی از گرگان

رای چهارم
خانم فرشچیان مقدم از تهران

رای سوم
محمد امین اوجی و مریم صفایی از بوشهر

رای دوم
امیرحسین میرابی

رای اول
سید کمال الدین رفیعی از تهران
 

پایان پیام/

کد خبر 1751295

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha