مسجدی که سالانه ۲۵ میلیون زائر منتظر دارد

حجت الاسلام والمسلمین حسین آبادی با بیان اینکه۱۰۷۳ سال قبل توسط امام زمان (اج) از قداست مسجد مقدس جمکران رونمایی شده است گفت: بسیاری از افراد گمان می‌کنند که این مکان به واسطه‌ی این‌که امام زمان(عج) دستور دادند در اینجا مسجدی ساخته شود و چون قدمگاه حضرت است، قداست دارد، در صورتی که این‌طور نیست، مسجد مقدس جمکران یک قداست ذاتی به وسعت زمانی که زمین آفریده شده است، دارد.

حجت الاسلام والمسلمین یاسین حسین آبادی معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران در گفتگو با خبرگزاری شبستان در استان قم، با بیان اینکه۱۰۷۳ سال قبل توسط امام زمان (اج) از قداست مسجد مقدس جمکران رونمایی شده است گفت: بسیاری از افراد گمان می‌کنند که این مکان به واسطه‌ی این‌که امام زمان(عج) دستور دادند در اینجا مسجدی ساخته شود و چون قدمگاه حضرت است، قداست دارد، در صورتی که این‌طور نیست، مسجد مقدس جمکران یک قداست ذاتی به وسعت زمانی که زمین آفریده شده است، دارد.

مسجدی که قداست ذاتی دارد

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران ادامه داد:  همان‌طور که مکان کعبه یک مکان مقدس است و خدا به حضرت ابراهیم(ع) وحی می‌کند که اینجا مقدس است وتو باید خانه‌ای احداث کنی، مسجد مقدس جمکران هم همین‌ گونه است که زمین آنجا زمینی با قداست ذاتی است و زمینی برگزیده از ناحیه‌ی خداوند متعال و سراسر نور است و رونمایی از این برگزیدگی توسط امام زمان (عج) در ۱۰۷۳ سال قبل، یعنی در سال ۲۷۳ هجری انجام شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسین آبادی افزود: از زمانی که حضرت دستور می‌دهند و از این مکان رونمایی می‌کنند و می‌فرمایند که اینجا زمینی مقدسی وعدل بیت عتیق است، هر کسی دو دو رکعت نماز تحیت و نماز امام زمان(عج) را در این مکان بخواند، همانند کسی است که در خانه‌ی خدا نماز خوانده است. به واسطه‌ی این رونمایی حضرت از برگزیدگی این مکان مقدس، در واقع فعالیت فرهنگی مسجد مقدس جمکران نیز شروع می‌شود و سال به سال محل رجوع رجال الغیب و علما و عرفا و بزرگان بوده است.

آغاز رشد عمرانی مسجد جمکران از ۳ ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران ادامه داد: اما نکته‌ی مهمی که وجود دارد این است که با توجه به این‌که حاکمیت‌هایی که در طول سال‌ها در این منطقه حضور داشتند، حاکمیت اسلامی نبوده است؛ لذا توجهی به مراکز نور و مراکز معنویت صورت نمی‌گرفته و عملا ما تا سال ۱۳۴۸ تغییر خاصی در این مکان مقدس نداشتیم. در واقع مسجد کوچکی بوده که مورد رجوع رجال الغیب و عرفا و بزرگانی بوده که نسبت به این مکان احساس تعلقی داشتند. اما سال ۱۳۴۸، گروهی از مردم متدین و عاشقان امام زمان(عج) توسعه‌ی مختصری در این مکان انجام می‌دهند، کلنگ‌زنی‌هایی را انجام می‌دهند و بازسازی و اصلاح این مکان مقدس را انجام می‌دهند که قبل از انقلاب در همین حد اتفاق می‌افتد. اما با شروع انقلاب اسلامی ایران، کمتر از ۳ ماه از گذشت انقلاب، یعنی در تاریخ ۱۷/۲/۵۸، جمعی از معتمدین و علما محضر امام راحل می‌رسند و نسبت به فعالیت‌های جمکران و جایگاه جمکران گزارشی می‌دهند و می‌گویند که ما می‌خواهیم در اینجا توسعه‌ای انجام دهیم و نسبت به این مکان توجه بیشتری صورت بگیرد. امام هم نظر آن‌ها را تأیید می‌کنند و در صحیفه‌ی امام هم این نکته وجود دارد که امام می‌گویند هر آن چیزی که مدنظر این معتمدین و بزرگواران هست را تأیید می‌کنم و لذا رشد جمکران از ۳ ماه بعد از انقلاب اسلامی ایران شروع می‌شود.

وی افزود: در گذشته، شب‌های چهارشنبه یا شب‌های جمعه تعداد محدودی از افراد به جمکران می‌رفتند، چراکه حاکمیت، حاکمیت فضای معنوی نبود. یکی از عیوب حاکمیت دستگاه‌های سیاسی غیردینی و غیرمعنوی نیز همین غفلت است.

رشد تساعدی عمرانی مسجد مقدس جمکران از دهه ۸۰

حسین آبادی ادامه داد: بعد از انقلاب این رشد شروع شد و رسید به سال ۷۹ که مسجد مقدس جمکران توسط سازمان اوقاف اداره می‌شد. اما از سال ۷۹ با توجه به جایگاه مسجد مقدس جمکران و اهمیت آن و اقبال مردم در حاکمیت دینی به مسجد مقدس جمکران به عنوان یکی از مراکز معنوی و مراکز نورانیت، مقام معظم رهبری تصمیم می‌گیرند که همچون آستان‌قدس رضوی و حرم کریمه‌ی اهل بیت(ع) اینجا توسط تولیتی که از ناحیه‌ی خود ایشان منصوب می‌شود اداره شود. لذا سال ۷۹ اولین حکم تولیت به حضرت آیت‌الله وافی داده می‌شود و شروع توسعه‌ی ویژه‌ی مسجد مقدس جمکران در جمهوری اسلامی ایران است که عملا در دهه‌ی ۶۰ و ۷۰ ما شاهد رشد نسبی عمرانی در مسجد مقدس جمکران هستیم. در دهه‌ی ۸۰ رشد تساعدی عمرانی را در مسجد مقدس جمکران داریم که تقریبا محدوده‌ی مسجد مقدس جمکران از آن فضای کوچکی که وجود دارد، امروزه به حدود ۴۰ هکتار می‌رسد، با وجود مساجد مختلف، شبستان‌های گوناگون، مراکز فرهنگی مختلفی که دارد و یک طرح جامع عمرانی برای این مکان تنظیم می‌شود.

تدوین سند توسعه‌ فرهنگ مهدویت و انتظار

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران  افزود: عملا در دهه‌ی ۹۰ و در دوره‌ی دومی که تولیت حاج‌آقای رحیمیان بودند، ما رشد تساعدی فرهنگی - رسانه‌ای - اجتماعی مسجد مقدس جمکران را داریم که شاهد برپایی جشنواره‌ها، رخداد ها، حضور کاروان‌ها و اردوها، مراسم‌ متعدد، حضور رسانه، پخش زنده‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، برنامه‌های مهدوی شاخص و ویژه در ماه ربیع، نیمه‌ی شعبان، اعتکاف‌های متعدد، شب‌های قدر، مهدی‌یاوران (از سید حسن نصرالله گرفته تا شیخ زکزاکی، آقای ابومهدی المهندس، حاج قاسم سلیمانی، شیخ عیسی قاسم، و افراد دیگری که به عنوان مهدی‌یاور انتخاب شدند) هستیم.

وی در ادامه با اشاره به سند توسعه‌ی فرهنگ مهدویت و انتظار گفت: در سال ۱۴۰۱ سند توسعه‌ی فرهنگ مهدویت و انتظار به ریاست حوزه‌ی علمیه و دبیری مسجد مقدس جمکران رقم خورد، در واقع مسجد مقدس جمکران یک نقش ویژه‌ای را در حوزه‌ی مهدویت در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ایفا می‌کند، در واقع ایفای نقش مسجد مقدس جمکران را در حوزه‌های خدمات اجتماعی و کمک به نیازمندان شاهد هستیم که گامی به سوی جامعه‌ی مهدوی است؛ از اطعام‌های مهدوی گرفته تا توزیع‌ اقلام و بسته‌های معیشتی بین نیازمندان و گرفتارانی که در این حوزه‌ها نیازمند هستند.

مسجد مقدس جمکران پایگاه انقلابیون

حسین آبادی با بیان اینکه قبل از انقلاب انقلابیون پیوند ویژه‌ای با مسجد مقدس جمکران داشتند که در اسناد ساواک نیز وجود دارد  افزود: از سال ۴۳ یکی از محل‌های اجتماعی و برنامه‌ریزی انقلابیون در مسجد مقدس جمکران بوده است و این گزارش‌ها از شهربانی قبل از انقلاب به جا مانده است. همین‌طور مبارزان انقلابی از جمله سرکار خانم مرضیه دباغ در خاطراتش دارد که اعلامیه‌ها را لابلای قرآن‌ها در مسجد مقدس جمکران قرار می‌داده است.

وی با بیان اینکه افراد مختلفی هم در قبل و هم بعد از انقلاب در رشد مسجد مقدس جمکران نقش داشتند تصریح کرد: مرحوم حضرت آیت‌الله بافقی که یک عالم مجاهد برجسته‌ی معاصر ما هست و مورد توجه امام خمینی و پرچمدار مبارزه با رضاخان بوده است،  یکی از افرادی است که احیاگر مسجد مقدس جمکران بوده و باعث توجه طلاب و علما به مسجد مقدس جمکران بوده است. یا مرحوم کافی دعای ندبه‌هایشان را در مسجد مقدس جمکران برقرار می‌کردند.

مسجدی که سالانه ۲۵ میلیون زائر دارد

وی با بیان اینکه ما شاهد حضور ۲۵ میلیون زائر در سال در مسجد مقدس جمکران هستیم گفت: ما نیمه شعبان را با حضور ۳ و نیم میلیون زائر تجربه می‌کنیم و هدف‌گذاری ما ۱۰۰ میلیون زائر در سال می‌باشد که کم کم این توسعه در حال انجام است.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران  ادامه داد: ما امروز شاهد حضور افراد مختلف درمسجد مقدس جمکران هستیم، فرد شیطان‌پرست است، اما به اینجا می‌آید و یک انقلاب روحی در او ایجاد می‌شود و مسیر زندگی او تغییر می کند. حضرت آیت‌الله بهجت می‌فرمودند که؛ این مسجد مقدس خودش انسان‌ها را هدایت می‌کند، یعنی خدا یک اثر معنوی در این مکان مقدس قرار داده که این خودش هدایت‌بخش و هدایت‌کننده‌ی جامعه و مردم است و ما باید تا می‌توانیم مردم را جذب به این مکان‌ها و اماکن معنوی و نورانیت‌بخش کنیم. همان‌طور که خود حضرت هم فرمودند: «و قل للناس لیرغبوا إلی هذا الموضع». این کلام حضرت به حسن مصلح جمکرانی است که حضرت به او فرمودند: به مردم بگو به این مکان مقدس رغبت کنند و این مکان را گرامی بدارند و حمایت کنند.

وی ادامه داد: ما روز به روز شاهد افزایش حضور مردم در مسجد مقدس جمکران هستیم. افزایش حضوری که با تأثیر معنوی در جامعه  همراه است که ما این مطلب را به صورت واضح و شفاف در این مکان مقدس داریم می‌بینیم. مکانی که اداره‌ی آن با حمایت‌های مردمی است. ما در اینجا ۸هزار خادم افتخاری داریم که از مردم و اصناف مختلف هستند و در این مکان مقدس حضور دارند و خدماتی را به سایر زائرین ارائه می‌دهند؛ مردمی که با عشق این مسیر و این مکان منتسب به حضرت حجت را اداره می‌کنند.

تجلی «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ» در مسجد مقدس جمکران

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران  تصریح کرد: شما در هیچ جای عالم مکانی مثل مسجد مقدس جمکران نمی‌توانید پیدا کنید که تجلی «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ» باشد. ۲۵ میلیون زائر در سال، هر کدام که می‌آیند، هر یک در هر نماز ۲۰۰ مرتبه «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ» می‌گویند و این نشان دهنده‌ی این است که این پایگاه، پایگاه توحید و پایگاه عبودیت است و در واقع در ارتباط این توحید و عبودیت، بحث امامت و بحث ولیّ جامعه است. یعنی یک پیوند عمیق بین توحید و ولایت در این مکان مقدس وجود دارد که عصاره‌ی اسلام هم توحید است. توحیدی که توسط ولیّ جامعه دارد بسط پیدا می‌کند و مسجد مقدس جمکران واقعا تجلی توحید و ولایت است. لذا این توحید و ولایت است که در جامعه‌ی ما اثر معنوی گذاشته و زمینه جذب جوانان و مردم را به این مکان نورانی و مکان معنوی ایجاد کرده است.

کد خبر 1751584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha