نظام‌مند شدن فعالیت‌های حوزه نشر با راه‌اندازی آژانس ادبی

احمدوند با اشاره به راه‌اندازی کارگزاری ادبی در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد،گفت: کارگزاری یا آژانس ادبی از حلقه‌های مهم حوزه نشر در کشورهای مختلف دنیا است که در کشور ما تاکنون تعریف حقوقی مشخصی برای آن وجود نداشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست خبری آغاز به کار صدور مجوز کارگزاری های ادبی پیش از ظهر امروز (دوشنبه، ۱۴ اسفندماه) با حضور یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسماعیل جانعلی پور، مدیرکل مجامع، تشکل ها و فعالیت‌ های فرهنگی معاونت امور فرهنگی در ساختمان مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

کار اصلی کارگزاری یا آژانس ادبی

در این نشست «یاسر احمدوند»، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره صدور مجوز برای کارگزاران ادبی توضیح داد: کارگزاری یا آژانس ادبی یکی از حلقه های مهم حوزه نشر در کشورهای مختلف دنیاست که در کشور ما تاکنون تعریف حقوقی مشخصی برای آن وجود نداشت، برخی فعالیت می کردند و عمده فعالیت آنها حضور در نمایشگاه خارجی و متصل کردن نشر ایران با بازار نشر کشورهای دیگر و یا بالعکس ایجاد ارتباط بین ناشران خارجی و نویسندگان داخل کشور بود؛ در ذهن و خاطر فرهنگی تعریف آژانس ادبی این است:«مجموعه ای که ارتباط ناشران و نویسندگان را با خارج از کشور برقرار می کند»، اما قابلیت آژانس های ادبی در دنیا خیلی فراتر از این تعریف است.

معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: رابطه بین پدیدآورندگان و ناشران در ابعاد حقوقی و مالی از وظایف کارگروه ادبی است؛ یعنی نویسنده و پدیدآورنده با کارگزار ادبی طرف می شود و طبق قرارداد مشخصی با ناشران و تولیدکنندگان آثار ادبی، نمایشی، هنری و بازارهای توزیع و بازارهای مشتری و آژانس های تبلیغاتی و هر جایی که از این محتوا استفاده کند با توافق صاحب اثر بهره برداری می کند. در حقیقت مجموعه توانمندی است که کارگزاری ادبی دارد؛ این مجموعه ها باید توانمندی آموزشی، حقوقی، سرمایه گذاری داشته باشد تا از یک محتوا بهره های مختلف را بگیرند.

یاسر احمدوند با اشاره به نبود کارگزاری ادبی در حوزه نشر گفت: در صنعت نشر ما چنین مجموعه هایی  وجود ندارد که چنین خدماتی را ارایه کند، آن چیزی که به عنوان آژانس ادبی شناخته می شود تنها ارتباط نشر ما را با خارج از کشور برقرار کرده است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه  راه اندازی کارگزاری ادبی در این معاونت در راستای ساماندهی فعالیت های حوزه نشر است، اظهار کرد:  برای ساماندهی کسانی که در این حوزه  فعالیت می کنند و نظم و نظام بیشتر و هم حمایت از آنها و هم توسعه این مفهوم این در معاونت فرهنگی تصمیم گرفته شد که این موسسات مجوز بگیرند و تحت عنوان کارگزار ادبی فعالیت خود را در حوزه بین الملل و در داخل انجام دهند.

یاسر احمد وند با بیان اینکه اجرای کارگزاری ادبی بر عهده اداره کل مجامع، تشکل ها و فعالیت‌ های فرهنگی معاونت امور فرهنگی است، گفت: سازوکار اجرای آن را اداره مجامع بر عهده دارند و افراد متقاضی مدارک را در درگاه این اداره قرار دهند و پس  از بررسی مجوز آنها صادر می شود.

وی ابراز امیدواری کرد: امیدوارم این موسسات بتواند یک انجمن صنفی داشته باشد تا بتوانند فعالیت خود را منسجم پیش ببرند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه محتوای تولید شده در کشور ارزشش بیش از آن چیزی است که از آن بهره می‌بریم، گفت: محتوای خام خوبی در اختیار داریم که برای فرآوری آنها باید توانمند شویم. این تدبیری است که برای ساماندهی آژانس های ادبی و ایجاد زمینه فعالیت علاقه مندان این حوزه اندیشیده شده است.

روشی که باید تغییر کند

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات نشر ما این است که ناشران مستقیما با تولیدکننده اثر در ارتباط هستند که این  روش باید تغییر کند. شناخت بازار، تنظیم قراردادهای قابل دفاع و تنظیم کننده حقوق پدید آورنده از دستاوردهای راه اندازی  آژانس‌های ادبی است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژگی های افراد متقاضی کارگزاری ادبی اشاره کرد و گفت: داشتن سابقه فرهنگی، داشتن اسناد حقوقی و توانمندی ملی قابل اعتنا از جمله ویژگی هایی است که افراد یا مجموعه های خواهان کارگزاری ادبی باید دارا باشند.

نظام‌مند شدن فعالیت‌های حوزه نشر با راه‌اندازی آژانس ادبی

اعلام صدور مجوز برای کارگزاران ادبی در قالب موسسات ادبی تک منظوره

در این نشست همچنین «اسماعیل جانعلی پور»، مدیرکل مجامع، تشکل ها و فعالیت‌ های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه باید به زیرساخت‌های حوزه فرهنگ با کمک بخش های مختلف فرهنگ و هنر  توجه کرد؛ اظهار کرد: اتفاق دیگری که در کنار فعالیت های معاونت فرهنگی افتاد، توجه با ساحت های مختلف فرهنگ است فعالیت معاونت فرهنگی باید به نوعی توجه به همه ساحات فرهنگ با همه اقتضائاتش باشد. موضوع کتاب از ابتدا تا انتها توزیع و ترویج آن در این دولت مسئولیت اش بر عهده معاونت فرهگی است، اداره کل مجامع و تشکل های فرهنگی  پوشش دهنده سیاست‌گزاری عملیات در حوزه صنوف فرهنگی است.

مدیرکل مجامع، تشکل ها و فعالیت‌ های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: این نشست به منظور اعلام صدور مجوز برای کارگزاران ادبی در قالب موسسات ادبی تک منظوره است و ضرورت تشکیل این صنف برگزار شده است.

جانعلی‌پور یادآور شد: باید نام دیگر اداره مجامع و تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی باید اداره مجامع اصناف و فعالیت‌های فرهنگی باشد، این اداره کل اداره تعریف برخی عملیات‌ها در حوزه صنوف فرهنگی است که با صنوف مختلف همکاری و هماهنگی داشته باشیم.

مدیرکل مجامع، تشکل ها و فعالیت‌ های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اهداف راه اندازی آژانس های ادبی و امتیازات دریافت مجوز کارگزاری ادبی، گفت: در این حوزه با چند انجمن ازجمله انجمن حوزه نشر و دارندگان آژانس‌های ادبی در تهران و شهرهای دیگر جلساتی داشتیم، هدف، قانون‌مند شدن فعالیت‌ها و اقدامات در این حوزه است، در این بخش افرادی که مجوز کارگزاری خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت می‌کنند، می‌توانند از خدماتی مثل معافیت مالیاتی متناسب با حوزه‌های خودشان و برخی حمایت‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از این به فعالان این حوزه ارائه می‌داد، بهره‌مند شوند.

وی افزود: علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی www.marakez.ir مثل همه موسسات دیگر فرآیند صدور مجوز را طی کنند.

پایان پیام/

کد خبر 1753236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha