ایوان «کالسکه» در موزه خودروهای تاریخی افتتاح شد

ایوان «کالسکه» در محل موزه خودروهای تاریخی با نمایش کالسکه تاجگذاری پهلوی دوم و کالسکه ترور ناصر الدین شاه گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، ایوان «کالسکه» پیش از ظهر امروز یکشنبه ۲۰ اسفندماه  با حضور مدیران موزه های دفینه  بنیاد مستضعفان در محل موزه خودروهای تاریخی گشایش یافت.

ایوان «کالسکه» در موزه خودروهای تاریخی افتتاح شد

در مراسم گشایش  ایوان کالسکه در موزه خودروهای تاریخی  محمدحسین پورتقی مدیرعامل هلدینگ سیاحتی و مراکز تفریحی پارسیان، فاضل نظری مدیرعامل گروه موزه های دفینه  و دیگر مدیران موزه های دفینه حضور داشتند.

ایوان «کالسکه» در موزه خودروهای تاریخی افتتاح شد

«علی غلامی»،  مدیر موزه خودروهای تاریخی در جمع خبرنگاران درباره درشکه های ایوان کالسکه توضیح داد: گفت:  مجموعه حاضر شامل دو تیپ اثار است، در بخش اول  درشکه ها و در بخش دوم کالسکه ها  به نمایش درآمده است؛   در این بخش فلسفه شکل‌گیری و استفاده از کالکسه‌ها و درشکه‌ها را به نمایش گذاشته‌ایم. در بخش‌های مختلف توضیحات تاریخی مربوط به درشکه‌ها را به نمایش گذاشته‌ایم و مهمترین آثار این ایوان، سه درشکه و دو کالسکه تاریخی است؛   کالسکه، کاربرد تشریفاتی داشتند. یکی از این کالسکه‌ها منتسب به ناصرالدین شاه و کالسکه دیگر نیز به‌طور اختصاصی برای مراسم تاج‌گذاری پهلوی دوم ساخته شده است. کالسکه ناصری مربوط به زمانی است که ناصرالدین شاه در شاه عبدالعظیم ترور شد و پس از آن با همین کالسکه به‌صورت نشسته به کاخ گلستان تهران منتقل شد. این کالسکه در دوره پهلوی اول و دوم نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

مدیر موزه خودروهای تاریخی  درباره کالسکه تشریفاتی دوره پهلوی دوم گفت: این کالسکه اختصاصی برای تاج‌گذاری پهلوی دوم ساخته شده و در زمان ساخت نیز به‌دلیل هزینه هنگفت مورد اعتراض بوده است؛ از این کالسکه فقط یک بار در مراسم تاج‌گذاری استفاده شده است.

پایان پیام/

کد خبر 1754257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha