بسط علائم و شعائر فرهنگ ایرانی و جهان‌بینی اسلامی در نما و منظر شهری

بعد از انقلاب، در بروز و تجلی انگاره های فرهنگی در فضای شهری حق مطلب هرگز ادا نشد و امروز ظهور، عینیت و تجسم این صفات در بطن کالبد شهر به هیچ عنوان مشاهده نمی‌شود!

خبرگزاری شبستان -مشهد: در عصر حاضر یعنی در سن چهل و پنج سالگی انقلاب اسلامی و عمر حدوداً سی ساله ورود رسمی حوزۀ فرهنگ به درون ساختار و تشکیلات اداری مدیریت شهری به نظر می رسد همچنان توجه بیش از حد به نیازهای مادی انسان، ابعاد معنوی شهر را فروکاسته است و این در حالی است که یکی از مبادی مؤثر در تحلیل فضای شهری، توجه به انگاره های فرهنگی و هنجارهای اخلاقی جامعه است که به طور مشخص در شاکله فرهنگ ایرانی، صبغه دینی به خود گرفته و تطبیق و تحلیل محیطی آن یا به عبارت دیگر جلوه آن در فضای شهری و شیوه های تجلی و تجسم آن در کالبد شهر، ناظر بر اصول پنجگانه :

الف) کرامت
ب) حرمت
ج) معنویت
د) نظارت
ه) عقلانیت

کاملاً قابل تبیین و احصاء است. البته استحصال ظهور و عینیت آن در فضای شهری مستلزم توجه توأمان و همزمان به وجوه مختلف علوم انسانی و اصول فنی است که به واسطه مکان از طریق آگاهی بر زمان و وقوف بر محیط احراز می شود.

بطور مثال یکی از مهمترین وجوه شهر، امکان کسب هویت در خلال زندگی به واسطه فرهنگ پذیری از کالبد سکونتی است به زبان ساده تر شهر مکانی است مؤید هویت که یک صفت و هنجار صددرصد فرهنگی است، بنابراین ضرورت دارد معماری ساخت هر مکان و مفهومی که از آن می جوییم در آشتی و مطابقت با محیط فرهنگی و قراردادهای اجتماعی جامعه آن باشد.

بله، مسیر تحلیل و تبیین شهرسازی از منظر اصول و مبانی اسلامی، ناظر بر اصول و صفاتی است که به واسطه شیوه ها و مفاهیم متعالی و به مدد ابزارها و قواعد، ساختار کالبدی ویژه ای به خود می گیرد؛ به طوری که نهایتاً جلوه کامل شهر رخ می نماید که در آن فرد در تمام لحظات، متوجه ابعاد متعالی و معنوی حیات است.

در این رویکرد، مفاهیمی همچون اصالت، وحدت، تناسب، هویت، تواضع، حیاء و غیره، از جمله اصول متظاهر در شهر است در بیان تظاهر اصول و معانی دینی در کالبد شهری و فضای عینی، از واژه تجلی استفاده شده است.

به بیان دیگر، در تحلیل اهداف شهرسازی اسلامی، با الهام از جهان بینی اسلامی و فرهنگ ایرانی، مواردی را می توان برشمرد که در عین استنباط از آن جهان بینی و فرهنگ، در نضج اصول معنوی اسلام و هدایت انسان به سمت اهداف عالی حیات تأثیرگذار است.

پایان پیام/

کد خبر 1754516

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha