هر اندازه از مسجد فاصله بگیریم چالش‌های شهری ما بیشتر می‌شود

امامی با بیان اینکه مسجد نماد جامعه مشارکت‌گرا و محله بیدار ایران بوده و به میزانی که از این محله و مسجد فاصله بگیریم چالش‌های شهری بیشتر می‌شود، گفت: ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای احیای کارکردهای مساجد و تحقق نهضت بازگشت به مسجد است.

دکتر سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در گفتگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان با بیان اینکه ماه رمضان بهترین فرصت جهت تقویت نشاط اجتماعی در جامعه است، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان در تقارن با نوروز، فرصت تقویت فرهنگ صله رحم و استفاده از فضای معنوی شب های این ماه است.

امامی ادامه داد: این ضیافت الهی زمینه ای برای نزدیکی قلوب مسلمانان است امیدواریم با شرکت در محافل انس با قرآن و برنامه های دینی در مساجد از برکات این ماه عزیز بهترین استفاده و بهره را ببریم.

وی در ادامه بیان کرد: درک ماه مبارک رمضان توفیق بسیار بزرگی است و کسی که در هر حال، چه روزه بر او تکلیف باشد و بگیرد و چه به دلایلی روزه نگیرد، اما به تکلیف و وظیفه خود عمل کند، مشمول رحمت الهی خواهد بود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به الزامات بازگشت به نهضت مسجد، گفت: ویژگی مهم مسجد این است که کانون تلاقی فرهنگ مادی و فرهنگ معنوی مردم ایران است.

وی با بیان اینکه اقشار مختلف مردم با مسجد انس دارند، تأکید کرد: بسیاری از مشکلات از آنجا شروع شد که مردم و زندگی آنها از مسجد فاصله گرفت. زمان نه چندان دور در دهه ۶۰ شمسی، مساجد از جمله مراکز مهم جمع آوری و ارسال اقلام مورد نیاز جبهه‌ها و نیز محل جمع آوری کمک‌های مردمی در دوران دفاع مقدس بودند. ضمن اینکه در بحران کرونا هم شاهد نقش آفرینی مساجد در کاهشمسجد نماد جامعه مشارکت گرا و محله بیدار ایران بوده و به میزانی که از این محله و مسجد فاصله بگیریم چالش های شهری بیشتر می شود آسیب های اجتماعی، اقتصادی و درمانی مردم بودیم.

امامی با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل کمرنگ شدن کارکرد مساجد تئوریزه کردن این پایگاه دینی است، افزود: ما با تئوریزه کردن مساجد آن را تبدیل به یک نهاد اداری کردیم که به هیچ عنوان نمی تواند با مشارکت مردمی مشکلات جامعه را حل و فصل نماید، فقط متولیان و کاربرانی دارد که این بدترین شرایط برای یک مسجد محسوب می شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه بیان کرد: ماه مبارک رمضان و زیست معنوی مردم جامعه ما در این ضیافت الهی بهترین فرصت برای احیای کارکردهای مساجد است. چرا که تنیدگی حداکثری که مردم در افطار، سحر، نماز و محافل انس با قرآن با مسجد پیدا می کنند خود نقش مهمی در بازگشت به نهضت مسجد دارد البته فاصله از مسجد در آیین ها و مناسک ماه رمضان هم اتفاق جالبی نیست، ما باید سعی کنیم با احیاء ساختار پایین به بالا و احیاء هویت مردمی مسجد، در واقع کارکرد اجتماعی مساجد را احیاء نماییم.

وی خاطرنشان کرد: سپس به اسم باز آفرینی شهری یا به اسم مقابله با آسیب های اجتماعی به جنگ محله، خیز برمی داریم در حالی که مسجد بر اساس ساختار محلی و ساختار مردمی به پیشگیری و حل مساله کمک می کند.

کد خبر 1754647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha