منبر و مسجد قرن‌ها است گفتاردرمانی می‌کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: اگر در مسجد منبر خوبی ایجاد شود دردها و مشکلات را حل می‌کند و به انسان آرامش می‌دهد، عالی‌ترین گفتاردرمانی در جهان منبر صحیح و عالمانه است، این گفتاردرمانی بیش از هزار سال است در مذهب شیعه سابقه دارد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت امیر(ع) به سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: تقوای باطن به معنای حفظ درون از پدید آمدن آلودگی‌های شیطانی و یا درمان این آلودگی‌ها است. خداوند بر اثر تقوای باطنی و خارجی برخی از بندگان خود، درهایی از فیوضات را به روی آنها باز می کند. این افراد گرچه تعدادشان اندک است اما در امت‌های پیشین و در امت اسلامی نیز بودند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه تقوای ظاهری به معنای حفظ اعضا و جوارح از گناهان اعم از کبیره و صغیره است. عنوان کرد: طهارت باطن و ظاهر کلیدی برای بازگشایی درهای فیوضات الهی به روی انسان است. در سوره بقره پروردگار می‌فرماید: من عاشق کسانی هستم که آراسته به طهارت کامل هستند. این افراد هم درون و هم ظاهرشان پاک است.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه طهارت باطنی و ظاهری انسان را به عالی‌ترین درجه انسانی می‌رساند، اظهار کرد: پیامبر اسلام(ص) می فرماید: بهترین سعادت و خوشبختی برای انسان آن است که عمری طولانی داشته باشد و  به عبادت خدا بپردازد. روزه گرفتن افزون بر سلامتی جسم عبادت الهی است.

این استاد اخلاق با بیان اینکه روزه بسیاری از بیماری ها را از بدن انسان خارج می کند، ابراز کرد: خداوند درباره کسانی که به مسجد قبا می آمدند و در برابر آفتاب تیز نماز می خواندند، می فرماید: در این مسجد مردانی می آیند تا طهارت همه جانبه به دست آورند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه مسجد محل آرامش است، گفت: اگر در مسجد منبر خوبی ایجاد شود دردها و مشکلات را حل می کند و به انسان آرامش می دهد، عالی ترین گفتار درمانی در جهان یک منبر صحیح و عالمانه است و این گفتار درمانی بیش از هزار سال است که در مذهب شیعه فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل ایجاد تقوای ظاهر و باطن طبق فرموده پروردگار روزه ماه مبارک رمضان طبق شرایط است یعنی همه اعمال و رفتار و جوارح انسان باید روزه باشد. گفت: چنین روزه ای را اگر کسی بگیرد به تقوا می رسد. برای مثال اگر کسی مبتلا به کبر است اگر بتواند آن را کنار بگذارد به تقوا می رسد.


این استاد حوزه علمیه با استناد به فرمایشی از امیر مومنان امام علی(ع) ابراز کرد: حضرت می فرمایند هر آلودگی که در وجود انسان باشد به وزن آن رذیله اخلاقی فیض الهی از او گرفته می شود. خداوند می فرماید به همه ستارگان آفریده شده سوگند همه ارزش ها در قرآن کریم است؛ کسانی به این نور و اسرار این نور می رسند که ظاهر و باطنشان پاک است.  آنچه که متقین از قرآن می فهمند دیگران نمی فهمند. روزه کامل ماه مبارک رمضان یکی از اسباب رسیدن به پاکی ظاهر و باطن است.

این استاد اخلاق با بیان اینکه هرکس به مسجد می آید غرق در رحمت خداوند می شود. عنوان کرد: مسجد قبا به قدری که نزد خداوند ارزشمند بود که می فرماید بسیاری از مردانی که به مسجد می آمدند عاشق طهارت بودند و من عاشق آنان هستم.  منبرها باید منبر انسان سازی باشد نه اینکه عمر مردم پای آن منبر تباه شده و از بین برود.
 

وی در پایان با بیان اینکه ماه رمضان همه دنیا و آخرت انسان را تامین می کند. خاطرنشان کرد: ماه رمضان به زیباترین صورت وارد محشر می شود و سبب شگفتی انسان ها می شوند و در آن هنگام کسانی که ماه رمضان را درک نکردند حسرت خواهند خورد.

کد خبر 1754845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha