پیوست‌های مهدوی بهار و دعای تحویل سال

حجت‌الاسلام جعفری با اشاره به پیوست های مهدوی بهار و دعای تحویل سال، گفت: احسن الحالی که هنگام حلول بهار طلب می کنیم با ظهور امام زمان (عج) به عنوان بهتر مردمان محقق می شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین جواد جعفری؛ عضو پیوسته انجمن مهدویت حوزه علمیه در گفتگو با خبرنگار  خبرگزاری شبستان در شرح مهدوی دعای تحویل سال، اظهار کرد: خداوند در آیه ۱۷ سوره مبارکه حدید می فرماید: «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ » به این معنا که بدانید خداوند، زمین را پس از مرگش زنده می‌کند. همانا ما نشانه‌های (توحید و عظمت) را برای شما روشن کردیم، باشد که تعقّل کنید. تفسیر ظاهری این آیه مرده شدن زمین در بهار است و این خود ناظر به فصل بهار است. زنده کردن زمین بعد از مرگ به معنای رویش دوباره و بهار طبیعت است.

وی در ادامه تصریح کرد: در ذیل این آیه ما دو نوع روایت داریم که به مهدویت مربوط می شود. در یکی از این روایات آمده است: زمین را امام زمان (عج) با عدالت زنده خواهند کرد، تعبیر آن این است که زمینی که پر از ظلم و جور است، زمینی مرده است و امام زمان (عج) با اجرای عدالت و از بین بردن ظلم زمین را زنده می کند.

حجت الاسلام جعفری اظهار کرد: در روایت دوم این آیه آمده است که زمین را با ایمان زنده می کند، با توجه به اینکه در فرهنگ دینی ما، کافران مرده به حساب می آیند، بنابراین زمین نیز به خاطر کفر آنان مرده است و با توجه به این مردگی زمین، امام زمان(عج) با ظهور خود آن را زنده خواهند کرد. این زنده کردن امام با احیای ایمان، کتاب و سنت صورت می گیرد و این سبب می شود تا علاوه بر اینکه مردم دوباره زنده می شوند و ایمان می آورند، زمین نیز مجددا زنده می شود.

این پژوهشگر مهدوی در ادامه تصریح کرد: این دو تفسیر یعنی احیا شدن به عدل و احیا شدن به ایمان به معنای آن است که بهار طبیعت با بهار انسانیت گره خورده و با ظهور حضرت ولی عصر (عج) انسان ها زنده  شده و به تبع آن زمین هم زنده  خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: در زیارتنامه امام زمان (عج) آمده است « السَّلَامُ عَلَی رَبِیعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَیَّام» (یعنی سلام بر بهار مردمان و خرمی روزگاران)؛ این «ربیع الانام» به معنای بهار مردمان است و "نضره  الایام» یعنی زمانی که روزگار زیبا و بهجت آور می شود؛ بنابراین ارتباط ظهور با بهار کاملا روشن است.

منتخب مردم زنجان در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فرازهای دعای تحویل سال، تاکید کرد: با ظهور بهار مردمان است که حال انسان ها احسن خواهد شد و به بهترین حال درخواهد آورد زیرا زمانی که حضرت مهدی(عج) ظهور کنند، حال جهان متفاوت خواهد شد.

وی افزود: اینکه در دعای تحویل سال از خدا می خواهیم قلب و حالمان را تغییر دهد در زمان ظهور به معنای واقعی محقق خواهد افتاد؛ یعنی دل و حال مردم تغییر خواهد کرد؛ بنابراین با این دیدگاه می توان گفت دعای تحویل سال تفسیر مهدوی دارد.

 حجت الاسلام جعفری با اشاره به پیوست های مهدوی دعای تحویل سال، خاطرنشان کرد: این دعا، دعای ماثور نیست که توسط ائمه (ع) نقل شده باشد و منبع آن نیز مشخص نیست اما علما خواندن این دعا را سفارش کرده اند.

کد خبر 1755218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha