مسجد بهترین مکان برای تمرین مدارای جمعی است

یک استاد حوزه و دانشگاه  اینکه ما می‌خواهیم حد مدارا را در جامعه بالا ببریم کار ساده‌ای نیست محل تمرین آن مسجد، مدرسه و خانه است، گفت: در این صورت جامعه جلو خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه در مراسمی که به مناسبت ماه مبارک رمضان در فاطمیه بزرگ تهران برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: زندگی امروز بشر بیش از هر زمان به دانش وابسته شده است به خصوص در کشور ما که دانش ورزی بسیار ارزش شده است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه انسان برای کسب دانش باید سراغ قرآن برود، عنوان کرد: کسی جز به دلیل کسب دانش سراغ قرآن برود به آن توهین کرده است. نباید صرفا برای ثواب، قداست و اعتقادات سراغ قرآن رفت بلکه باید برای علم، حکمت، دانش، فرزانگی و هوشمندی سراغ آن رفت. امام صادق(ع) می فرمایند همچون صاحبان ادیان گذشته نباشید که خواندن قرآن را برای قبرها گذاشته بودند، وقتی انسان کار خود را با قرآن تطبیق دهد یعنی کار خود را با بالاترین حد دانش، حکمت و عقلانیت مطابقت داده است.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند برای زندگی بشر یک مفهوم کلیدی به نام تقوا را طراحی کرده است، اظهار کرد: بنابراین ما باید بررسی کنیم که برای این مفهوم چه مقاصدی را در نظر گرفته است. خداوند پیچیده ترین و پرمغزترین مفاهیم را به خصوص در قرآن به عنوان معجزه الهی دست نخورده به دست ما رسانده است. کسی عمق معنایی و مفهوم تقوا در قرآن را  درک نکرده باشد، شاید در علوم دیگر سواد بالایی داشته باشد اما در علوم انسانی سواد چندانی ندارد. به همین دلیل جا دارد که ما روی مفهوم تقوا کار کنیم

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه با بیان اینکه هرکس می خواهد بر اساس پیشرفته ترین دانش بشر حرکت کند باید ارزش های وجودی خود را بشناسد. گفت: در تعلیم و تربیت رایج ما را به نداشته ها توجه می دهد اما قرآن برعکس می گوید که مراقب دارائی های خود باش. این یعنی انسان بسیار محترم شمرده شده است که اگر استعدادهای خود را شکوفا کند برای او کافی است. برخی اشتباه می کنند دنبال علومی می روند که فقط برای آنها پول ساز باشد یا جایی استخدام شوند. پس از ظهور  مردم علم را برای شکوفا کردن استعداد خود فرا می گیرند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه برای شناخت ارزش ها، شرط اول شناخت دارائی های وجود خود است، ابراز کرد: بنابراین نباید شخص تحت استرس، تحقیر، تقلید و تلقین قرار گیرد. بر همین اساس یکی از اصول اولیه و از نخستین چیزهایی کودکان باید یاد بگیرند وجود تفاوت بین انسان ها است که خداوند هم در قرآن به آن اشاره کرده است، این امر او را از مقایسه خلاص می کند زیرا در مقایسه حسادت، تحقیر، دشمنی و غرور وجود دارد. خلاقیت زمانی از بین می رود که همه را با یک چوب می رانند.

وی با بیان اینکه مسجد خوب مسجدی است که هرکس احترام خود را دارد و هیچ کس با دیگری قابل مقایسه نیست، گفت: امام جماعت خوب کسی است که با هرکس متناسب با آن شخص رفتار کند. سه نفر از امام صادق(ع) یک سوال را پرسیدند حضرت(ع) به هرکدام یک پاسخ خاص دادند. امام جماعتی که قرار است به ما آموزش حکمت بدهد باید خود دارای حکمت باشد. در خانه، مدرسه و مسجد باید اصل تفاوت بین انسان ها آموزش داده شود. مفهوم تقوا به ما می گوید افراد با هم متفاوت هستند و مهم تلاش و کوشش شما برای خودکنترلی است که از خود مراقبت داشته باشید.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امام صادق(ع) می فرمایند اگر شما می دانستید انسان ها چقدر مختلف آفریده شدند کسی دیگری را سرزنش نمی کرد. اظهار کرد: امام رضا(ع) می فرمایند عاقل می گوید دیگران از من باتقواتر هستند چراکه عیب او آشکار و عیب من پنهان است. اگر همین اصل تقوا در روابط بین مسجدی‌ها رعایت شود مهربانانه‌ترین محیط اجتماعی مسجد خواهد شد، در این صورت هیچ کس دیگری را سرزنش و قضاوت نکند. غربی‌ها برای اینکه قضاوت نشوند در کل دین را حذف کردند و بی‌حیایی را راه انداختند بنابراین انسان‌ها در هر منجلابی قرار بگیرند کسی با کسی کاری ندارد فقط برای اینکه کسی دیگری را قضاوت نکند. آنها ارزش‌ها را از بین بردند که به انسان احترام بگذارند؛ چرا که هر کس مومن می شد اولین کاری که می کرد قیافه گرفتن برای دیگران و قضاوت کردن درباره دیگران بود.

وی افزود: باید وقتی یک شخصیت یا آدم بد وارد مسجد می‌شود در کنار شما احساس امنیت کند نه اینکه با زبان خود به او بی‌احترامی کنید، شما باید ابتدا ثابت کنید که مومن هستید سپس امر به معروف و نهی از منکر کنید، امام صادق می‌فرمایند ای کسی که دو واحد ایمان داری اگر کسی را که یک واحد ایمان دارد را وادار کنی که همچون کسی که دو واحد ایمان دارد رفتار کند و در اثر همین فشار او ایمان خود را کنار بگذارد بر عهده تو است که او را برگردانی، در غیر این صورت هر گناهی انجام بدهد بر عهده تو است. 

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بسیاری از رفتارهای ما ناشی از ترس، بی‌ایمانی، عدم توکل به خدا و جهل است. گفت: ترس‌های ما ناشی از بی‌خبری است. اگر حضرت موسی(ع) نتوانست حضرت خضر(ع) را تحمل کند به علت بی‌خبری او بود. برخی برای فرج دعا می‌کنند اما به اندازه یک ذره برای کمک به حضرت آمادگی ندارند و حتی شاید حضرت بیاید در مقابل او بایستند و حتی کافر شوند. مثل کسانی که منتظر پیامبر بودند و بیشترین دشمنی را با ایشان کردند. در تقوا یکی از شرایط محترم شدن انسان در نظر گرفتن تفاوت انسان‌ها است، زمان در نظر گرفتن تفاوت بین انسان‌ها شاید نیمی از انسان‌ها مغرور و نیمی دیگر مایوس شوند.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه با بیان اینکه یک اصل مهم که در کودکی باید به فرزندان خود یاد بدهیم و در نوجوانی باید تثبیت شود پذیرش تفاوت بین افراد است. عنوان کرد: تقوا به شما می‌گوید بر مبنای اخلاق ارزش گذاری نکنید، بر مبنای تقوا ارزش گذاری کنید که آن هم در دست شما نیست نزد خداوند است. خداوند عالم‌تر است به اینکه چه کسی با تقواتر است. در روایت است که هیچکس را در بین جمع نصیحت نکنید گویا که او را سرزنش کردید، یکی از گناهانی که قطعاً در دنیا مجازات دارد سرزنش است. تقوا به ما می‌گوید تفاوت افراد را درک کنید اینگونه نیست که تصور کنید عاقبت برای کسانی است که گناه نمی‌کنند چه بسا افراد گناهکاری که عاقبت به خیر می شوند.

این استاد دانشگاه افزود: رشد در این است که همه ما گرد هم جمع بشویم گروه‌های رفاقتی شکل بگیرد سازگاری چند نوع روحیه و خلق تمرین شود. حضرت امام(ره) جوانانی را که با یکدیگر عقد می‌کردند توصیه می کردند که با یکدیگر سازگار باشند. رفاقت جایی ایجاد می‌شود که فرهنگ با هم بسازید ایجاد شود این حقیقت تقوا است. بسیاری از کسانی که مدیریت یا امور تربیتی را بر عهده دارند دین را تحمل نمی‌کنند، روشی که پیامبر(ص) نشان دادند ۱۴۰۰ سال است که نتیجه نداده است بعد ما با در زمان کوتاهی می‌خواهیم نتیجه بگیریم، ما بدون توجه به ابعاد تربیتی و اجتماعی نظام تربیتی پیامبر با نصایح پیامبر برخورد فردی کنیم، اینجاست که نشان می‌دهد ما حقیقت دین را استشمام نکردیم و با دین حداقلی برخورد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ما می‌خواهیم حد مدارا را در جامعه بالا ببریم کار ساده‌ای نیست محل تمرین آن مسجد، مدرسه و خانه است، گفت: در این صورت جامعه کند جلو خواهد رفت ولی اگر این جامعه به حرکت بیفتد کار تمام است. اربعین نمونه‌ای از جامعه‌ای است که عاشق امام حسین(ع) بوده و هستی خود را گذاشته است، در این فضا از هر قشری به یکدیگر احترام می‌کنند.

کد خبر 1755562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha