دولت مردمی خود را موظف به ترویج فرهنگ قرآنی می داند/ لبیک به مطالبه رهبری با پویش «حافظ شو»

دکتر اسماعیلی با اعلام آغاز پویش مردمی «حافظ شو»، گفت: دولت مردمی خود را موظف به ترویج فرهنگ قرآنی می داند، دولت قرآنی و برخاسته از نهضت قرآنی مردم مسلمان ایران است. 

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم امشب (چهارشنبه، ۱ فروردین ماه) با حضور دکتر محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلی امام خمینی(ره) رسما فعالیت خود را آغاز کرد.

در این مراسم دکتر اسماعیلی با ابراز خرسندی از افتتاح سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با آغاز بهار طبیعت، اظهار کرد: سنت برگزاری نمایشگاه قرآن وارد دهه چهارم عمر شریف خود می شود و خوشحالیم که امسال در کنار فعالان و اصحاب قرآن و عترت، نمایندگانی از ۲۶ کشور در این نمایشگاه حضور دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شاید برگزارین نمایشگاه در آغازین روز از تعطیلات نوروزی در ابتدا این نگرانی را به همراه داشت که شاید استقبال گسترده و موردانتظار از این نمایشگاه رخ ندهد، اما من به همکاران متعدد متذکر میشدم که این نمایشگاه امسال علاوه بر اینکه فضای عرضه تولیدات قرآنی است، باید به گونه ای باشد که همه با خانواده حضور بیابند. این تجربه کمی سال گذشته انجام شد اما امسال به صورت کلی و گسترده این حضور خانوادگی در تعطیلات را دنبال می کنیم.

وی با دعوت از اصحاب رسانه و قلم برای دعوت مردم به حضور در این رویداد قرآنی، ابراز کرد: دولت مردمی خود را موظف به ترویج فرهنگ قرآنی میداند، دولت قرآنی و برخاسته از نهضت قرآنی مردم مسلمان ایران است. 

اسماعیلی خاطر نشان کرد: در فاصله نمایشگاه گذشته تا این نمایشگاه قرآن که در طلیعه آن قرار داریم روزهای تلخی بر جامعه قرآنی گذشت، در تابستان گذشته زنجیره ای از اهانت و جسارت به قرآن رخ داد و کشورهای غربی میزبان این توهین و عوامل آن بودند، دیدیم رئیس جمهور انقلابی و قرآن پژوه ما در صحن سازمان ملل متحد، قرآن کریم را بر دست بالا برده و با جهانیان درباره عظمت قرآن سخن گفتند. این اعتقاد عملی دولت و مردم مسلمان ایران به آموزه های قرآن و حفظ و صیانت از مرزهای اعتقادی و وحی است.

وی با اشاره به تدارک برنامه های مفصل در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، گفت: علاوه بر تهران، در ۳۰ استان کشور، نمایشگاه قرآن برگزار کرده و می کنیم، همه کشور باید رنگ و بوی قرآن به خود بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به برخی از برنامه های نمایشگاه قرآن اشاره کرد و گفت: در حاشیه این نمایشگاه برنامه های مفصلی پیش بینی شده است، برنامه عملی ترویج قرآن و موضوع مهم روخوانی صحیح، تلاوت، حفظ و توسعه مفاهیم قرآن در زندگی مردم است.

وی ادامه داد: در پویش حافظ شو تربیت چندمیلیونی حفاظ قرآن دنبال می شود، قرآن نور و منشأ هدایت و اعتلای انسانی است، مردم عزیز غزه و مسلمانان فلسطین نزدیک به شش ماه است زیر وحشیانه ترین حملات رژیم صهیونیستی قرار دارند بیش از ۳۱ هزار شهید که بیشتر کودک و زنان هستند، اما این مردم مسلمان با تمسک به قرآن ایستاده اند بچه های مظلوم در آوارها آیات قرآن را تلاوت می کنند: این وعده الهی است کسانی که در راه خدا استقامت می کنند: «إنّ الّذین قالوا ربّنا اللَّه ثمّ استقاموا» ما با تمسک به قرآن به همه آمال و آرمان های بزرگ اعتلای کشور خواهیم رسید و با تمسک به آیات نورانی وحی راه سعادت و بهروزی را در کشور جاودانه می کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما به قرآن به عنوان چراغ هدایت و راه نجات بشریت نگاه می کنیم باید این صدای بلیغ آیات نورانی را به سمع و نظر همه جهانیان برسانیم تا همه با این نورانیت آشنا شوند.

اسماعیلی گفت: اگر قرآن با همین صوت عادی و زیبا هم خوانده شود چون جنسش از نور و کلام الهی است دل ها را به خود جذب می کند؛ حتی دشمنان قرآن در مقابل این عظمت مجبور به خضوع هستند. پیامبر اعظم(ص) در آغاز بعثت و در مکه مکرمه وقتی در منزل قرآن تلاوت می کردند، بزرگان کفار و مشرکان ناخودآگاه دور خانه حضرت(ص) جمع می شدند تا از این آیات نورانی بهره ببرند و این است جاذبه بالای کلام وحی؛ دولت مردمی اسباب استماع بیشتر آیات را در چنین فضاهایی فراهم کرده است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: از خانواده معظم شهدا به ویژه خانواده شهید آرمان علی‌وردی که در جمع حضور دارند و از فعالان قرآنی که در ایام تعطیلات وقت خود را در اختیار آموزه های قرآنی قرار داده اند تقدیر می کنم؛ قرآن دستگیر ما شوند.

کد خبر 1755603

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha