شکر نعمت واقعی

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: شکر واقعی این است که نعمت را ببینیم، آن را از خود ندانیم و در مسیر حرام مصرف نکنیم.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام المسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه و دانشگاه به مناسبت ماه مبارک رمضان و با تبریک فرا رسیدن نوروز و سال جدید طی سخنانی گفت: امسال بهار طبیعت و بهار قرآن با یکدیگر همراه شده است، انشاالله خداوند در ظهور بهار حقیقی تعجیل بفرماید.

وی در تفسیر آیه ۴۶ سوره روم، عنوان کرد: باد یکی از نعمت‌های بزرگ الهی است، خداوند در بسیاری از آیات قرآن نعمت‌ها را یادآوری می‌کند، یکی از علامت‌ها و نشانه‌های خداشناسی در شناخت نعمت ها است، یکی از نعمت ها باد است که می فرماید خداوند نعمت باد را برای شما فرستاده است. باد بشارت می‌آورد یکی از این بشارتها باران است که با آن از رحمت خداوند بهره‌مند می‌شوید، در اثر نعمت باد کشتی‌ها در دریا حرکت می‌کنند، از فضل و رحمت خداوند بهره‌مند می‌شوید، شاید که شکرگزار باشید.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه کلمه ریح در قرآن به معنای بادهای خطرناک اما ریاح به معنای بادهای با منفعت است. اظهار کرد: رسول خدا(ص) وقتی باد می‌آمد دعا می‌کردند خدایا این باد را برای ما ریاح قرار بده. قوم عاد که در سرزمین احقاف یمن زندگی می‌کردند پیامبر آنها حضرت هود بود، که او را بسیار مسخره و اذیت کردند و سخنان او گوش ندادند، خداوند در سوره قمر می‌فرماید ما یک باد عذاب برای آنها فرستادیم، روزی که این عذاب آمد درخت‌ها را از جا می‌کند و همه آنها را نابود می کرد. یک روز رسول خدا(ص) وقتی به سرزمین احقاف رسیدند به یاران خود فرمود از اینجا زود عبور کنید اینجا محل عذاب قوم عاد است. روزی که باد عذاب آمد روز نحسی بود، تلخی و شیرینی روزها به حوادث آن روزها است. در سوره قمر خداوند می‌فرماید ما در چنین روزی بر آنها عذاب را نازل کردیم که ۸ روز و هفت شب به طول انجامید.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه باد نعمت بسیار بزرگی است که به چند مورد آن اشاره می‌کنیم، عنوان کرد: یک کار باد تشکیل ابر است، اگر باد به آنچه از دریا بر می‌خیزد بزند تبدیل به ابر می‌شود، یک کار دیگر باد این است که ابرها را به یکدیگر فشرده می‌کند که باران بیاید، کار دیگر آن تصفیه هوا است که آلودگی را از بین می‌برد و اکسیژن می‌رساند، حتی به موجودات دریایی؛ وقتی باد می‌آید موج می‌زند و آب بلند می‌شود زیست و زندگی موجودات دریایی فراهم می‌شود. باد سبب حرکت کشتی‌ها می‌شود، بیشتر تجارت دنیا از طریق کشتی‌ها صورت می‌گیرد.

وی افزود: باد سبب لقاح گیاهان است، با گرده افشانی گل‌ها و گیاهان که زوجیت دارند لقا پیدا می‌کنند، توربین‌های برق در اثر حرکت باد برق تولید می‌کنند، آیا ما تاکنون برای وجود نعمتی همچون باد خدا را شکرگزاری کردیم، قرآن می‌فرماید یکی از نشانه‌های خداوند باد است. اگر باد نوزد بسیاری از کارها تعطیل می‌شود. خداوند در قرآن حداقل ۱۰ بار این نعمت باد را یادآوری می‌کند که شاید شما شاکر باشید.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ما غرق نعمت‌های الهی هستیم، ابراز کرد: بسیاری از ما در عمر خود شکر نعمت‌های الهی را به جا نمی‌آوریم، خداوند در قرآن کریم از بندگان خود گلایه کرده است که بندگان بسیار کمی شاکر هستند، اگر شما شکر الهی را به جا بیاورید او تشکر شما را بی پاداش نمی‌گذارد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه متأسفانه گلایه‌های ما بیش از شکر ما است، اظهار کرد: هیچکس نمی‌گوید انقلاب چه کارهای خوبی را برای ما انجام داده همه دست روی نقاط ضعف می‌گذارند. آغاز و ابتدای شکر این است که ما نعمت‌های الهی را ببینیم، در بسیاری از مواقع ما نعمت‌ها را نمی‌بینیم، سلامت و امنیت از نعمت‌هایی است که ما آنها را نمی‌بینیم، یکی از علمای عراق نزد ما آمده بود می‌گفت شما قدر این امنیتی را که دارید نمی‌دانید، برخی کشورهای عربی و رهبران آنها  به نفع مسلمانان سخن می‌گویند اما در عمل به اسرائیل کمک می‌کنند و سیاست‌های اروپا و غرب را در کشورهای خود ترویج می‌کنند، در حالی که شما خود برای کشور خود تصمیم می‌گیرید، او می‌گفت شما ایرانی‌ها قدردان و شاکر نعمت امنیت، رهبری و ولایت نیستید.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه شخصی به نام ابوهاشم نزد امام هادی(ع) آمد که از فقر خود به او گلایه کند، عنوان کرد: امام هادی(ع) به او فرمود آیا تو برای آنچه که داشتی خدا را شاکر بوده‌ای، ای ابوهاشم تو از  نعمت ایمان به خدا، سلامت و قناعت برخوردار هستی، بنابراین خوبی‌هایی که به شما شده است را بگویید سپس نقد هم انجام بدهید.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از روش‌های شکرگزاری انتصاب نعمت به خداوند است، اظهار کرد:  کسانی که من من می‌کنند شکست می‌خورند، یکی از آنها قارون است، که وقتی ثروتی به دست آورد گفت خودم با علم اقتصاد آن را به دست آوردم، خداوند در قرآن می‌فرماید مردم نعمت‌ها را می‌شناسند اما شکر آن را به جا نمی‌آورند، کسی که نعمت فکر، بیان، امنیت و اولاد خوب به او داده است و آن را بیان کند و بداند آن کسی که این نعمت‌ها را به او داده خداوند است، او شکر نعمت را به جا آورده است اگرچه الحمدلله نگوید.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه دومین شکر نعمت این است که انسان نعمت را از جانب خدا بداند، گفت: امیر مومنان امام علی(ع) به مردم می‌گوید هر کس هرچه می‌خواهد از من بپرسد، اما در مقابل خداوند می‌فرماید الهی تو عالم هستی و من جاهل و من در مقابل تو چیزی نیستم، خدایا تو غنی و من فقیر تو قوی و من ضعیف هستم.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه نکته دیگر در شکر این است که آن نعمت در مسیر گناه مصرف نشود، اظهار کرد: شکر نعمت زبان این است که دروغ نگویید غیبت نکنید، تهمت نزنید و فحاشی نکنید، شکر هر نعمتی در این است که به واسطه آن نعمت از هر حرامی دوری کند.

وی با بیان اینکه اگر برایتان ممکن است یک بار وصیت نامه شهید سلیمانی را بخوانید که چه نعمت‌هایی را شکر می‌کند، گفت: او می گوید خدایا تو را شکر می‌کنم که در زمانی من به دنیا آمدم که امکان درک عبد صالح تو خمینی کبیر را داشتم، خدایا تو را شکر که پس از عبد صالح تو مرا در مسیر عبد صالح دیگری که مظلومیت او اعظم بر صالح بودن او است قرار دادی، آقای خامنه‌ای مردی که حکیم امروز اسلام و تشیع است. جوانان ما انقلاب و دوران دفاع مقدس را ندیدند و نمی‌دانند چگونه انقلاب به اینجا رسیده است. وقتی به آنها می گوییم جایگزین برای نظام معرفی کنید چیزی را ندارند، منافقین که ۱۷ هزار نفر از مردم این کشور را شهید کردند رضا پهلوی آنچه ثروت از این کشور بردند ۴۰ سال است می‌خورند ۴۰۰ سال دیگر هم بخورند تمام نمی شود، کومله و داعش خراسان و غیره اپوزیسیون مخالف ما هستند که یکی به فکر جدا کردن کردستان یکی به فکر جدا کردن خراسان و غیره هستند، پیش از انقلاب می‌گفتند یا تفکر غرب یا تفکر شرق،  هر کشوری در دامن یکی از این‌ها قرار گیرد یا لیبرالیسم در غرب یا کمونیست در شرق، کسی تصور نمی‌کرد تفکر سومی به نام اسلام بالا بیاید.  نواقص در همه دنیا بوده است امروز هم هست اما امروز تفکر سومی در دنیا حاکم شده است که شکر دارد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه سومین شکر شهید سلیمانی این است که خدایا تو را شکر می‌گویم که مرا از پدر مادری فقیر اما متدین و عاشق اهل بیت بهره‌مند کردی، ابراز کرد: گاهی برخی از بچه‌ها این را نادیده می‌گیرند که پدر مادر آنها مومن و دوستدار اهل بیت(ع) هستند، شهید سلیمانی می گوید الهی پیشانی شکر شرم بر آستان تو می‌سرایم که مرا در مسیر حضرت زهرا و فرزندان او در مذهب تشیع و عطر حقیقی اسلام قرار دادی و مرا از اشک بر فرزندان علی و فاطمه بهره‌مند کردی.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید نعمت را به خدا نسبت داد، گفت: باید نعمت را در مسیر درست مصرف کرد، وسیله دیگر شکر نعمت اعتراف به عجز مقابل خداوند است، در روایت است که بالاترین شکر و یکی از کامل‌ترین مصادیق شکر این است که انسان بگوید من نمی‌توانم، از دست و زبان که برآید که از عهده شکر او به در آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه از مصادیق دیگر شکر، شکر واسطه نعمت را به جا آوردن است، گفت: قرآن می‌فرماید خدا و والدین را سپاسگزاری کنید، در نعمت‌ها کوچک انگاری نکنید، در روایت است که رزق کم را کوچک نشمارید چرا که از رزق بزرگ محروم می‌شوید، شکر نعمت کوچک را به جا آورید در این صورت خداوند به شما نعمت‌های بزرگ می‌دهد، یکی از اصحاب امام صادق می‌گوید ما در منا نشسته بودیم فقیری آمد نزد امام صادق(ع) گفت به من کمک کنید، جلوی امام صادق(ع) انگور بود،  حضرت یک خوشه انگور به او تعارف کرد او نگرفت، به امام گفت آقا به من پول بده، امام فرمود انشالله خداوند برای تو وسعت ایجاد کند و برای او دعا کرد اما کمک نکرد. فقیر دیگری آمد نزد امام صادق(ع) آقا مقداری انگور به او داد او شکر خدا را به جا آورد،  امام صادق(ع) یک خوشه دیگر به او داد او باز هم خدا را شکر کرد،  امام صادق(ع) از همراه خود  ۲۰ درهم قرض کرده به او داد، آن فقیر باز هم شکر کرد، امام صادق(ع) لباس تن خود را هم درآورد به او داد.

وی با بیان اینکه الحمدلله مثل استغفرالله لفظ است، گفت: اما شکر واقعی این است که نعمت را ببینیم، آن را از خود ندانیم و در مسیر حرام مصرف نکنیم، اعتراف به عجز کنیم و نعمت‌ها را کوچک نشماریم، شکر واسطه نعمت را هم به جا بیاوریم، این یک انسان شاکر می‌شود خداوند بسیار از افراد ناشکر و ناسپاس بدش می‌آید،  شاکر باشیم و در عین حال از خداوند هم بخواهیم نواقص را برطرف کند.

کد خبر 1755622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha