از دومین مهرواره «هوای نو» تا تجربه موفق حسینیه معلی

هیئات و تشکل های دینی در سال ۱۴۰۲ طرح ها و برنامه‌های شاخصی را اجرا کردند که با استقبال گسترده از سوی مخاطبان مواجه شد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، سال ۱۴۰۲ هیئات و تشکل های دینی طرح‌ها و برنامه‌های متنوع و مختلفی برگزار کردند که با استقبال مخاطبان روبرو بود.

برخی از برنامه هایی برگزار شده از سوی هیئات و تشکل های دینی در سال ۱۴۰۲ را در این گزارش مرور می کنیم:

برنامه «محفل» پدیده تلویزیون در ایام ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲

«محفل ۱» بزرگ‌ترین پروژه قرآنی صداوسیما بود که با فضایی نوآورانه تولید شد و در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲ روی آنتن شبکه سه رفت.

این برنامه بسیاری از مخاطبان خصوصاً کودکان و نوجوانان را به حفظ و تلاوت قرآن علاقه‌مند کرد و بسیاری از مسئولان این برنامه تلویزیونی را نوآورانه و خلاقانه عنوان کردند.

برنامه «محفل ۱» در ۳۰ شب ماه مبارک رمضان با حضور ۵ میزبان بین المللی ، ۳۰۰ تماشاگر و ۱۵۰ میهمان از سراسر جهان روانه آنتن شبکه سه رفت. «رضوان درویش» از سوریه، «حسنین الحلو» از عراق، «حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان»، «احمد ابوالقاسمی» و «حامد شاکرنژاد» در این برنامه لحظات منتهی به افطار شبکه سه را رقم زدند.

از دومین مهرواره «هوای نو» تا تجربه موفق حسینیه معلی

به دلیل استقبال گسترده از این برنامه در نوروز و ماه مبارک رمضان ۱۴۰۳ نیز برنامه «محفل۲» از شبکه سوم سیما در حال پخش است. 

برنامه قرآنی «محفل» محصول مشترک مرکز هنری رسانه‌ای نهضت وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی و شبکه سوم سیما است که در ماه مبارک رمضان روی آنتن رسانه ملی می‌رود.

دومین «مهرواره هوای نو» در ۴۱ رشته هیئتی با توجه ویژه به بانوان

علاقه‌مندان برای حضور در دومین مهرواره هوای نو، در سال ۱۴۰۲ تا پایان ماه رمضان فرصت داشتند که در این مهرواره ثبت نام کنند.

از دومین مهرواره «هوای نو» تا تجربه موفق حسینیه معلی

 دومین دوره مهرواره با همت سازمان هیأت و تشکل‌های دینی کشور و با مشارکت نهادهای مردمی و حاکمیتی ، با نگاه ویژه به دو مقوله‌ «نقش و جایگاه بانوان در هیأت» و «هیأت، کانون جهاد تبیین» اعلام فراخوان شد.

انتخاب هیأت رئیسه شورای هیأت‌های مذهبی کشور

حجت‌الاسلام«علی علمی»، رئیس اداره هیأت‌های مذهبی و ساماندهی شورای هیأت‌های مذهبی کشور اظهار کرد: انتخابات هیأت رئیسه شورای هیأت‌های مذهبی کشور در سه لایه شهرستان‌ها و استان‌ها و ملی طبق زمانبندی ابلاغی از سوی سازمان هیأت و تشکل‌های دینی کشور برگزار شد.

وی افزود: این رویداد در ۴۳۰ شهرستان انتخابات برگزار شد و نفرات هیأت رئیسه جدید به انتخاب شورای هیأت‌های مذهبی شهرستان در این جایگاه  برای مدت یک سال به فعالیت مشغول شدند.

علمی تصریح کرد: پس از برگزاری انتخابات شورای هیأت‌های مذهبی استان‌ها، در حاشیه برگزاری همایش مجامع میان تخصصی هیأت و مداحی با عنوان «میانداران جهاد ۲، انتخابات هیأت رئیسه کشور با حضور تمامی ۳۲ رئیس از استان‌های کشور برگزار شد.

رئیس اداره هیأت‌های مذهبی و ساماندهی شورای هیأت‌های مذهبی کشور گفت: با انتخابات برگزار شده، در نهایت نوشاد نوشادی از استان بوشهر به عنوان رئیس شورا، خیبر شریفی از آذربایجان غربی به عنوان نایب رئیس شورا و جواد اشعری از قم به عنوان دبیر شورا به مدت یکسال انتخاب شدند.

وی با اشاره به اینکه در جلسه انتخابات کاندیداها ضمن پیشنهاد طرح‌ها و برنامه‌های خود منطبق بر خط محتوایی سازمان در معرض بررسی و انتخاب دیگر اعضا قرار گرفتند، خاطرنشان کرد: جهاد تبیین، نقش بانوان در هیأت، تقویت فعالیت‌های شورای هیأت‌ها و مأموریت های مندرج در اساسنامه شورای هیأت‌ها را از جمله اهداف شورای جدید می‌توان نام برد.

برگزاری اختتامیه «مهرواره هوای نو» 

اختتامیه دومین دوره «مهرواره هوای نو» با هدف تجلیل از برگزیدگان سال هیأت و تشکل‌های دینی کشور با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین قاسمیان، واعظ و مبلغ دینی، مداحان برجسته کشوری و پیرغلامان حسینی(ع) و دیگر مسئولان کشور و مسئولان هیأت‌ها ۱۴تا ۱۶ مرداد ماه در تالار وحدت برگزار شد.

از دومین مهرواره «هوای نو» تا تجربه موفق حسینیه معلی

در این مراسم «وحید ملتجی»، دبیر مهرواره هوای نو، با ارائه گزارشی اظهار کرد: در دومین دوره مهرواره حیات نو شش هزار و ۸۹۲  هیات شرکت کردند و این مهرواره در ۱۵ هزار و ۵۶۸ رشته برگزار شد و  ۴۱ رشته جدید نیز طراحی شد.

وی با تاکید بر اینکه هیات‌ها باید نبض فرهنگی کشور را در دست بگیرند و کارها باید به مردم واگذار شوند، گفت: هوای نو بیشتر از اینکه مربوط به گذشته باشد، مربوط به ۴۰ سال آینده است و می خواهیم ریشه های گذشته را به زبان برای جوانان تبیین کنند.

بررسی زیبایی شناسی موسیقی مداحی

میز موسیقی اندیشکده هیأت و آیین‌های مذهبی دومین نشست از سلسله نشست های تحلیل موسیقی مذهبی را با عنوان «زیبایی شناسی موسیقی مداحی» برگزار کرد.

در این نشست که ۲۴ آبان ماه در اندیشکده هیأت برگزار شد، دکتر پدرام جوادزاده درباره موضوع مذکور سخنرانی کرد.

فراخوان کنگره نوحه «معجزه مادری»

کانون نغمه‌پردازی خوشدل با هدف تجلیل از نوحه سرایان برتر فاطمیه ۱۴۰۲، با عنوان «معجزه مادری» فراخوان داد.  

این کنگره در شش محور «مادری حضرت زهرا (س)، محور پیوند دل‌ها»، «از خانواده فاطمه (س) تا خانواده‌های ما»، «مظلوم و ظالم، حق و باطل»، «فاطمه (س)، رهبر روشنگری»، «فاطمه (س)، سرچشمه پاکی‌ها و خوبی‌ها» و «ظهور، وعده امیدآفرین خدا» برگزار و هر نوحه‌سرا با ارسال پنج اثر که در ایام فاطمیه سال جاری سروده شود، در این سوگواره می توانند شرکت کنند.

آخرین مهلت ارسال آثار ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲ بود و آئین اختتامیه ششم دی‌ماه همزمان با سالروز وفات حضرت ام‌البنین (س) برگزار شد.

 فراخوان شرکت در سوگواره‌های هنری هیأت

جامعه ایمانی مشعر با پایان ماه محرم و صفر و برگزاری مجالس عزاداری، هفت سوگواره هنری درباره هیأت را برگزار کرد. علاقه‌مندان تا اول آبان‌ماه ۱۴۰۲ مهلت داشتند که آثارشان را به این سوگواره ارسال نمایند.

از دومین مهرواره «هوای نو» تا تجربه موفق حسینیه معلی

اولین سوگواره، چهارمین فراخوان تولیدات ویدیویی هیأت است. این فراخوان در بخش‌های روایت هیأت و تیزر مراسم هیأت است. جوایز بخش اصلی برای رتبه اول ۱۵ میلیون تومان، رتبه دوم ۱۰ میلیون تومان و رتبه سوم ۵ میلیون تومان است و همچنین برای بخش جنبی رتبه اول ۱۰ میلیون تومان، رتبه دوم ۸ میلیون تومان و رتبه سوم ۵ میلیون تومان است.

چهارمین فراخوان تولیدات صوتی هیأت نیز سوگواره دیگر است. این فراخوان نیز در بخش‌های روایت هیأت و آنونس مراسم هیأت است که جوایز بخش اصلی برای رتبه اول ۱۵ میلیون تومان، رتبه دوم ۱۰ میلیون تومان و رتبه سوم ۵ میلیون تومان و برای بخش جنبی رتبه اول ۱۰ میلیون تومان، رتبه دوم ۸ میلیون تومان و رتبه سوم ۵ میلیون تومان است.

سوگواره بعدی، چهارمین فراخوان گرافیک متحرک هیأت است. این فراخوان نیز در بخش‌های روایت هیأت و پوستر متحرک اعلان هیأت با جوایز بخش روایت هیأت برای رتبه اول ۱۵ میلیون تومان، رتبه دوم ۱۰ میلیون تومان و رتبه سوم ۵ میلیون تومان و همچنین بخش پوستر متحرک اعلان هیأت برای رتبه اول ۱۰ میلیون تومان، رتبه دوم ۸ میلیون تومان و رتبه سوم ۵ میلیون تومان است.

دوازدهمین سوگواره عاشورایی پوستر هیأت، سوگواره بعدی است. این سوگواره در بخش‌های پوستر اعلان هیأت و پوستر شیعی با جوایز بخش اصلی پوستر اعلان هیأت برای پوستر اعلان برتر ۱۵ میلیون تومان، رتبه برتر ایده‌یابی و خلاقیت ۸ میلیون تومان، رتبه برتر تصویرسازی ۸ میلیون تومان، رتبه برتر حروف‌نگاری ۸ میلیون تومان، رتبه برتر چیدمان متن ۸ میلیون تومان، رتبه برتر ترکیب‌بندی ۸ میلیون تومان و رتبه برتر عکاسی ۸ میلیون تومان است.

سومین فراخوان حروف‌نگاری هیأت ویژه اسامی و القاب امام حسن مجتبی(ع) هم سوگواره بعدی است. جوایز این بخش نیز برای رتبه اول ۱۵ میلیون تومان، رتبه دوم ۱۰ میلیون تومان و رتبه سوم ۵ میلیون تومان است.

سومین فراخوان تصویرسازی هیأت با موضوع هیأت نوجوان هم فراخوان بعدی است. جوایز این فراخوان نیز برای رتبه اول ۱۵ میلیون تومان، رتبه دوم ۱۰ میلیون تومان و رتبه سوم ۵ میلیون تومان است.

بررسی تجربهٔ برگزاری روضه‌های خانگی در قالب طرح ثاقب

سی و پنجمین نشست از سلسله نشست‌های هیأت پژوهی با موضوع تجربهٔ برگزاری روضه‌های خانگی در قالب طرح ثاقب به همت جامعه ایمانی مشعر برگزار شد.

از دومین مهرواره «هوای نو» تا تجربه موفق حسینیه معلی

بنابراین گزارش این نشست با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی کشاورزیان مسئول مجموعهٔ فرهنگی و تبلیغی ثاقب یکشنبه٣دی ساعت۱۵ در مجتمع‌فرهنگی‌نور برگزار گردید.

گروه فرهنگی تبلیغی ثاقب به همت جوانان و دغدغه‌مندان و بانیان خیر در دی ماه سال ۱۳۹۹ (فاطمیه ۱۴۴۲) تشکیل شد تا بتواند سنّت روضه‌های خانگی را احیاء نموده و در تعظیم شعائر الهی و أهل‌بیت علیهم‌السلام قدمی بردارد. این مجموعه به کسانی که درخواست مجلس روضه خانگی داده‌اند سخنران اعزام نموده و در برپایی جلسات روضه خانگی کمک و مساعدت می‌نماید.

برگزاری نخستین اجلاس ملی خیرین هیأت

نخستین اجلاس ملی خیرین هیأت به همت بنیاد دعبل و با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از خیران و نیکوکاران هیأتی در مشهد مقدس برگزار  شد.

از دومین مهرواره «هوای نو» تا تجربه موفق حسینیه معلی

نخستین اجلاس ملی خیرین هیأت به همت بنیاد دعبل و با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از چهره‌های فرهنگی و مذهبی با هدف هم‌افزایی فکری و عملیِ خیرین هیأتی از ۲۵ آبان به مدت دو روز در مشهد مقدس برگزار شد.

این مراسم با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام مجید باباخانی، رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی و برخی از مداحان اهل بیت علیهم‌السلام همچون استاد غلامرضا سازگار و حاج منصور ارضی و دیگر چهره‌های فرهنگی و مذهبی برگزار گردید.

برگزاری اولین همایش علمی هیأت و آئین‌های مذهبی

اولین همایش علمی هیأت و آئین‌های مذهبی، ۲۶ بهمن‌ماه به همت مرکز تخصصی احیاء امر دانشگاه امام صادق (ع) و با همکاری اندیشکده هیئت سازمان هیئت و تشکل‌های دینی با ارائه مقالات در پنل‌های تخصصی و تقدیر از مقالات برگزیده در تالار آیت الله مهدوی کنی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.

از دومین مهرواره «هوای نو» تا تجربه موفق حسینیه معلی

در این همایش از مقاله مشترک دکتر رستم پور با دکتر زهرا فرید با عنوان "مطالعه سیر تحول اشعار مداحان اهل بیت (ع) در مجالس عزای حسینی عراق مطالعه موردی دوره قبل و بعد از سرنگونی صدام" به عنوان مقاله برتر تقدیر شد.

به گفته سید ابوالحسن حسینی، دبیر اجرایی این همایش، بیش از ۱۴۰ چکیده مقاله به دبیرخانه رسید، ۱۱۰ مقاله توسط هیأت داوران پذیرفته شد. ۴۰ مقاله دارای درجه عالی بودند که از این میان ۱۲ مقاله برگزیده شدند.

آغاز داوری سوگواره نوحه معجزه مادری/ ۲۹۳ اثر به دبیرخانه رسید

اختتامیه سوگواره نوحه معجزه مادری جمعه ۸ دی‌ماه همزمان با ایام وفات حضرت ام‌البنین(س) در تهران برگزار شد.

حمید رمی، دبیر سوگواره نوحه «معجزه مادری» اظهارداشت: این سوگواره به همت کانون نغمه‌پردازی خوشدل و با همکاری سازمان هیأت و تشکل‌های دینی و معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان برگزار شده است.

مسئول کانون نغمه پردازی خوشدل با اشاره به اینکه بعد از اعلام فراخوان این سوگواره، ۲۹۳ اثر به دبیرخانه رسیده است، گفت: این سوگواره در ۶ محور محتوایی شامل «مادری حضرت زهرا(س)، محور پیوند دل‌ها»، «از خانواده فاطمه(س) تا خانواده‌های ما»، «مظلوم و ظالم، حق و باطل»، «فاطمه(س)، رهبر روشنگری»، «فاطمه(س)، سرچشمه پاکی‌ها و خوبی‌ها» و «ظهور، وعده امیدآفرین خدا» پیش‌بینی شده است.

از دومین مهرواره «هوای نو» تا تجربه موفق حسینیه معلی

وی گفت: حاج محمدرضا طاهری، دکتر محمدمهدی سیار، سید محمدجواد شرافت، مهدی زنگنه و علی افسری، اعضای هیأت داوران سوگواره نوحه معجزه مادری را تشکیل می‌دهند.

آغاز به کار سامانه‌ «صدای هیأت» برای فاطمیه

حجت‌الاسلام محمد خانجانی، معاون، سازماندهی سازمان هیأت و تشکل‌های دینی با اشاره به فرارسیدن ایام عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) اظهار کرد: سازمان هیأت و تشکل‌های دینی، سامانه «صدای هیأت» را برای برگزاری هرچه بهتر هیأت‌های عزاداری در ایام فاطمیه همچون مناسبت‌های گذشته دیگر فعال کرده است.

وی با اشاره به اینکه در این سامانه دو بخش مجزا هم برای مسئولین هیأت‌ها و دیگری برای عموم مردم وجود دارد، گفت: در بخش اول مسئولین هیأت‌ها می‌توانند مشکلات و چالش‌های اجرایی خود را با مراکز و ارگان‌های مربوطه مطرح کنند. در این مرحله سازمان هیأت و تشکل‌های دینی، همراه، هم‌صدا و پیگیر گزارش‌های مسئولین هیأت‌ها برای رفع مشکلات آن‌ها می‌شود.

از دومین مهرواره «هوای نو» تا تجربه موفق حسینیه معلی

خانجانی گفت: در بخش دوم هم عموم مردم می‌توانند نظرات، پیشنهادات، انتقادات و شکایات خود درباره نحوه برگزاری مراسم را مطرح کنند. به این ترتیب به برگزاری با شکوه هیأت‌های مذهبی و عرض ارادت کمک خواهد شد.

معاون سازماندهی سازمان هیأت و تشکل‌های دینی با بیان اینکه این سامانه در بازه‌های مناسبتی گذشته مورد استقبال مردم و هیأت‌ها قرار گرفته است، گفت: از محرم ۱۴۰۰ که اوج شیوع کرونا و برگزاری مجالس عزاداری بود تاکنون، بیش از ۱۵ هزار گزارش به این سامانه ارسال شده است و توسط کارشاسان سازمان در ستاد و استان‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

وی گفت: سامانه صدای هیأت در واقع می‌خواهد مشکلات و نظرات مردم در هیأت‌ها را به گوش همگان برساند.

هیات خبرنگار

فصل چهارم #هیأت_خبرنگار در ماه رمضان ۱۴۰۳ امسال اجرایی می‌شود. در این طرح که به همت سازمان هیأت و تشکل‌های دینی اجرا می شود، علاقه مندان می‌توانند در قالب عکس، فیلم و متن راوی فعالیت‌ها و برنامه‌های هیأت‌ها باشند.

محورهای محتوایی این طرح در موضوعات زیر است:

روایت فعالیت‌های قرآنی و اجرای طرح مسطورا هیأت‌های مذهبی

پرداختن به تغییر رویکرد کرسی تلاوت قرآن ابتدای جلسات

روایت مجالس مناجات‌خوانی هیأت‌ها در ماه رمضان

روایت افطاری‌های ساده هیأت‌ها و مساجد

روایت پویش اطعام علوی برای کمک ‌رسانی به نیازمندان

روایت حضور  نـوجوانان در مجالس و فضای حسینیــه کودک

از دومین مهرواره «هوای نو» تا تجربه موفق حسینیه معلی

حسینیه معلی

فصل پنجم برنامه حسینیه معلی در اعیاد شعبانیه با حضور سیدمجید بنی‌فاطمه، میثم مطیعی، سیدرضا نریمانی و نزار القطری به عنوان کارشناس و داور روی آنتن شبکه سوم سیما رفت.

برنامه تلویزیونی «حسینیه معلی» هرساله در دو رویکرد عزا و شادی تهیه و روی آنتن شبکه سوم سیما می‌رود. این برنامه در ایام ماه محرم و صفر با رویکرد عزا و در ایام اعیاد شعبانیه با رویکرد جشن و شادی تهیه و تولید می‌شود.

از دومین مهرواره «هوای نو» تا تجربه موفق حسینیه معلی

فصل پنجم برنامه حسینیه معلی در ایام اعیاد شعبانیه با حضور سیدمجید بنی‌فاطمه، میثم مطیعی، سیدرضا نریمانی و نزار القطری به عنوان کارشناس و داور روی آنتن شبکه سوم سیما رفت.

برنامه حسینیه معلی را می‌توان به چند دلیل یکی از تجربه‌های موفق چند سال اخیر تلویزیون در حوزه برنامه‌سازی دانست. نخستین نکته آنکه ساختار برنامه‌سازی تلویزیونی در این برنامه رعایت شده است. این برنامه از شخصیت‌های مختلف و مداحان در قالب کارشناس بهره می‌برد که در اجرای برنامه به کمک مجری می‌آیند.

کد خبر 1755701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha