کانون‌های مساجد؛ پاتوق نوروزی بچه‌های اصفهان

مساجد به همت و برنامه‌ریزی کانون‌های فرهنگی هنری در نوروز، پایگاه اوقات فراغت عیدانه جوانان، نوجوانان و کودکان در هر محله استان اصفهان شده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، نزدیک به ۲۰ روز تعطیلات پی در پی خود اوقات فراغت گسترده ای برای خانواده ها به ویژه جوانان، نوجوانان و کودکان است که به دور از محیط آموزشی در منزل سپری می کنند.

فارغ از آن هایی که سفر را مقصد این تعطیلات قرار داده اند که البته آن ها هم تمام روزها را در سفر نخواهند بود، مابقی در ۲۰ روز تعطیلات در منزل مانده و علاوه بر صله رحم کمتر برنامه دیگر فرهنگی را برای خود پیش بینی کرده اند که بتواند کل فراغت را پوشش دهد.

تعطیلی مراکز فرهنگی مثل کانون های تربیتی آموزش و پرورش و حتی فرهنگسراها خود چالش دیگر و مایه ناراحتی بوده اما در این میان فعالیت مداوم کانون های فرهنگی و هنری مساجد توانسته مایه دلخوشی بشود.

مساجد پایگاه فراغت عیدانه محله‌های اصفهان

کودکان و نوجوانان تنها از این موضوع بهره نمی گیرند بلکه خانواده ها نیز برای اوقات فراغت این روزها نیز به مساجد مراجعه کرده و از برنامه های قرآنی، فرهنگی و هنری آن استفاده می کنند.

مسابقات ورزشی، گردشگری و مسابقات هم باعث شده تا شور و علاقه خاصی در بین مردم محله های شهری و روستایی برای حضور در مساجد ایجاد شود.

اطلاعات دقیقی از کانون های فرهنگی و هنری مساجد فعال در ایام نوروز در دست نداریم اما پیش بینی ها حکایت از فعالیت ۵۰ درصدی این مراکز در روزهای نوروز دارد.

مساجد پایگاه فراغت عیدانه محله‌های اصفهان

تنوع برنامه های فرهنگی، هنری و قرآنی در فلاورجان

مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری مهدی موعود(عج) فلاورجان که رابط مراکز فرهنگی این شهرستان است از فعالیت مداوم نوروزی کانون های مساجد خبر داد و گفت: علاوه بر اقامه نماز و ادعیه خوانی برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در مساجد این شهرستان اجرا می شود.

رضا قاسمی پور افزود: برنامه های قرآنی، تفسیر آیات، نشست های علمی و کتابخوانی، مسابقه سبزه ها، مسابقات ورزشی و فرهنگی در کانون های مساجد در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه اوقات فراغت نوروزی فرصت ارزشمندی برای خدمت رسانی فرهنگی محسوب می شود، تصریح کرد: کمتر برای این بازه زمانی برنامه منسجمی صورت گرفته اما کانون ها به سهم خود فعالیت هایی را اجرا می کنند.

قاسمی پور خاطرنشان کرد: در کانون مهدی موعود(عج) روستای حسین آباد برنامه آموزشی نیز برای خانواده ها و کودکان و نوجوانان پیش بینی شده است.

مساجد پایگاه فراغت عیدانه محله‌های اصفهان

مساجد ایستگاه کاروان فرهنگی و قرآنی در تیران

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تیران و کرون گفت: کاروان فرهنگی و قرآنی با حضور قاریان، روحانی و چهره های فرهنگی هر شب به یکی از مساجد این شهرستان سفر کرده و برنامه های فرهنگی را اجرا می کنند.

علی معینی اجرای طرح قرآنی مسطور را محور فعالیت این کاروان اعلام کرد و افزود: آیات کاربردی در زندگی توسط قاریان قرآن قرائت، تفسیر آن انجام و توصیه های زندگی بیان می شود.

وی ادامه داد: در قالب این طرح برنامه های فرهنگی و مسابقاتی نیز برای مخاطبان به ویژه کودکان و نوجوانان اجرا شده و برگزیدگان جایزه می گیرند.

معینی برنامه برای اوقات فراغت نوروز را مهم خواند و اذعان داشت: با توجه به اینکه در این روزها به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان بسیاری از برنامه ها مثل دید و بازدید روزانه و سفرها کمتر می شود ارائه برنامه فراغتی حائز اهمیت است.

مساجد پایگاه فراغت عیدانه محله‌های اصفهان

بی برنامگی آسیب اوقات فراغت

غنی سازی اوقات فراغت موضوع مهمی است که سال های زیادی مورد توجه و مطالعه قرار گرفته و به اذعان کارشناسان علوم اجتماعی و روانشناسی به کار بیشتر نیاز دارد.

تمرکز صرف بر اوقات فراغت تابستان یکی از این آسیب ها بوده که مانع از برنامه ریزی برای دیگر تعطیلات ها مثل ایام نوروز و دیگر ساعات روز و فصل ها می شود.

یک روانشناس اصفهانی با اشاره به اینکه نیازهای فراغتی را باید در نظر گرفت، گفت: اگر نسبت به این نیازها بی توجهی صورت بگیرد آنگاه آسیب ها و چالش های اجتماعی افزایش می یابد.

مساجد پایگاه فراغت عیدانه محله‌های اصفهان

احمد پدرام برخی از اختلافات خانوادگی را ریشه در بی برنامگی اعضای خانواده در اوقات فراغت دانست و اذعان داشت: باید برای اوقات فراغت خود و خانواده برنامه داشته باشیم.

وی بهره گیری از برنامه های فرهنگی، قرآنی، ورزشی، هنری و اقداماتی که دستگاه های متولی اجرا می کنند را در افزایش نشاط اجتماعی خانواده در اوقات فراغت مثل روزهای نوروز مهم دانست

کد خبر 1755931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha