قرآن؛ عامل اتحاد پیروان مذاهب اسلامی در فرانسه

در نشست «جایگاه قرآن در اروپای معاصر» تاکید شد: قرآن نقش خیلی مهمی در انسجام و اتحاد پیروان مذاهب اسلامی دارد، مسلمانان به دلیل محدودیتهای دولت فرانسه نیازمند قرآن هستند تا به واسطه آن بتوانند دین اسلام را حفظ کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، میثم داموزو، نماینده مراکز اسلامی فرانسه در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قران کریم در نشست «جایگاه قرآن در اروپای معاصر» که شامگاه گذشته در بخش بین الملل به صورت پرسش و پاسخ برگزار شد، به پرسش‌های درباره قرآن و اسلام و ماه رمضان پاسخ داد.

ارتباط مسلمانان و غیرمسلمانان در فرانسه چگونه است؟

ارتباط بین مسلمانان و غیرمسلمانان علاوه براینکه خوب است، اما خیلی ساده نیست. موسساتی در فرانسه برای ارتباط برقرار کردن مذاهب مختلف وجود دارد. این موسسات ارتباط بین مسلمانان، یهودیان و مسیحیان را با یکدیگر برقرار می‌کنند تا بتوانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

حتی مسلمانان می توانند در مساجدشان به صورت خصوصی با پیروان مذاهب دیگر ارتباط داشته باشند. داخل این مساجد سالن‌هایی ایجاد شده است که آنها می توانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند و صحبت کنند. کسانی که به مسجد می آیند، باید قوانین مسجد را رعایت کنند.

این ارتباطات انواع مختلفی وجود دارد که شامل آکادمیک و دانشگاهی که مربوط به افراد دانشگاهی و اساتید است، خصوصی و مذهبی مربوط به افراد مذهبی است.

نقش قرآن در گسترش اسلام در فرانسه چقدر تاثیر گذار بوده است و چقدر آموزش قرآن در تبلیغ اسلام موثر بوده است؟

جمعیت فرانسه نزدیک به ۶۵ میلیون نفر است که از این تعداد هشت میلیون نفر مسلمان هستند. مسلمان فرانسه از کشورهای مختلف پیرو مذاهب شیعه، سنی و صوفی هستند که قرآن کریم باعث ایجاد اتحاد بین این مذاهب شده است و آنها را در کنار یکدیگر قرار داده است.

قرآن نقش خیلی مهمی در انسجام و اتحاد پیروان مذاهب اسلامی دارد، به همین دلیل مسلمانان این کشور به آموزش قرآن می پردازند. در مساجد کلاس‌های حضوری و غیر حضوری برای آموزش قرآن وجود دارد.

فرانسه کشور اسلامی نیست و مسلمانان به سختی می‌توانند قرآن را حفظ کنند. در واقع آنها نیازمند قرآن هستند که به واسطه آن بتوانند دین اسلام را حفظ کنند.

داخل فرانسه تعداد زیادی حافظ قرآن وجود دارد، اما چون سازماندهی وجود ندارد تعداد دقیق آنها در دست نیست.

در فرانسه بیش از سه هزار مسجد وجود دارد که مسئولیت آموزش قرآن را برعهده دارد. حتی شخص معروفی در فرانسه که حافظ قرآن است، در تلویزیون قرآن را یاد می‌دهد. یک شبکه در فرانسه وجود دارد که درباره همه مذاهب از جمله اسلام صحبت می کند.

قرآن باعث ایجاد اتحاد بین پیروان مذاهب اسلامی در فرانسه است

حال و هوای رمضان در فرانسه چگونه است؟ آیا جشن‌های رمضانی باعث جذب قلوب غیرمسلمانان به اسلام می‌شود؟

ماه رمضان در فرانسه خوب است، فرانسه به دلیل اینکه کشور مسلمانی نیست، زمانی که ماه مبارک رمضان فرا می‌رسد، مسلمانان برای اینکه حال و هوای این ماه را درک کنند، به مساجد می روند؛ به طوری که از روز اول تا پایان ماه رمضان برنامه‌های رمضانی برگزار می شود، مسلمانان در مساجد نماز را ادا می کنند، افطاری گروهی داده می‌شود، به سخنرانی‌های مذهبی گوش می‌دهند و این برنامه رمضانی روزانه با زیارت تمام می شود.

در مساجد همچنین تواشیح، تلاوت قرآن و محافل قرآنی برگزار می شود. برنامه‌هایی ویژه جوانان تدارک دیده می شود، مانند مسابقات و برگزاری برنامه‌های رمضانی در شبکه‌های اجتماعی. جوانان در این شبکه‌های اجتماعی حال و هوای ماه رمضان را به اشتراک می‌گذارند.

فرانسوی‌های غیرمسلمان برای اینکه با حال و هوای ماه رمضان آشنا شوند، یک روز را روزه می گیرند و چیزی نخورند. فضای ماه رمضان دوست دارند، به خصوص که خوراکی‌های متنوع زیادی در افطاری گروهی وجود دارد و تلاوت قرآن نیز حسن و حال خوبی به آنها می‌دهد.

اسلام چگونه وارد فرانسه شد؟

دین اسلام  در دهه ۶۰ از جنوب وارد فرانسه شد. مسلمانان سال‌های زیادی در فرانسه حضور داشتند. عرب‌ها نیز از مراکش و اسپانیا وارد فرانسه شدند. فرانسه به دلیل روابط تاریخی‌اش با جهان عرب، بیشترین جامعه مسلمانان را در اروپای غربی دارد.

قرآن باعث ایجاد اتحاد بین پیروان مذاهب اسلامی در فرانسه است

آثار عرضه شده درباره قرآن در این نمایشگاه چیست؟

شمار زیادی از مسلمانانی که در فرانسه وجود دارند، عرب هستند، به دلیل کار ترجمه قرآن بسیاری انجام شده است. دو کار قرآنی در این نمایشگاه آورده شده است که یکی از کتاب‌های عرضه شده در این نمایشگاه، « معجم مفردات القرآن الکریم» است که همه کلمات قرآن با ترجمه زبان فرانسوی به همراه توضیحات آورده شده است.

کتاب دیگر عرضه شده درباره «چگونگی تلاوت قرآن» است، در این کتاب چگونگی تلاوت قرآن آموزش داده می شود. علاوه براین دو کتا، کارهای دیگر نیز عرضه شده است.

آیا اصطلاحات خاصی برای نامیدن حافظ یا دارالقرآن یا مکتبخانه وجود دارد؟

همانگونه که گفته شد مسلمانان چون عربی بلد هستند، همون اصطلاحات را به کار می برند، اما اصطلاحات مفسر و حافظ قرآن به زبان فرانسوی وجود دارد.

همچنین موسسات اسلامی برای دور هم جمع شدن جوانان محافل قرآنی را برگزار می کنند و در این محافل به تلاوت قرآن می پردازند.

قرآن باعث ایجاد اتحاد بین پیروان مذاهب اسلامی در فرانسه است

کد خبر 1756013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha