هنری که در خدمت قرآن باشد، هنر تاثیرگذار است

اعضای مجتمع قرآنی «نصیرالقرآن» که به عنوان نمایندگان مالزی در سی‌و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در تهران حضور پیدا کرده‌اند در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بخش بین‌الملل خبرگزاری شبستان توضیحات جامعی در مورد فعالیت‌های قرآنی که که در کشور مالزی انجام می‌شود و همچنین در مورد غرفه قرآنی و هنری خود در نمایشگاه ارائه دادند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: اعضای مجتمع قرآنی «نصیرالقرآن» که به عنوان نمایندگان مالزی در سی‌و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در تهران حضور پیدا کرده‌اند در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بخش بین‌الملل خبرگزاری شبستان توضیحات جامعی در مورد فعالیت‌های قرآنی که که در کشور مالزی انجام می‌شود و همچنین در مورد غرفه قرآنی و هنری خود در نمایشگاه ارائه دادند.

هنری که در خدمت قرآن باشد، هنر تاثیرگذار است

«خضیری»، یکی از نمایندگان مالزی در غرفه هنری-قرآنی این کشور در نمایشگاه گفت: بخش اعظم فعالیت قرآنی مالزی که محور آن پژوهش‌های قرآنی است و بخشی از آثار و تولیدات آن نیز در همین نمایشگاه به نمایش گذاشته شده، مجتمع «نصیرالقرآن» واقع در شهر «پوتراجایا» است.

«نصیرالقرآن» یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های بزرگ چاپ کتاب‌ها و پژوهش‌های قرآنی در جهان است که نیازهای جمعیت مسلمان در سراسر جهان که پیش بینی می‌شود، تعداد آنها تا سال 2050 به سه میلیارد نفر برسد را برآورده می‌کند.

هنری که در خدمت قرآن باشد، هنر تاثیرگذار است

به گفته «خضیری»، این مجتمع نقش مهمی را در تهیه نسخه‌های قرآن برای مسلمانان در سراسر جهان ایفا می‌کند و هدف آن چاپ سالیانه یک میلیون نسخه قرآن است که 70 درصد آن برای توزیع داخلی است و 30 درصد دیگر هم به کشورهای خارجی صادر می‌شوند.

خضیری افزود: تحقیقات قرآنی که این موسسه انجام می‌شوند، شامل علوم قرآنی، تفسیر و حدیث هستند که به صورت مصحف‌های مختلف چاپ و به کشورهای دیگر ارسال می‌شوند. به عنوان مثال ما در اینجا ترجمه قرآن به زبان‌های فرانسوی، کامبوجی، سوئدی، چینی و غیره داریم که به کشورهای مربوط ارسال می‌شوند و یک مصحف ویژه هم برای فلسطینی‌ها داریم که در اختیار آنها قرار داده‌ایم.

نماینده کشور مالزی در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در ادامه گفت:نخست وزیر کشور ما از موسسه نصیرالقرآن درخواست کرده است تا یک میلیون نسخه قرآن که سالیانه در این موسسه تولید می‌شود را به طور رایگان و به عنوان هدیه در اختیار مردم سراسر جهان قرار دهند.

هنری که در خدمت قرآن باشد، هنر تاثیرگذار است

به گفته او در هر مصحف چند محتوا وجود دارد که شامل حدیث، تفسیر و علوم قرآنی هستند.

خضیری در پاسخ به این پرسش که چه فعالیت‌های قرآنی در مالزی به ویژه در ماه رمضان انجام می‌شود، گفت: ما در مدارس خود به ویژه در ماه رمضان برای کودکان و بزرگسالان جلسات حفظ و تفسیر قرآن می‌گذاریم.

وی افزود: ما در مساجد و مدارس دور هم جمع می‌شویم و اساتید قرآنی به ما یاد می‌دهند که چگونه از آیه‌ها و دستورات قرآن در زندگی خود استفاده کنیم.

خضیری در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار شبستان مبنی بر اینکه چه نظری در مورد شعار نمایشگاه که «می‌خوانمت» است دارد و آن را چگونه تفسیر می‌کند، گفت: این شعار بسیار مهمی است زیرا وظیفه اصلی ما در زندگی این است که با قرآن آشنا شویم و از آیه‌های آن که دستورات زندگی هستند برای تعیین شیوه زندگی خود در این دنیا استفاده کنیم.

عضو موسسه نصیرالقرآن همچنین تاکید کرد که نمایشگاه قرآن فرصت بسیار خوبی این است که مسلمانان گردهم بیایند و با هم در مورد مسائل مختلف گفتگو کنند  که این خود می‌تواند عمل وحدت میان پیروان اسلام از سراسر جهان باشد.

خانم «آزالیزا»، یکی دیگر از اعضای موسسه نصیرالقرآن که در غرفه مالزی حضور داشت نیز گفت که این موسسه علاوه بر تولید مصحف قرآنی دارای گالری‌ها، نمایشگاه‌ها، فضاهای آموزشی، اتاق‌های گفتگو، نمازخانه، کافه‌تریا و غیره نیز هست و از همه این‌ها برای انجام فعالیت‌های قرآنی استفاده می‌کند.

هنری که در خدمت قرآن باشد، هنر تاثیرگذار است

وی از هنرهایی صحبت کرد که در این نسخه‌های قرآنی تحت نظارت موسسه هنری «رستو» وابسته به موسسه قرآنی «نصیرالقرآن» به کار رفته است.

موسسه «رستو» مرکز هنرهای اسلامی است و تلاش می‌کند چنین هنرهایی را برای عموم مردم به شیوه‌های مختلف به نمایش بگذارد.

این موسسه معروف به تولید مصاحفی با طراحی‌های منحصر به فرد است و به عنوان مرکز میراث هنرهای اسلامی از جمله خوشنویسی اسلامی شاخته می‌شود.

به گفته «آزالیزا»، یکی از این هنرها «زخرف» است که زیبایی قرآن چاپ شده در مرکز نصیرالقرآن را دو چندان کرده است.

هنری که در خدمت قرآن باشد، هنر تاثیرگذار است

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار شبستان مبنی بر اینکه رابطه بین هنر و قرآن چیست، گفت: ما از هنر برای جذب نوجوانان و جوانان به قرآن استفاده می‌کنیم و نام یکی از این هنرها «باتیک»، از هنرهای سنتی مالزی است.

نماینده کشور مالزی در نمایشگاه قرآن کریم افزود: ما الفاظ و آیه‌های قرآنی را روی پارچه‌هایی خطاطی می‌کنیم و از خریداران می‌خواهیم که با رنگ‌هایی که در داخل بسته‌ها گذاشته است این آیات را رنگ آمیزی کنند تا به یک اثر هنری بسیار زیبا دست پیدا کنند.

هنری که در خدمت قرآن باشد، هنر تاثیرگذار است

آزالیزا گفت که این محصولات هنری در این نمایشگاه با استقبال خوبی مواجه شده اند.

عضو مجتمع «نصیرالقرآن» تاکید کرد: هنری که در خدمت قرآن باشد یک هنر مقدس است و میتواند تاثیر بسیار زیادی بر تصحیح شیوه زندگی انسان‌ها به ویژه جوانان داشته باشد.

کد خبر 1756165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha