بازگرداندن اداره کشور به مردم رویکرد اصلی دولت سیزدهم است

خاندوزی با اشاره به اصل ۴۳ قانون اساسی مبنی بر مشارکت مردم در اداره امور کشور، گفت: بازگرداندن اداره کشور به مردم رویکرد اصلی دولت سیزدهم است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، سید احسان خاندوزی سه‌شنبه شب در نشست مشترک با محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه برگزاری سی و یکمین نمایشگاه قرآن کریم، با اشاره به اصل ۴۳ قانون اساسی مبنی بر مشارکت مردم در اداره امور کشور، گفت: بازگرداندن اداره کشور به مردم رویکرد اصلی دولت سیزدهم است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم، زمینه را برای نقش‌آفرینی مردم فراهم خواهد کرد، افزود: به نظر می‌رسد یک غفلت یا شاید یک انتخاب راهبردی پنهان در دهه‌های گذشته باعث شده است تا حوزه اداره امور به طبقه خاصی از دیوان سالاران کشور منحصر شود که کاملا روشن و آشکار است که چنین رویکرد و نگاهی با ایده بنیان‌گذاران جمهوری اسلامی مغایرت دارد.

وی با بیان اینکه میراث‌دار یک انحراف بزرگ در اداره امور کشور هستیم، خاطرنشان کرد: نگاه مذکور، نه‌تنها مشارکت مردم را به رسمیت نمی‌شناسد، بلکه آن را مزاحم می‌داند، تا جایی که در نهادسازی‌های مختلف، نسبت به عامه مردم نه‌تنها بی‌تفاوت بودند، بلکه مردم را در موضع دفع قرار دادند به طوریکه ثمره چنین رویکرد و نگاهی باعث شده است تا با نسل نسبتا وسیعی از جامعه مواجه باشیم که اساسا تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: نهادسازی های مذکور، ما را با غایبین زمانه مواجه کرده است به طوریکه میلیون‌ها نفر از ظرفیت‌های فکری که می‌توانست در اداره کشور سهیم باشد، کنار زده شدند.

خاندوزی با تاکید بر رویکرد مشارکتی دولت سیزدهم در اداره امور کشور، گفت: نمود این نوع نگاه در عرصه اقتصادی این است که در دولت سیزدهم این امکان و زمینه فراهم شده است تا مردم امکان ارائه اظهارنظر، پیشنهاد و حل مشکلات اقتصادی را داشته باشند. به عنوان مثال مردم می دانند که ابر بدهکاران بانکی چه کسانی هستند و یا اطلاعات شرکت‌های دولتی شفاف شد و بسیاری شفاف سازی‌ها در حوزه اقتصاد ایجاد شد تا مردم در جریان امور باشند.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم در کنار آگاهی بخشی به مردم و شفاف سازی، برای نقش آفرینی مردم در راستای افزایش مشارکت زمینه سازی کرده است، تاکید کرد: سال‌ها رویه اداره کشور این بود که مردم به راحتی نمی توانستند وارد فعالیت اقتصادی شوند تا جایی که حتی ناچار به دادن رشوه برای کسب مجوزهای کسب و کار می‌شدند و این درحالی است که دولت سیزدهم، رویه صدور مجوز را شفاف و تسهیل کرد.

خاندوزی ادامه داد: دولت سیزدهم زمینه ای فراهم کرد تا شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت هر استان، نمایندگانی از مردم انتخاب کنند و آنها مدیریت سهام عدالت را بر عهده بگیرند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در اصلاح فرهنگ اقتصادی جامعه، گفت: اصلاح فرهنگ دیوان‌سالارانه اداری مقدم بر اصلاح فرهنگی عامه بود چراکه نوع مناسبات و ارزش‌هایی که باعث ارتقا و جابه‌جایی مدیران می‌شد، باید تغییر می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم در گام بعدی باید فرهنگ اقتصادی عامه را مورد توجه قرار می داد. همچنین دولت باید علاوه بر ابزارسازی فرهنگی و اقتصادی، نهادسازی سیاسی را اصلاح کند و باید بتوانیم فرهنگ اقتصادی مبتنی بر مصرف ملی را ترویج کنیم. 

خاندوزی یادآور شد: اتقان و رعایت کیفیت در تولیدات از دیگر الزامات در این حوزه است به طوریکه طی سال‌های اخیر بارها شاهد بودیم شایعات به التهاب بازارها دامن زده و این امر نشانگر فقر کشور در این حوزه است.

وی با اشاره به توافق صورت گرفته با وزارت آموزش و پرورش برای آموزش ۴ هزار معلم در راستای ارتقا سواد اقتصادی، گفت: در قالب این توافق، معلمان آموزش دیده، می توانند سواد اقتصادی نوجوانان را ارتقا دهند.

خاندوزی با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی وزارت اقتصاد ویژه دانشجویان با موضوعات مختلف مالیاتی، بودجه و ... خاطرنشان کرد: در این راستا تلاش کرده ایم تا دانشجویان دانشگاه‌ها را با مسائل اجرایی و اقتصادی و رویکردهای مختلف در حل مسائل آشنا کنیم.

کد خبر 1756228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha