یک روز فرهنگی در کانون مسجد چهارده معصوم(ع) شهرستان مانه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در جمع اهالی قرآنی روستای دوستدار کتاب "قلعه خان" شهرستان مانه گفت: رونق محافل خانگی قرآنی، آموزش و تربیت مربیان و حافظان، با محوریت کانون های مساجد را در اولویت برنامه داریم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی؛ «تقی صادقی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در جمع اهالی قرآنی روستای دوستدار کتاب، قلعه خان این استان که به همت کانون فرهنگی و هنری چهارده معصوم علیهم السلام به مناسبت عید نیمه ماه رمضان تدارک دیده شده بود، به اهمیت قرآن اشاره کرد و گفت: قرآن شناسنامه مسلمانان و سند تمدن ساز اسلامی است.

وی با بیان اینکه وقتی قرآن نازل شد عصر جاهلیت بود و این موضوع تنها مشمول جزیرالعرب و حجاز نبود و گفت: قرآن در سرزمینی که ارزش های انسانی و نشانه های تمدن همچون خواندن و نوشتن و احترام به زن و کرامت بخشی به زنان، رذیلت محسوب میشد، بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد و دانش و علوم و ادبیات و تمدن را با خود به ارمغان آورد.

صادقی موضوع انس با قرآن و تلاوت آن و نشر و آموزش آموزه های انسان ساز آن را مورد توجه قرار داد و گفت: این که محفل قرآنی در این روستا  با قدمت چندین ساله و داشتن بنیانگذاری از شهدا و با محوریت مسجد برگزار می شود اتفاق خوب و ارزنده ای است.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی با تصریح اینکه این روزها کمی توجه به قرآن و انس الفت عمومی با قرآن کمرنگ شده از اجرای طرح های قرآنی و حمایت از برنامه ها و محافل قرآنی خبر داد و گفت: با محوریت مسجد و اهالی مسجد قصدداریم قرآن محور قرار گیرد.

صادقی از تدوین و تامین اعتبار طرح "خانه های نور" با هدف رونق محافل قرآنی خانگی در ۵۰۰ نقطه استان و در واقع ساماندهی و ترویج و گسترش دوره های خانگی در این نقاط، طرح تربیت حفاظ قرآنی، و مجموعه از رویدادهای قرآنی و کارگاه های مهارت های زندگی خبر داد و ابراز امیدواری کرد: بتوانیم شاهد رونق انس الفت با قرآن در مناطق مختلف استان با محوریت مساجد باشیم.


کانون روستایی چهارده معصوم(ع) میزبان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی

«تقی صادقی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی غروب دوشنبه ششم فروردین و همزمان با شب میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام  مهمان سفره کریمانه و عیدانه  اهالی روستای تاریخی و دوستدار کتاب قلعه خان شد و ضمن حضور در جمع عموم روزه داران این روستا، همراه برگزار کنندگان محفل انس با قرآن آن شد و از فعالیت های کانون فرهنگی هنری مسجد این منطقه بازدید کرد.

حجت الاسلام «اسماعیل بهرامی» امام جمعه شهر قاضی نیز در این غروب مسجدی  و قرآنی همراه دکتر صادقی بود و از بخش های مختلف کانون فرهنگی هنری چهارده معصوم علیهم السلام مسجد حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرج الشریف بازدید کرد و از نزدیک در جریان برنامه هاو اقدامات این کانون قرار گرفتند.

 دایر کردن کتابخانه ای با سه هزار و ۵۰۰ جلد کتاب دینی و مذهبی، علمی و دانشگاهی و حوزوی، کتب  کمک درسی، بیش از ۳۵۰ فعال عضو کانون و کتابخانه و ۶۰عضو کتابخوان  از اهم اقدامات  کانون فوق بود که مورد تحسین مسئولان بازدید کننده قرار گرفت.

همچنین دایر کردن کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان،  بخش دیگری از فعالیت های این کانون میتوان نام برد که در نگاه اول کاملا مشهود و گویا بود.

اجرای فعالیت های قرآنی و آموزشی و برگزاری کارگاه های مهارت های زندگی، اجرای طرح پیوند مسجد، مدرسه و خانواده و گرامی داشت مناسبت های ملی و مذهبی با محوریت کودکان و نوجوانان دیگر اقدامات انجام شده در این کانون روستایی می توان برشمرد.

کودکان قرآنی روستای قلعه خان در محفلی مسجدی با هم رقابت کردند

محفل انس با قرآن کریم در روستای قلعه خان از توابع شهرستان تازه تأسیس مانه در استان خراسان شمالی، با همراهی  کودکان و نوجوانان و حضور ویژه «تقی صادقی»، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و نیز حجت الاسلام «اسماعیل بهرامی» امام جمعه شهر قاضی،  در محل مسجد صاحب الزمان (عج) به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام برگزار شد.

حجت الاسلام «امید علی صمدی»، امام جماعت قرآنی و پرتلاش این روستا که خود از اساتید و قاریان برجسته قرآن نیز می باشد،  ضمن تبریک فرا رسیدن عید نیمه ماه مبارک رمضان و میلاد حضرت امام حسن علیه السلام، فراگیری قرآن در روستا را مورد توجه قرار داد و گفت: قصد داریم تا با ترویج بیشتر فعالیت های قرآنی زمینه انس عمومی بخصوص کودکان و نوجوانان با معجزه رسول گرامی اسلام را فراهم آوریم.

وی همچنین در ادامه با خوش آمد گویی به مهمانان حاضر به برگزاری محفل انس با قرآن کریم تدارک دیده شده اشاره کرد و پیشینه ای از این محفل ارائه کرد و افزود: برای نخستین بار در سال ۱۳۶۱ و به پیشنهاد شهید سردار رجبعلی محمدزاده، این محفل راه اندازی و برگزار شد و از آن سال تاکنون  همه ساله برگزار شده است و می توان گفت که نخستین محفل قرآنی روستایی کشور است.

حجت الاسلام صمدی،  تلاش برای تربیت حفاظ و رونق جلسات خانگی قرآن را از اولویت های این مسجد و فعالان مسجدی با همیاری ارکان مسجد از جمله کانون مسجد آن نام برد و گفت: هم اکنون سه جلسه خانگی به مت خواهران و یک جلسه خانگی قرآنی با حضور برادران دایر است و برگزار می شود.

میزبانی از مهمانان امام حسن مجتبی (ع) و سفره کریمانه افطاری، اجرای سرود توسط دانش آموزان دختر و پسر و اعضای کانون فرهنگی هنری چهارده معصوم علیهم السلام، تقدیر از سرپرستان جلسات قرآنی خانگی روستا و برگزاری رقابت قرآنی بین نونهالان، کودکان و نوجوانان روستا در رشته های حفظ و اذان  و مکبری از جمله برنامه های این محفل قرآنی در روستای قلعه خان به همت اهالی مسجد می توان نام برد.

کد خبر 1756275

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha