شیعیان هزاره افغانستان و طعم تلخ تبعیض سیستماتیک

شیعیان هزاره در افغانستان از تبعیض سیستماتیک تحت حاکمیت طالبان رنج می برد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از وکاله کربلا الدولیه،  زمانی که طالبان در سال ۲۰۲۱ قدرت را به دست گرفت، اقلیت هزاره شیعه افغانستان نگران بودند که این جامعه تحت آزار و اذیت دوباره به هدف اصلی جنایات طالبان تبدیل شود.

در اولین دوره حکومت طالبان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، گروه‌های شیعه را به وحشت انداخت و مناطق هزاره‌نشین افغانستان را از طریق کشتارهای هدفمند تحت کنترل خود درآورد.

با وجود تعهد طالبان، برای کاهش ترس از تبعیض و آزار، اعضای جامعه شیعی طالبان را متهم کردند که از وعده های خود، به ویژه در رابطه با انجام آزادانه مراسم مذهبی، عمل نکردند.

هفته گذشته، طالبان از برگزاری مراسم مذهبی شیعیان جلوگیری کرد و نیروهای افراطی آنان نیز تدریس فقه شیعه را در دانشگاه‌های افغانستان محدود کردند.

گزارش ها حاکی از آن است که در ماه فوریه، طالبان ازدواج میان شیعیان و سنی ها را در ولایت بدخشان در شمال شرقی این کشور ممنوع کردند.

جامعه شیعی، طالبان را متهم کرد که در جلوگیری از حملات مرگبار گروه افراطی داعش- خراسان بر شیعیان ناکام مانده است.در همان زمان، گروه های حقوق بشری اخراج اجباری شیعیان توسط طالبان در چندین ولایت را مستند کردند.

نعمت الله ابراهیمی، استاد ارشد دانشگاه لاتروب استرالیا، گفت:  طالبان به طور فزاینده ای نمایش عقاید مذهبی شیعه را با مشکل مواجه کرده است و اگر این به یک الگو تبدیل شود، به وضوح آزادی مذهبی شیعیان، به ویژه جشن ها را محدود خواهد کرد.

کد خبر 1756284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha