شناخت حضرت زهرا (س) راه درک حقیقت شب قدر است

حجت‌الاسلام رضایی‌اصفهانی گفت: قرآن می‌فرماید: «وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ»، یعنی درک حقیقت شب قدر آسان نیست؛ اما می‌توان با شناخت وجو مقدس حضرت زهرا(س) به درک این حقیقت نائل شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی‌اصفهانی، عضو هیأت علمی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه با حضور در غرفه خبرگزاری شبستان در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به بیان ویژگی های شب قدر پرداخت و اظهار کرد: کلمه قدر دارای چند مفهوم به معنای اندازه کردن، شرافت و تنجی است. «اندازه کردن»، همان شب تقدیر است که عمر و اعمال انسان را اندازه می گیرند.

وی ادامه داد: شرافت که معلوم و تنجی به معنای سختی است. یعنی درک حقیقت شب قدر بسیار سخت است؛ در این شب به قدری فرشتگان الهی به زمین نزول می کنند که گویا صحنه زمین تنگ می شود.

حجت‌الاسلام رضایی اضفهانی با بیان اینکه شب قدر موسم رقم‌خوردن سرنوشت انسان است، گفت: قرآن در سوره مبارکه قدر می‌فرماید: «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» یعنی برتر از هزار ماه؛ این یعنی ثواب اعمال در این شب، برابر است با هزار ماه در شب های دیگر سال!

عضو هیأت علمی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه در ادامه بیان کرد: قرآن در انتهای سوره مبارکه قدر می‌فرماید: «سَلَامٌ هِیَ حَتَّیٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ»، یعنی شبی است سرشار از سلامت. هم قرآن در آن نازل شده، هم عبادت و احیاء آن معادل هزار ماه است و هم خیرات و برکات الهی در آن شب نازل می‌شود.

این محقق با اشاره به ویژگی چهارم شب قدر که در قرآن کریم به آن اشاره شده است، ابراز کرد: قرآن می فرماید: شب قدر فرشتگان الهی امور بندگان را بر پیامبر اکرم(ص)، ائمه اطهار(ع) و حضرت بقیه الله اعظم(عج) عرضه می کنند. همچنین خداوند در سوره مبارکه دخان می فرماید: «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةٍ مُبَارَکَةٍ ۚ إِنَّا کُنَّا مُنْذِرِینَ» یعنی ما آن را در شبی مبارک (شب قدر) فرستادیم، که ما بیم کننده‌ایم و خلق را از عذاب قیامت آگاه می کنیم. 

حجت الاسلام رضایی اصفهانی در ادامه اظهار کرد: همچنین خداوند در سوره مبارکه بقره نیز به شب قدر اشاره می‌کند و می‌فرماید: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًی لِلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَی وَالْفُرْقَانِ ...» به این معنا که رمضان ماهی است که قرآن در آن فرو فرستاده شده است. در حالی که هدایتی برای مردم و [در بردارنده] دلایل روشنی از هدایت و جدا کننده حق از باطل است و هر کس از شما این ماه را درک کند، پس باید آن را روزه بدارد.

وی تصریح کرد: در روایات نقل شده است که باطن «لیلة القدر» به حضرت فاطمه (س) اشاره دارد و حقیقت شب قدر یگانه بانوی عالم هستند؛ ضمن اینکه در این خصوص که شب قدر، شب حضرت فاطمه(س) دو روایت از امام باقر (ع) و امام صادق (ع) وجود دارد که فرمودند: حقیقت شب قدر حضرت فاطمه زهرا (س) هستند و حدود ۲۰ تفسیر توجیهی در این خصوص بیان کردند.

وی ادامه داد: همان طور که شب قدر ناشناخته است، قبر حضرت فاطمه (س) هم مشخص نیست. همچنین شب قدر، ظرف زمانی نزول قرآن است، حضرت فاطمه زهرا (س) نیز ظرف حیات و استمرار امامت هستند.

این مترجم قرآن در ادامه ابراز کرد: خیر کثیر کوثر که ادامه نسل نبوت تا قیامت از دامان مطهر فاطمه زهرا (س) است، با خیر و برکت شب قدر که به تنهایی از هزار ماه برتر است، هم‌ردیف شده اند. ضمن اینکه همان طور که شب قدر در سال یکبار تکرار می شود حضرت زهرا(س) تنها فرزند و یادگان نبی خاتم(ص) هستند.

وی با اشاره به راه درک بهتر از شب قدر، خاطرنشان کرد: قرآن می فرماید: «وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ» یعنی حقیقت این شب درک شدنی نیست اما طبق روایات این درک راهی دارد که از مسیر شناخت و درک وجود مقدس حضرت زهرای مرضیه(س) می گذرد.

کد خبر 1756492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha