کتابت نستعلیق آیات روی برگ‌های درخت چنار

بخش فرهنگ و هنر اسلامی در نیم‌طبقه بالای شبستان مصلی میزبان غرفه‌های مختلفی است از جمله غرفه متفاوتی که در قالب تابلوهای متعدد، کتابت نستعلیق آیات روی برگ‌های درخت چنار را تحت عنوان قرآن «الصادق» ارایه کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان: سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از اول فرودین‌ماه در شبستان مصلی بزرگ امام خمینی(ره) آغاز به کار کرده و تا ۱۴ فروردین ادامه دارد.
برپایی این نمایشگاه که امسال با بهار طبیعت و بهار قرآن مقارن شده است، در بخش‌های مختلفی میزبان مردم شده و غرفه‌های مختلفی از نهادها و موسسات گرفته تا بخش‌های مربوط به نشر، هنر و صنایع دستی و ... آخرین محصولات و دستاوردهای خود را در عرصه فعالیت‌های قرآنی عرضه کردند.

اما یکی از جالب‌ترین بخش‌ها در نمایشگاه امسال که در نیم‌طبقه شبستان مصلی برگزار شده است، اختصاص به بخش فرهنگ و هنر اسلامی دارد. در این بخش یا بهتر بگوییم بازارچه می‌توانید انواع و اقسام محصولات در رشته‌های مختلف هنر اسلامی را پیدا کنید؛ از جمله تابلوفرش‌های قرآنی، دست‌سازه‌های سفالین با نقوش اسلامی، زیورآلات و بسیاری از محصولاتی که هنر دست جمعی از جوانان هنرمند ایران‌زمین است.

بر پایه این گزارش: از جمله مواردی که برای بازدیدکنندگان از این بخش در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم قابل توجه خواهد بود، غرفه‌ای است که در آن اثری هنری تحت عنوان «قرآن الصادق» ارایه شده است؛ در معرفی این اثر در بدو ورود به غرفه با چنین نوشته‌ای مواجه می شویم: این اثر قرآنی منحصر به فرد اولین و تنهاترین قرآن برگی در دنیا و جهان اسلام می باشد که با قلم و مرکب به خط نستعلیق روی ۱۸۰۰ عدد برگ درخت چنار می باشد که شامل ۵۸ عدد تابلو پشت و رو در ابعاد ۱۲۰ در ۷۵ سانتی متر می باشد؛ کتابت این اثر قرآنی ۴ سال به طور انجامید، از سال ۹۴ آغاز و در سال ۹۸ به پایان رسید.

کتابت نستعلیق آیات روی برگ‌های درخت چنار

نکته‌ای که در مورد این تابلوها نظر هر بازدید کننده‌ای را به خود جلب می‌کند، ظرافت و ابتکار عملی است که در ارایه یک اثر هنری مبتنی بر آیات قرآن به ثمر نشسته است؛ گویا هنرمند خوشنویس اهتمام خود را بر تولید اثری گذاشته است که هیچ همتا و مشابهی نداشته باشد و اتفاقا موفق هم شده است؛ نوشتن آیات قرآن روی برگ درخت که خود حکایت از روح لطیف هنرمند ایرانی دارد که تلاش می کند فرهنگ و هنر اصیل اسلامی ایرانی را به جهانیان معرفی کند.

کتابت نستعلیق آیات روی برگ‌های درخت چنار

گفتنی است: سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار «می‌خوانمت» از اول فروردین مصادف با نهم ماه مبارک رمضان تا چهاردهم فروردین برابر با ۲۲ ماه رمضان از ساعت ۱۷ تا نیم ساعت بعد از بامداد در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود.
 

کد خبر 1756504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha