سینما و موسیقی به کمک توسعه محصولات کشاورزی بیایند

اسماعیلی با بیان اینکه یکی از مهمترین اولویت‌های دولت مردمی احیای سنت‌های فرهنگی در کشور است، گفت: لازم است سینما در ساخت فیلم، موسیقی در ساخت قطعات خاص این محصولات گام بردارند و همه با هم با مشارکت اصناف مربوطه در جهش تولید این محصولات همکاری کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، «آیین یادبود ثبت هفت روز محصول در تقویم رسمی کشور در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم» (نشست مشترک وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و جهاد کشاورزی) با حضور دکتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی با میزبانی دکتر سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور امروز (دوشنبه، 13 فروردین ماه) برگزارش شد.

بنابر این گزارش، دکتر اسماعیلی در این آیین در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، گفت: این رویداد اتفاق مبارکی است که محصولات کشاورزی وارد تقویم رسمی کشور شوند، حوزه شورای عالی فرهنگی عمومی کشور ممکن است به دلیل اینکه نامش فرهنگی است در حوزه مسؤلیت در مدیریت فرهنگی تلقی شود که مربوط به حوزه های خاص نخبگی و فرهنگ عمومی باشد در حالی که این شورا توجه به احیای سنت‌های مختلف در لایه های گوناگون دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هیچ حوزه‌ای به فراگیری محصولات غذایی نداریم و تمام ابناء بشر نسبت به استفاده از نان و محصولات دیگر بی نیاز نیستند. معتقدم سیاستگذاری اشتباه در حوزه امنیت غذایی و تأمین سبد غذایی مردم بعدها آثار خود را نشان می دهد.

اسماعیلی تأکید کرد: در دهه ۶۰ محصول سیاستگذاری غلط، خود را در نظام‌ اقتصاد کوپنی نشان داد و محصولات غذایی که وارد سبد غذایی مردم شد بعدها در ایجاد بیماری‌های مختلف قلبی و عروق خود را نشان داد و در سلامت مردم نمودار شد.

وی با اشاره‌ به ایات مختلف قرآنی در مورد محصولات کشاورزی مانند زیتون، عسل خرما و …، گفت: محصولات غذایی تا جایی در سلامت مردم موثر هستند که در هوش و استعداد کودکان و نوجوانان آن منطقه خود را نشان می دهد و معتقدیم که تأمین غذا در زنجیره غذایی مردم بسیار مقدس است. 

دکتر اسماعیلی با اشاره به برگزاری برخی جشن های سنتی مانند جشن انار در برخی استان‌ها بیان کرد: این جشن در محصولات دیگر ماند گلاب، زعفران خرما در استان‌های دیگر برگزار می شود و باید بگوییم این جشن ها دم‌دستی نیستند و در فرهنگ کشور ما بسیار مهم هستند.

وی تأکید کرد: اصرار به برگزاری این مراسم در روز طبیعت داشتم زیرا ما پای آیین های سنتی این محصولات ایستاده ایم، لازم است این رویدادها در شورای فرهنگ عمومی استان‌ها دنبال شود. برای هفت محصول به طور خاص روزهای خاصی از ماه های سال نامگذاری شده است. به طور مثال روز ۳۱ فروردین به عنوان روز گندم و نان نامگذاری شده است و تقریبا شاهد آغاز برداشت گندم در کشور هستیم که برای سایر محصولات نیز یک روز در ماه‌های بعدی سال نامگذاری شده است.

اسماعیلی تأکید کرد: یکی از مهمترین اولویت‌های دولت مردمی احیای سنت‌های فرهنگی در کشور است، متأسفانه گاهی شاهدیم که برخی سنت‌ها در کشورهای غربی نامگذاری می شود در حالی که این سنت ها در فرهنگ و سنت ایران اسلامی ریشه دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: لازم است سینما در ساخت فیلم، موسیقی در ساخت آهنگ های خاص این محصولات گام بردارند و همه با هم با مشارکت اصناف مربوطه در این محصولات همکاری کنیم تا شاهد توسعه خوبی در این بخش از محصولات باشیم، این همکاری موجب می شود تا سایر کشورها با فرهنگ عمومی و قدرت فرهنگی کشور بیشتر آشنا کند.

کد خبر 1756933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha