شادی مومنانه یعنی به یاد خدا و دور از گناه

حجت الاسلام اکبریان با بیان اینکه رضایت و تسلیم انسان در برابر پروردگار بزرگترین شادی معنوی برای انسان گفت: چرا که در چنین شرایطی انسان با هر سختی و مصائبی هم که در زندگی روبرو شود آن را تحمل می کند و سختی ها برایش لذت بخش می شود.

حجت الاسلام دکتر «سیدمحمد اکبریان» عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان با بیان اینکه شادی مومنانه باید همراه با ویژگی هایی همچون ایمان و تقوا باشد، اظهار کرد: شادی مومنانه نباید مخالفتی با احکام دینی داشته باشد، بلکه باید بدون گناه، به یاد خدا و با باور به قیامت و پیامبران الهی که ارکان اساسی ایمان هستند، باشد.

وی با بیان اینکه اسلام افراط و تفریط در شادی و نشاط را نمی پذیرد، تصریح کرد: نیکی و مطلوبیت هر چیزی زمانی است که در مسیر رسیدن به کمال و سعادت انسان باشد. بر همین اساس پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) همیشه تلاش می کردند که به شادی مردم جهت دهند. بر خلاف بسیاری که تصور می کنند دین اسلام با شادی و نشاط مخالف است ولی اسلام تاکید بسیاری بر شادی و نشاط حلال و به دور از افراط و تفریط دارد.

ارضای تمایلات، به هر وسیله و به هر نحو، شادی‌آور نیست

حجت الاسلام اکبریان با بیان اینکه ارضای تمایلات، به هر وسیله و به هر نحو، شادی‌آور نیست، ابراز کرد: وقتی انسان در زندگی شاد است که از گناه بپرهیزد و حدود دستورات الهی را رعایت کند.

وی با بیان اینکه در آیات قرآن به کلمه فرح و شادی همراه با ایمان اشاره شده است، تأکید کرد: از سوی دیگر به شادی همراه با غرور و تکبر فرعون هم اشاره می شود که خداوند می فرماید: «إِنَّ قارُونَ کانَ مِنْ قَوْمِ مُوسی‌ فَبَغی‌ عَلَیْهِمْ وَ آتَیْناهُ مِنَ الْکُنُوزِ ما إِنَّ مَفاتِحَهُ لَتَنُوأُ بِالْعُصْبَةِ أُولِی الْقُوَّةِ إِذْ قالَ لَهُ قَوْمُهُ لا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْفَرِحِینَ؛ همانا قارون از قوم موسی بود و بر آنان ستم نمود، با آن که ما آنقدر از گنج‌ها (و صندوق جواهرات) به او داده بودیم که حمل کلیدهایش بر گروه نیرومند نیز سنگین بود. روزی قومش به او گفتند: مغرورانه شادی مکن، به درستی که خداوند شادمانان مغرور را دوست نمی‌دارد).

این عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: خداوند برای افرادی که شادی می کنند وظایفی برشمرده است که باید آن را رعایت کنند. افراد باید در زمان شادی و نشاط به حقوق دیگران احترام بگذارند، آبروی افراد را حفظ کنند و رفتارشان  مغایر با آداب و اخلاق اسلامی نباشد.

زندگی مومنانه؛ بهای رسیدن به شادی ماندگار

وی با بیان اینکه بهای رسیدن به شادی ماندگار، سبک زندگی مومنانه است، افزود: چرا که در چنین شرایطی انسان با هر سختی و مصائبی هم که در زندگی روبرو شود آن را تحمل می کند و سختی ها برایش لذت بخش می شود.

حجت الاسلام اکبریان در ادامه گفت: خداوند در آیه ۱۷۰ سوره آل‌عمران به گوشه‌ای از مزایا و برکات فراوان زندگی برزخی شهیدان اشاره کرده و می‌فرماید: «فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَیَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ؛ به آنچه خدا از فضل خود به آنان داده است‏ شادمانند و برای کسانی که از پی ایشانند و هنوز به آنان نپیوسته‏ اند شادی می کنند که نه بیمی بر ایشان است و نه اندوهگین می ‏شوند».

این عضوء هئیت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به فرمایش امام صادق (ع) در خصوص شادی، بیان کرد: حضرت(ص) فرمودند: «مَا مِنْ مُؤْمِنٍ إِلاَّ وَ فِیهِ دُعَابَةٌ قُلْتُ وَ مَا اَلدُّعَابَةُ قَالَ اَلْمِزَاحُ؛ هیچ مؤمنی نیست جز اینکه در او «دعابه» است» سؤال شد: دعابه چیست؟ فرمودند: شوخی کردن. ضمن اینکه شوخ‌طبعی با نشاط و شادی ارتباط دارد، انسان هم باید خودش شاد باشد هم موجب شادی و نشاط دیگران و جامعه  شود.

راه رسیدن به شادی حقیقی و پایدار

اکبریان با اشاره به تحقق شادی حقیقی و پایدار با دینداری، بیان کرد: شادی پایدار، زمانی رخ می دهد که انسان بتواند خود را از این دلبستگی‌ها و تعلقات دنیوی برهاند و رسیدن به شادی حقیقی و پایدار جز در گروی یادآوری نعمات و موهبت های الهی حاصل نمی شود. امیرالمومنین عل (ع) فرمودند: مومن شادیش در چهره نمایان و اندوهش در دل پنهان است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه خداوند جاودانه است، اظهار کرد: وقتی انسان با خداوند پیوند و ارتباط برقرار کند بتبع، صفات و ویژگی های او هم جاودانه، استوار و عمیق می شود که یکی از این صفات، همان شادی و نشاط است؛ از سوی دیگر هر قدر  انسان از خداوند فاصله بگیرد به همان میزان هم از نیروی پایدار و باقی در هستی (شادی و نشاط) فاصله گرفته و گسسته می شود. ناگفته نماند هر قدر انسان دارای ویژگی های مثبت باشد ولی اتصال به نیروی لایزال هستی نداشته باشد این ویژگی ها سطحی و زودگذر خواهد بود!

سرّ شادی و نشاط رمضان

حجت الاسلام اکبریان با بیان اینکه رضایت و تسلیم انسان در برابر پروردگار بزرگترین شادی معنوی برای انسان است، گفت: شادی ماه مبارک رمضان هم در اتصال به خداوند و حالت معنوی ایجاد شده در انسان در این  ضیافت الهی حاصل شده است. رضایت و تسلیم انسان در برابر پروردگار بزرگترین شادی معنوی برای انسان  محسوب می شود که در این صورت هیچ چیزی او را غمگین نمی کند نه به این معنا که اصلا در برابر حوادث و وقایع تلخ روزگار ناراحت و غمگین نشود بلکه به معنای راضی به رضایت پروردگار است که با توکل به خداوند این ناراحتی ها به شادی و امید مبدل می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خوشحالی یکی از ویژگی های اصحاب امام حسین (ع) در شب عاشورا بود، چون انتظار ملاقات با پروردگار را در سر می پروراندند و این شادی و خوشحالی ناشی از یک رضایت درونی بود که خداوند آن را وعده داده بود. بر همین اساس اتصالی که انسان در ماه مبارک  رمضان با خداوند پیدا می کند همان رضایت درونی ناشی از تسلیم در برابر امر پروردگار است که موجب فرح و شادی در افراد می شود و این شادی در عید فطر به حد اعلای خود می رسد که یک ماه تمام بر نفس خود غلبه  نموده  و در این روز جشن شادی می گیرد.

کد خبر 1758215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha