فطر؛ عید شکوفایی استعدادهای بندگی مومنان

حجت الاسلام هدایت با بیان اینکه عید فطر، عید شکوفایی مومن است، گفت: در عید فطر انسان مومن، استعدادهای بندگی خود را با کمک به فقرا به نمایش می‌گذارد.

حجت الاسلام «محمدهادی هدایت» در گفتگو با خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان با اشاره به فلسفه ختم شدن رمضان به عید فطر، اظهار کرد: ما سه عید با عنوان عیدالارض، عیدالمسلمین و عیدالله داریم، عید به معنی بازگشت است و هر زمانی که در عید اتفاق بیفتد، شادی و نشاط رخ می دهد.

این کارشناس مذهبی گفت: ماه مبارک رمضان ماه بندگی خدا است، حدیثی از حضرت فاطمه زهرا(س) است که حضرت فرمودند: «الصِّیامَ تَثبیتاً للإخلاصِ؛ خداوند روزه را برای استوارسازی اخلاص، واجب کرد». روزه برای خالص شدن و خارج شدن از غیر خداوند است. از طرفی انسانی که از پیش خدا آمده است، به سوی او نیز بازمی گردد، «إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»، بنابراین عید واقعی زمانی است که انسان از غیر خدا خارج شده و به سمت خدا برود.

وی با اشاره به اینکه بنده در ماه مبارک رمضان تمرین خود نگهداری را انجام می دهد، تأکید کرد: خالص کردن اعمال برای خدا در یک ماه روزه داری، در نهایت ختم به عید می شود. در واقع در عید فطر، انسان استعدادهای بندگی خود را با فطریه دادن(کمک به فقرا) به نمایش می گذارد.

 حجت الاسلام هدایت با تاکید بر اینکه عید فطر، عید شکوفایی است، ابراز کرد: همان گونه که بهار، عید طبیعت است، عید فطر نیز عید همه مسلمانان است، در قنوت نماز عید فطر هم آمده است: «الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِینَ عِیداً».

وی با اشاره به اینکه عید سوم نیز عید ولایت(عیدالله) است، خاطرنشان کرد: گوش فرا دادن به فرامین امام نیز عیدالله است.

کد خبر 1758227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha