عید فطر همیشه تاریخ‌ساز و تحول‌آفرین بوده است

حجت‌الاسلام حسنلو با تشریح چرایی ختم شدن ماه مبارک رمضان به عید در طول تاریخ، اجتماع روز عید فطر تاریخ‌ساز و تحول‌آفرین بوده است، رسول الله (ص) در این عید پیام‌های مهمی ابلاغ می‌کردند که در تاریخ موجود است.

حجت الاسلام «امیر علی حسنلو»، در گفتگو با خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان با اشاره به آثار فردی و اجتماعی روزه داری و ختم آن به عید سعید فطر، اظهار کرد: ماه رمضان و تکلیف آن عمل فردی است، یعنی وجوب فردی تکلیف روزه خود حکمتی دارد و پیامی بنام اصلاح فرد و غربال آلودگی ها از انواع گناهان به شرط عمل به تکلیف و انجام روزه و امساک شرعی؛ این اصلاح فردی در طول یک ماه عبودیت منجر به اصلاح اجتماع و غایت تحقق مدینه فاضله و ایجاد جامعه پاک شده و در نهایت حرکت به سوی قله با کاروان پاکان و مومنان را فراهم می کند.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم بیان کرد: در فرهنگ اسلامی اولین روز ماه شوال به عنوان عید فطر و جشن بازگشت‏ به فطرت معین شده است، زیرا مسلمانان روزه ‏دار در طول ماه رمضان با ارتباط های مداوم معنوی با خداوند متعال و استغفار از گناهان به تصفیه روح و جان خویش می رسند و از تمام آلودگی‏ های ظاهری و باطنی که بر خلاف فطرت است، خود را پالایش نموده و به فطرت واقعی خود برمی‏ گردند. امیرمؤمنان علی(ع) نیز از همین زاویه به عید فطر می نگریستند و می فرمودند: «این عید کسی است که خدا روزه‌‏اش را پذیرفته و نماز او را ستوده است،  هر روز که خدا نافرمانی نشود، آن روز عید است».

فطر عید بازگشت است

 حجت الاسلام حسنلو با اشاره به اینکه عید فطر روز بازگشت‏ به فطرت است، گفت: این معنا را می ‏توان از لغت «عید فطر» هم فهمید، چرا که «عید» به معنای بازگشت و «فطر» به معنای «فطرت و طبیعت‏» است. مسلمانان در این روز در اثر یک ماه ضیافت و مهمانی خداوند به تزکیه باطن دست‏ یافته و در حقیقت، شخصیت واقعی خویش را بازیافته ‏اند؛ در ماه مبارک رمضان، انسان مسلمان در شعاع معنویت آن ماه و تلاش ‏های خویش به یک حال نوین دست می‏ یابد، که می ‏توان آن را «بازگشت ‏به خویشتن‏» نامید.

 وی تأکید کرد: بر اساس فرموده امیرمؤمنان(ع) روزه ‏داران در شب عید فطر از تمام آلودگی‏ ها و پلیدی ‏ها پاک شده‏ اند و کمترین پاداش خود را که پاکی و پاکیزگی است دریافت می کنند. آن حضرت(ع) چنین می‏ فرماید: «ای بندگان خدا! بدانید که کوچکترین چیزی که برای مردان و زنان روزه ‏دار است، این است که فرشته‏ ای در روز آخر ماه مبارک رمضان به آن‏ها ندا می ‏دهد: ای بندگان خدا! بشارتتان باد که [خداوند متعال ] تمام گناهان گذشته شما را آمرزید، پس بنگرید که بعد از این چگونه عمل خواهید کرد».

حجت الاسلام حسنلو همچنین تصریح کرد: شیخ مفید هم در این زمینه فرموده است که اینکه روز اول ماه شوال عید اهل ایمان قرار داده شده برای آن است که آنان برای قبولی اعمالشان در ماه رمضان خوشحالند و از اینکه خداوند متعال گناهانشان را بخشیده و بر عیب‏ های آنان پرده کشیده و مژده و بشارت از طرف خداوند رسیده است و ثواب‏ های بسیاری برای روزه ‏داران عطا خواهد کرد و مؤمنین در اثر تلاش ‏های شب و روز ماه مبارک رمضان چند مرحله به قرب الهی نزدیک می شوند، که حالت ‏سرور و نشاط دارد.

عالی‌ترین مرتبه برای استقبال‌کنندگان از فطر

مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه ابراز کرد: عالی‌‏ترین مرتبه استقبال کنندگان از عید فطر از آنِ روزه‌‏داران عارفی است که لذت ندای خدای «جل جلاله‏»، رنج گرسنگی و تشنگی و شب زنده داری را از یاد آنان برده و با شوق و شکر  و با وجد آن را پیشواز نموده، در سرعت ‏سیر و سلوک و پیشروی به سوی خیر، جدیت‏ به خرج داده و از عمق جان به ندای رب الارباب لبیک گفته‏ اند.

وی با اشاره به دستاوردها و درس های روزه و نماز و عید فطر، گفت: اجتماع روز عید فطر می‏ تواند در پیوند و همدلی مسلمانان نقش آفرین باشد، مسلمانان در گردهمایی این روز و قرار گرفتن در کنار هم، از نظرات، مشکلات و گرفتاری‏ های همدیگر آگاه می‏ شوند؛ در این گردهمایی بغض ‏ها و کینه ‏ها تبدیل به دوستی و همدلی می‏ شود و مؤمنان در یک صف واحد احساس اتحاد و نزدیکی بیشتری به همدیگر می‏ کنند.

حجت الاسلام حسنلو تأکید کرد: از سویی این عید می تواند، حکایت از پیوند معنوی انسان با خدای خویش داشته باشد و از سوی دیگر حکایت‏گر ارتباط مومن با هم‏‌کیشان است. حضرت سجاد(ع) روز عید فطر را روز جشن و شادی و اجتماع و همیاری مسلمانان نسبت‏ به یکدیگر می‏ داند و می ‏فرماید: «پروردگارا! ما به سوی تو برمی‏‌گردیم در روز عید فطرمان که آن را برای اهل ایمان روز عید و شادی و برای اهل ملت‏ خودت روز اجتماع و همیاری قرار دادی».

 وی تصریح کرد: امام رضا(ع) در مورد نقش عید فطر در تحولات معنوی، اقتصادی و اجتماعی جامعه می‏ فرماید: روز فطر، عید مقرر شده تا مسلمانان در این روز گرد هم آیند و خداوند را به خاطر نعمت ‏هایش تعظیم کنند.

حجت الاسلام حسنلو تصریح کرد: خداوند متعال می‏ فرماید: «هر کس شعائر الهی را بزرگ دارد، این کار نشانه تقوای دل‏ هاست». تعظیم شعائر الهی یکی دیگر از ویژگی‏ های عید سعید فطر است. شعار تکبیر و تحمید و تقدیس از جمله اعمالی است که به روز عید جلوه خاصی می‏ بخشد. یک مسلمان باید از راه‏ های مختلف ندای حیات‌بخش توحید را به گوش جهانیان برساند، که یکی از آن راه ‏ها بیان شعارهای مذهبی است.

پیونده روزه ها به انفاق فطر

مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه توجه به فقرا را از درس های بزرگ رمضان و عید فطر دانست و اظهار کرد: حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه را می توان در این روز مورد توجه قرار داد، همچنین توصیه به صدقه دادن در ماه رمضان یک فضیلت بزرگ با پاداش معنوی بالاست، در عید فطر می توان با پرداخت زکات فطره به عنوان عامل معنوی برای زدودن فقر از چهره جامعه اسلامی و توسعه اقتصادی و حل مشکلات اجتماعی در جامعه اسلامی تلاش کرد. در کنار کمک به فقرا با ایجاد روح تعاون می توان برای تقویت کانون های علمی و بهداشتی کمک کرد و با همین پول، قرض های بیچاره گان و ورشکستان و زندانیان را پرداخت نمود. همچنین با این بودجه می‏ توان باورهای دینی و اعتقادات مسلمانان ضعیف الایمان را تقویت نمود و کسانی را که در معرض شبهات و وسوسه‏ های دشمنان قرار دارند، یاری کرد.

 وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ، اجتماع روز عید فطر تاریخ ساز و تحول آفرین بوده است، رسول الله (ص) در این عید پیام های مهمی ابلاغ می فرمودند که در تاریخ موجود است؛ در خطبه های خاص امیرمومنان (ع) هم در این روز درس های بسیار هست که می توان با مراجعه به آنها زندگی های فردی و اجتماعی را اصلاح کرد. نماز عید فطر امام رضا(ع) هم دارای درس های خاصی در تاریخ اسلام بوده است، حضرت(ع) در این روز به مردم می فهمانند که نماز عیدی که خلفا و شاهان برگزار می کنند، مغایر با نماز رسول خدا(ص)) است و مردم همیشه حسرت چنین نمازی را خواهند کشید.  

 این استاد حوزه با تاکید بر اینکه در سایه عبادات و تزکیه حاصله در رمضان می توان به وحدت و همدلی میان امت ها دست یافت و مصیبت و بلاهای امت اسلامی را که از سوی دشمنان تحمیل شده برطرف کرد، گفت: امت اسلام سال ها است گرفتار تفرقه و درگیری داخلیشده، جنگ های داخلی بین امت اسلام در تاریخ معاصر به عنوان مثال توطئه دشمنان ایران و عراق دو کشور شیعی بزرگ در منطقه و بعد از آن جنگ عراق با کویت، جنگ افغانستان، جنگ القاعده و طالبان و داعش و اشغال و ناامنی، مشکلاتی است که باید در سایه رمضان و عید فطر و قربان و اجتماعات عظیم اسلامی از جمله نماز باشکوه عید فطر حل و برای رهایی از معضلات اندیشه نمود تا با همدلی امت اسلامی به استقبال حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) حرکت کنیم.

کد خبر 1758305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha