پرونده ثبت جهانی مساجد ایرانی تدوین می‌شود

داوری با بیان اینکه تهیه پرونده ثبت جهانی مساجد ایرانی در دستور کار جدی حوزه معاونت میراث فرهنگی است، گفت: بخشی از مناطق شمالی تهران فاقد مساجدی با کارکرد فرامحله‌ای است، لذا ساخت مساجدی با چنین کارکردی ضرورت دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مساجد تاریخی بسیاری در کشور هستند که در معرض آسیب قرار دارند و نیازمند حفاظت، مرمت و بازسازی هستند از آنجا که مساجد در کشور چندین متولی دارند و دستگاه های متعددی عهده دار بنای آنها هستند و میراث فرهنگی بشمار می روند ضرورت دارد که حفاظت از آنها در تعاملات بین دستگاهی  به وزارت میراث فرهنگی سپرده شود، از آنجا که در مناطق مختلف کشور و شهر تهران مساجدی وجود دارد که در معرض تخریب و آسیب هستند و متولیان هم برای مرمت آنها آنچنان که باید اقدامی انجام نمی دهند؛ با توجه که به تازگی روز «حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی»(۳۰ فروردین ماه) را پشت سر گذاشته ایم، به بررسی ضرورت حفظ و مرمت بنای مساجد در گفتگو با فاطمه داوری پرداخته ایم.

«فاطمه داوری» درباره ضرورت های توجه به حفاظت و مرمت و بازسازی مساجد تاریخی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، اظهار کرد: مسجد یکی از زمینه‌های تخصصی مورد علاقه من است که هنوز در این حوزه شاگردی می کنم؛ بحث تهیه پرونده ثبت جهانی مساجد ایرانی در دستور کار جدی حوزه معاونت میراث فرهنگی است؛ اعتقاد داریم شکلگیری خوب این پرونده در به نتیجه رسیدن آن موثر خواهد بود و رشدی را در توجه به مساجد تاریخی ما ایجاد می کند.

مدیر اداره‌کل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، تصریح کرد: موضوع ما مساجد در ایران نیست بلکه موضوع، مساجد ایرانی است. مستحضرید مساجد ایران به جهت گونه های معماری صاحب سبک و شیوه در جهان اسلام است و این انتخاب گونه ها و تاثیر آنها در ثبت پرونده ها خیلی مهم است. همانطور که می دانید تعداد اندکی از این مساجد تحت تولیت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری قرار دارند.

وی ادامه داد: بخش بزرگی از این مساجد در تولیت نهادهایی مثل امور مساجد و اوقاف است؛ یکی از برنامه های جدی ما در ۱۴۰۳ بناهای تاریخی‌ای است که در اختیار سایر دستگاه ها قرار دارد و قرار است به سراغ آنها برویم و به نمایندگی از دولت و ملت از آنها مطالبه گری کنیم؛ نظر ما بر این است مساجدی که وقفیات و رقباتی در اختیار دارند منابع حاصل از آنها صرف حفاظت از این بناها شود؛ امیدوارم این اقدامات یک آغاز مناسب برای توسعه حفاظت از مساجد باشد.

داوری درباره مساجدی که پرونده آنها برای ثبت جهانی در دستور کار وزارت میراث فرهنگی است، گفت: ثبت مساجد تاریخی برنامه بسیار مهمی است، تا آنجایی که من مطلع هستم پایش و احصاء و ارزیابی گسترده ای در این حوزه در دست انجام است؛ آنچه در این پرونده ها اهمیت دارد مساجد ایرانی است؛ در این باره آنچه به عنوان یک دغدغه مطرح می شود تبیین صحیح معماری مساجد ایرانی و بعد تعیین مصادیق آن مساجدی است که این وجه را کامل دارند که در فرآیند ثبت آنها تاثیرگذار است.

وی تأکید کرد: خوشبختانه، در ایران گونه های ارزشمند بسیاری از مساجد ایرانی داریم که پرونده ثبت ملی آنها در دستور کار است و باید منتظر باشیم ببینیم به نتیجه می رسد یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: طرح پرونده ثبت ملی مساجد تنها برای امسال نیست، این موضوع در دل یک مطالعه، پایش و شرایط حفاظت و مراتب مختلفی دارد و پیش بینی می شود این موضوع محرکی برای توسعه حفاظت از مساجد باشد.

داوری درباره ساخت مسجد در پارک قیطریه به عنوان محوطه تاریخی گفت: من این پاسخ را به عنوان نظر شخص دغدغه مند و علاقه مند به حوزه مسجد بیان می کنم، بخشی از مناطق شمالی تهران فاقد مساجدی با کارکرد فرامحله‌ای است، این نشان می دهد این ناحیه نیازمند مساجدی با کارکرد فرامحلی است.

وی تأکید کرد: اما همراه با این باید امکان سنجی ها و مکان یابی هایی صورت بگیرد؛ باید این را هم در نظر بگیریم که مساجد یادگاری تاریخی هستند و خوب است ما هم چنین یادگاری را از خود بر جای بگذاریم.

مدیر اداره‌کل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی در پاسخ به این پرسش که «آیا شما موافق ساخت مسجد در پارک قیطریه هستید؟» توضیح داد: این را دقت بفرمایید مکان‌یابی برای مسجد اصل بسیار حائزاهمیت در  همه دوران های تاریخی است و ملاحظات متعدد شرعی و اجتماعی مرتبط با فرهنگ خود را دارد، چرا که یکی از میراث های ملموس هر دوره‌ای مسجد است.

وی درباره تفاهم نامه با دستگاه های متولی برای مرمت و بازسازی مساجد، خاطرنشان کرد: همه دستگاه های متولی امر مسجد تفاهم نامه داریم و این پشتوانه‌ای برای ما در این حوزه است؛ امیدوارم بتوانیم از ظرفیت های ماده ۱۳ قانون حمایت که امکان استفاده از این ظرفیت را می دهد، استفاده کنیم و همه دستگاه ها موضوع حفاظت از بناهای تاریخی را در دستور کار خود قرار دهند.

پایان پیام/

کد خبر 1759256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha