وقف منزل مسکونی با نیت توسعه فعالیت‌های قرآنی در تهران

از جمله اموری که شایسته است در جوامع اسلامی مورد توجه قرار گیرد و با قوت رواج یابد، احیای سنت حسنه وقف است که به نوبه خود می‌تواند حلال بسیاری از مشکلات جامعه باشد.

خبرگزاری شبستان، گروه دین و اندیشه،سنت پسندیده وقف ریشه در تاریخ صدر اسلام دارد و اولین واقف در اسلام و مشوق وقف، شخص پیامبر(ص) بوده است و پس از آن بزرگوار، اهل بیت(ع) و اصحاب آن بزرگواران بوده اند و تا به امروز همچنان به عنوان یک سنت نیکو، سیره مستمر مسلمانان و مومنان بوده است.

در قرآن کریم آیه ای که بر وقف و احکام فقهی آن صراحت داشته باشد وجود ندارد، لکن می‌توان از باب اولویت به آیاتی که بطور عموم بر انجام افعال خیر و تحریص و ترغیب آن دلالت دارد تمسک جست و بدانها استناد کرد، نظیر آیاتی که پیرامون انفاق، احسان، تعاون، صدقه، قرض الحسنه، خیرات و مبرات، عمل صالح، باقیات الصالحات، ایثار و ... در قرآن آمده می توان به جواز وقف بلکه رحجان و استحباب آن استدلال کرد که وقف را هم شامل می‌شود، نظیر آیات ذیل: «و ما تقدموا الانفسکم من خیر تجدوه عند الله هو خیرا و اعظم اجرا و استغفرو الله انّ الله غفور رحیم.»، «لن تنالوا البّر حتی تنفقوامما تحبّون و ما تنفقوا من شئی فان الله به علیم».

خوشبختانه طی سال‌های گذشته این نوع وقف در رواج پیدا کرده و نسبت به سایر وقف‌ها رشد خیلی خوبی داشته است، مثل وقف منزل مسکونی برای فعالیت‌های قرآنی، به نظر می رسد اگر در این زمینه تبلیغات مناسبی صورت گیرد مردم این آمادگی را دارند که همکاری کنند.

در این خصوص با سکینه غفاری، خیر قرآنی به گفتگو پرداخته ایم.

این بانوی خیر ۸۲ ساله که علاقه‌مند به فعالیت‌های قرآنی است در ایام حیات پربرکت خود تاکنون بانی و متولی برگزاری کلاس‌های قرآنی بوده و از جمله اقدامات وی می توان به وقف شش‌دانگ از دو منزل مسکونی خود در محله قیاسی تهران اشاره کرد.

براساس وقف نامه‌ای که توسط این واقف نیک‌اندیش به ثبت رسیده است، عواید این موقوفه برای برنامه‌های فرهنگی، قرآنی و مذهبی و تأمین هزینه‌های برنامه‌های قرآنی صرف می‌شود.

وی معتقد است که نشر قرآن و معارف کلام وحی در جامعه دارای اهمیت زیادی است و ضروریست واقفان به این بخش توجه ویژه ای داشته باشند.

این واقف قرآنی با تاکید بر اینکه حیات هر مسلمان به قرآن وابسته است اظهار کرد: مهمترین ثمره انس با قرآن رهایی از ظلمت است، اما متأسفانه شاهد هستیم که حق این کتاب آسمانی ادا نمی‌شود و همین مهجوریت را در موقوفه‌های قرآنی نیز مشاهده می‌کنیم. باید سعی کنیم موقوفات به سمت نشر فرهنگ و مبانی کتاب آسمانی، هدایت شوند.

وی با تاکید بر لزوم تبیین کارکردهای وقف قرآنی در زندگی اجتماعی افراد عنوان کرد: افراد جامعه و واقفان باید بر کاربردی بودن این کتاب آسمانی آگاه باشند و بدانند که قرآن در تمام ساحت‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... کاربرد دارد.

این واقف قرآنی با بیان اینکه با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی صحیح، واقفان بهتر به سمت نیات قرآنی سوق داده می شوند، تصریح کرد: افزایش موقوفات قرآنی در جامعه نیازمند فرهنگسازی از طریق رسانه‌های جمعی است و انتظار می رود رسانه‌ها در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند

کد خبر 1759730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha