تفرقه و اختلاف ممنوع

از دستورات مؤکد خدای متعال، پیامبر (ص) و ائمه طاهرین(ع) و علما و رهبران دین اسلام این است که نهایت تلاش را داشته باشیم که مبادا در بین جبهه حق، اختلاف و نزاع و تفرقه بوجود بیاید.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان| همدلی و اتحاد دو عنصر اساسی هستند که اساس کارآمدی و پایداری هر جامعه‌ را تشکیل می‌دهند. این دو مفهوم نه تنها به ارتقای روابط انسانی بلکه به تعالی هر جامعه نیز کمک می‌کنند.

وحدت نه تنها می‌تواند سبب تقویت بنیان‌های جامعه و توسعه آن شود، بلکه باعث ایجاد قدرت و مقاومت در برابر چالش‌ها و مشکلات نیز می‌شود. جامعه‌ ای که اتحاد و همبستگی دارد، هرگونه تفرقه و انزوا را شکست می‌دهد و به سمت پیشرفت و توسعه حرکت می‌کند.

وقوع همدلی و اتحاد در جامعه، به دست آوردن یک فضای مشترک برای تعامل، تبادل ایده و هم‌فکری را تسهیل می‌کند. این فرصت‌ها باعث کاهش تفرقه‌ها، اختلافات و تضادهای احتمالی در جامعه شده و آن را به سوی یکپارچگی، صلح و توسعه همگانی هدایت می‌کند.

وقتی افراد با همدلی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و اتحاد و همبستگی را ترویج می‌دهند، می‌توانند در دستیابی به اهداف مشترک خود کمک کرده و جامعه‌ای سالم و پویا را ایجاد کنند.

 اما برای داشتن یک جامعه همدل و متحد باید از تفرقه و تبعیض دوری کرد و به همبستگی و اتحاد توجه کافی را داشت.

واقعیت این است که جامعه از تنوع فرهنگی، مذهبی، اعتقادات و نظرات و دیدگاه های مختلف برخوردار است. این تنوع، اصلی‌ترین دلیل تفرقه در جوامع محسوب می‌شود. اما برای ایجاد همدلی و اتحاد در یک جامعه، باید به این تنوع احترام گذاشت و از آن به عنوان یک ثروت و امتیاز استفاده کرد. برقراری ارتباط بین افراد با فرهنگ‌ها و اعتقادات مختلف، می‌تواند باعث افزایش افق دید و درک متقابل شود که به تقویت همبستگی و اتحاد کمک می‌کند.

یک راه برای کاهش تفرقه و افزایش همبستگی و اتحاد در جوامع، آموزش و افزایش آگاهی افراد از یکدیگر است. همچنین ترویج ارزش‌های مشترک، احترام به تنوع، توجه به نیازها و حقوق همگانی و ایجاد فرصت‌های برابر برای همه اعضای جامعه نیز می‌تواند به ایجاد اتحاد و همبستگی کمک کند.

تفرقه و اختلاف ممنوع

اختلاف در جبهه حق ممنوع

«از دستورات مؤکد خدای متعال، پیامبر (ص) و ائمه طاهرین(ع) و علما و رهبران دین اسلام این است که نهایت تلاش را داشته باشیم که مبادا در بین جبهه حق، اختلاف و نزاع و تفرقه بوجود بیاید.» این مطلب را امام جمعه جهرم می گوید و عنوان می کند: توصیه به وحدت و اجتناب از تفرقه و توصیه به همگرایی و پرهیز از واگرایی مورد تاکید بزرگان دین بوده است.

مسئله وحدت به این معنا نیست که تفاوتی در دیدگاه ها و نظرات وجود نداشته باشد.

به اذعان حجت الاسلام محمدحسین مدبر، مسئله وحدت به این معنا نیست که تفاوتی در دیدگاه ها و نظرات وجود نداشته باشد؛ این‌که همه یک‌جور فکر کنند اصلا قابل دستیابی نیست و شاید مطلوب هم نباشد. بعضی از صاحب نظران گفته‌اند اگر وارد اجتماعی شدید که همه مثل هم فکر می‌کنند نشان دهنده این است که اصلا اهل فکر و نظر نیستند، چون اختلاف دیدگاه طبیعی است.

وی با اشاره به اینکه در بین اهل تحقیق و فقهای عظام هم تفاوت فتوا در همین مسائل عبادی بسیار است، ادامه می دهد: همه این بزرگواران اهل تحقیق و تفکر و تلاش برای رسیدن به حق و حقیقت هستند لذا ممکن است دیدگاه ها متفاوت بشود. پس منظور از وحدت این است که این تفاوت‌ها منجر به تفرقه و جدایی و مچ‌گیری و سوءظن و تنازع و جنگ و دعوا و این چیزها نشود.

 خداوند نیز فرموده است که گرد محور سخن خدا و سنت قطعی پیامبر(ص) جمع شوید «أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ» و با هم نزاع و درگیری نداشته باشید. «وَلَا تَنَازَعُوا» ای کاش مسلمانان صدر اسلام بعد از پیامبر عزیزمان به همین یک آیه عمل کرده بودند که اگر دقت کرده و فهمیده بودند انشقاق بین امت اسلامی را رقم نمی‌زدند. در سقیفه بنی ساعده و همچنین به فرمایشات پیامبرعزیزمان در ماجرای غدیر عمل نشد و در عوض درگیری و حتی کتک کاری انجام دادند که زبیر کتک خورد... بنابراین محور وحدت روشن است.

کدام خط قرمزها

آنگونه که این استاد حوزه و دانشگاه می گوید درگیری‌های لفظی، هتاکی، پرده‌دری، مچ‌گیری، یافتن نقاط ضعف و پافشاری بر آنها، غیبت، تهمت... اینها همه خط قرمز است و جامعه را سست می‌کند «فَتَفْشَلُوا» مبادا به همدیگر بپرید که انرژی و قدرت و فکر و استعدادهایی که باید صرف اعتلای کلمه حق و سازندگی اجتماع و مقابله با دشمنان بشود تحلیل می‌رود.

به اعتقاد حجت الاسلام مدبر این خطری است که همواره جوامع اسلامی را تهدید می‌کند. امام راحل همواره بر مسئله وحدت کلمه تاکید می کردند.

تفرقه و اختلاف ممنوع

وی می گوید: متاسفانه بعد از انتخابات اخیر هم بین جبهه حق و کسانی که داعیه انقلابی‌گری دارند حرفهایی شنیده شد در حالی که مقام معظم رهبری (حفظه‌الله) همین امسال حداقل دوبار گوشرد کردند که شدیداً جامعه ما نیاز به وحدت دارد.

بعد از انتخابات اخیر هم بین جبهه حق و کسانی که داعیه انقلابی‌گری دارند حرفهایی شنیده شد در حالی که مقام معظم رهبری همین امسال حداقل دوبار گوشرد کردند که شدیداً جامعه ما نیاز به وحدت دارد.

یک حکایت

امام جمعه جهرم با یادآوری یک حکایت عنوان می کند: در زمان قدیم در زیرزمین خانه‌ای تعدادی گربه خانه کرده بودند و هر از گاهی اذیت می‌کردند. روزی گستاخی را به جایی رساندند که به آشپرخانه حمله کرده و غذایی که حاج خانم درست کرده بود را خراب کردند. هنگام ظهر که آقای خانه خسته و گرسنه وارد شد  خانم گفت  چندبار گفتم  فکری برای این گربه ها بکن، بیا و ببین در آشپرخانه چه کار کرده‌اند! آقا هم با عصبانیت تمام گربه‌ها را داخل یک گونی کرد و از آبادی خارج شد که آنها را به یک دره پرت کند. گربه‌ها در طول راه درون گونی به هم  پریدند طوری که وقتی به لب پرتگاه رسیدند هیچ سروصدا و حرکتی از آنها به گوش نمی‌رسید. مرد وقتی یکی یکی گربه‌های بی‌حال شده را از گونی بیرون می‌آورد و درون دره پرت کرد سخن حکیمانه‌ای به آنها گفت که ای بیچاره‌ها اگر با مقداری از آن انرژی که صرف کوبیدن همدیگر کردید ته گونی را سوراخ کرده بودید همگی فرار می‌کردید و  یا لااقل الان مقابل من که می‌خواهم نابودتان کنم این‌گونه بی‌حال نمی‌افتادید و عکس‌العملی نشان می‌دادید و مقاومتی می‌کردید!

وی ادامه می دهد: این حکایت کسانی است که در یک مجموعه همگی داعیه حق و خدمت به مردم و مسلمانی و شیعه‌گری و انقلابی‌گری دارند اما به همدیگر می‌پرند و دائما به جای این‌که از همدیگر دستگیری کنند در فضای حقیقی و مجازی به دنبال مچ‌گیری و آبروریزی هستند و نتیجه همان  «وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ» است که یعنی یادتان می‌رود و به تعبیر خودمان یعنی بادتان می‌خوابد مثل بادکنکی که بادش خالی شده و یا لاستیک ماشینی که باد ندارد و حرکت نمی‌کند یا بالنی که بی‌هوا باشد و نتواند پرواز کند و اوج بگیرد.

در مجمع‌البیان آمده که «تذهب صولتکم و قدرتکم» یعنی ابهت، عزت، حیثیت و تاب و توان و آبرویتان از بین می‌رود. بعضی گفتند که منظور خداوند متعال این است که ببینید باد در طبیعت چه کارها می‌کند! کمترین برکتش ایجاد باران است که می‌فرماید ما این ریاح را مبشرات قرار دادیم. مانند پرچمی که اهتزاز و ابهتش از باد است.

تفرقه و اختلاف ممنوع

باید از انگشتان دست یاد بگیریم که متفاوتند اما وقتی که می‌خواهند کار مشترکی در راه سازندگی و هنرنمایی انجام دهند یک مشت می‌شوند.

مشت نمونه خروار

به قول بعضی از نویسندگان باید از انگشتان دست یاد بگیریم که متفاوتند اما وقتی که می‌خواهند کار مشترکی در راه سازندگی و هنرنمایی انجام دهند یک مشت می‌شوند و  کارهای بزرگ انجام می‌دهند. یک وزنه بردار با دو دست وزنه را بلند می‌کند نه با یک دست!

حجت الاسلام مدبر می گوید: ما هم باید با همبستگی و همدلی و اتحاد همه جانبه در مقابل مشکلات و دشمنان بایستیم و راه ترقی و کمال را طی کنیم. مقام معظم رهبری (حفظه‌الله) فرمودند که بعضی از افراد در کشور به دنبال این هستند که شیطان بزرگ را در بین خودی‌ها پیدا کنند. باید بدانیم که ثمره و نتیجه وحدت، اخوت و ثمره شوم نزاع و درگیری و تفرقه، عداوت در بین جبهه اهل حق است.

همدلی و اتحاد به دور از تفرقه، باید به عنوان یک هدف مشترک تمام افراد جامعه در نظر گرفته شود. این ارزش‌ها باید در تمام ابعاد زندگی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه جا افتاده و ترویج شوند. از این رو، همه ما مسئولیت داریم تا با همدلی، همبستگی و اتحاد، جامعه‌ ای برخوردار از عدالت، تعادل و صلح آمیز شکل دهیم.

کد خبر 1759754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha