مشارکت مردمی محور بیست‌و یکمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)

سعیدی‌زاده، با بیان اینکه جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) امسال بیست‌ویکمین دوره برگزاری را تجربه می‌کند، گفت: نگاه محتوایی و تخصصی از ویژگی‌های اصلی این دوره محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) و تشریح ویژه‌برنامه‌های چله رضوی، صبح امروز (سه‌شنبه، ۴ اردیبهشت‌ماه) با حضور «فرهاد قائمیان»، مدیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع)؛ «مرتضی سعیدی‌زاده» مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)؛ «سعید زمانی» معاون ترویج و جریان‌سازی بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع)  و مدیر اجرایی جشنواره؛ «سید جواد رفایی» مشاور راهبردی و مشاور جشنواره‌های رضوی در محل باغ زیبای تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست رسانه‌ای سعیدی زاده طی سخنانی به تشریح فعالیت‌های یک ماه پیش رو جشنواره امام رضا (ع) پرداخت و اظهار کرد: این جشنواره ۲۰ سال در فضای فرهنگی و رسانه‌ای کشور حضور داشت؛ اما در این دوره به شکل ویژه تاکید بر محتوا داشتیم تا سیره و شخصیت ثامن الحجج (ع) مورد توجه و بازنمایی قرار گیرد، لذا در این راستا نشست‌های تخصصی خوبی در حوزه های مختلف هنر برگزار کردیم.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) در تشریح فعالیت های پیش رو بیست و یکمین دوره جشنواره افزود: مجموعه سامانه «رضوان» ۳۱ اردیبهشت همزمان با میلاد امام رضا (ع) رونمایی می‌شود و در آن ابعاد موضوعی از سیره آن حضرت(ع) در قالب‌های مختلف ارائه می‌شود تا هنرمند با محتوای خوب سراغ تولید برود، در واقع با این سامانه اساس را بر مبنای محتوا تعریف کرده ایم، لذا مجموعه هنرمندان کشور برای تولید آثار در حوزه رضوی با مراجعه به این سامانه به سیره رضوی دسترسی بهتری دارند. 

وی گفت: نکته دیگر استفاده از هنرمندان شاخص و تراز در جشنواره است، در بیست دوره گذشته رویکرد جشنواره فراگیری و عمومی سازی فرهنگ رضوی بود، اما در دوره جدید بیش از پیش به سمت حرفه‌ای شدن جلو می‌رویم که در این قامت حضور صاحب‌نظران و هنرمندان در شوراهای سیاست گذاری، در راستای مدیریت جشنواره مورد توجه قرار گرفته است، از جمله حضور فرهاد قائمیان به عنوان مدیر جشنواره که از هنرمندان شناخته شده است، البته همه دبیران جشنواره این جایگاه و تجربه را دارند. 

سعیدی‌زاده با بیان اینکه جشنواره با رویکردهای حرفه‌ای مدیریت می‌شود، تصریح کرد: ما در فضای جشنواره امام رضا (ع) هسته حرفه‌ای و متعهد را داریم که به بنیاد پیوسته‌اند در نتیجه میزبان هنرمندان شاخص در راستای تولیدات مختلف هستیم لذا امسال منابع‌ خوبی را برای توسعه محصولات و ارتقای آنها تعریف کرده ایم. 

تخصیص بودجه ۵میلیاردتومانی برای تولید آثار فاخر

وی ادامه داد: امسال بالغ بر ۵ میلیارد تومان اعتبار حمایتی برای تولیداتی که در این دوره از جشنواره صورت پذیرفته اختصاص داده ایم که این حمایت‌ها از سوی بنیاد و در راستای تولید آثار فاخر در حوزه فرهنگ رضوی است.

سعیدی زاده با بیان اینکه بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) به برگزاری دوره‌های آموزشی برای هنرمندان توجه ویژه شده است، افزود: در این راستا دوره های متعددی برگزار شد و با اساتید حوزه‌های مختلف هنر و رسانه ارتباط داشتیم که از جمله آنها می توان به برگزاری چهار دوره کارگاه آموزشی در حوزه عکاسی در حرمین امام رضا (ع)، حضرت معصومه(س) ، شاهچراغ(ع)، عبدالعظیم (ع) اشاره کرد.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) گفت: همچنین جلسات و کارگاه‌های آموزشی در حوزه گرافیک نیز برگزار شد، سال گذشته در این رشته سه کارگاه در حوزه پرچم، کتیبه، پوستر و... برگزار شد، امسال نیز این دوره برگزار شده و بالغ بر ۲۵۹ نفر در این دوره‌ها شرکت کردند. 

جلب مشاکرت مردمی برای ترویج فرهنگ رضوی

وی با بیان اینکه اساس فعالیت بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) در راستای توسعه فرهنگ رضوی استفاده از ظرفیت‌های مردمی و به تعبیری حلقه‌های میانی است، تصریح کرد: لذا تلاش ما بر خروجی‌محور کردن جشنواره است که امسال در راستای تحقق این هدف محصولات جشنواره در قالب سایتی با عنوان «پنجره» در فضای مجازی راه‌اندازی می‌شود که درگاه ارائه آثار و تولیدات رضوی است، یعنی عملا تولیدات جشنواره را پس از برگزاری جشنواره در دسترس جامعه و عموم‌ هنرمندان برای استفاده قرار می‌دهیم. 

سعیدی زاده گفت: در دوره جدید تعامل و مشارکت‌آفرینی با نهادها و دستگاه‌های تخصصی کشور به شکل ویژه مورد توجه است، لذا امسال نهادهای تخصصی مختلفی مشارکت داشتند از جمله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا حوزه هنری، سازمان سینمایی سوره تا بنیاد سینمایی فارابی، کمیته امداد امام خمینی (ره) تا وزارت آموزش و پرورش و جمعی از دستگاه‌های مختلف دیگر که در خدمت عتبات هستند، در واقع ما سعی کردیم ظرف فعالیت‌های جشنواره را با همه دستگاه‌ها به اشتراک بگذاریم تا فرهنگ رضوی را توسعه دهیم. 

۴۵۰ اجرای نمایش

وی افزود: بهره‌مندی آحاد جامعه از تولیدات فرهنگی هنری رضوی محور دیگری است که امسال به آن توجه کرده ایم، لذا در این راستا ۵۰۰ عنوان رویداد فرهنگی هنری در سطح کشور برگزار می‌شود و سعی کردیم همه فعالیت های بنیاد را در استان‌های مختلف توسعه دهیم، در این راستا بالغ بر ۴۵ گروه تئاتر با ۴۵۰ اجرای نمایش فعالیت خواهند داشت. 

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) ادامه داد: امیدواریم جشنواره امام رضا(ع) در سالیان نزدیک و در حدود سه تا چهار سال آینده به عنوان یکی از حرفه‌ای‌ترین جشنواره‌های دینی کشور در حوزه فرهنگ و هنر تثبیت شود. 

وی گفت: سال قبل دوره گذار از روند گذشته به آینده را شاهد بودیم، امسال اما طلیعه شکل‌گیری رویکرد جدید جشنواره است لذا دبیران حرفه‌ای در مدیریت جشنواره‌ها قرار گرفته‌اند، در این راستا کارگاه‌های آموزشی در فرآیند جشنواره مورد توجه است که امیدواریم در افق پنج ساله یعنی سال ۱۴۱۱ تا ۱۴۱۲ ریل‌گذاری‌ها انجام شده باشد و جشنواره امام رضا (ع) با جشنواره فجر تلاقی یابد و این جشنواره به مدد علی بن موسی‌الرضا(ع) در فضای تولیدات حرفه‌ای از یک سو و از سوی دیگر با بهره‌مندی آحاد جامعه همراه باشد، ضمن اینکه امیدواریم در افق سال آینده ابعاد بین‌المللی جشنواره گسترش یابد. 

سعیدزاده گفت: امسال چهار جشنواره ذیل برنامه‌های بنیاد بُرش بین المللی دارند که در این راستا حد فاصل خرداد تا تیرماه محافل شعر عربی، شعر ترکی آذری و شعر فارسی را در کشورهای افغانستان، عراق و ترکیه برگزار خواهیم کرد، در حوزه عکس نیز اصل جشنواره بین‌المللی بوده است که در این راستا از ۱۷ کشور جهان اثر دریافت کردیم ضمن اینکه امسال نمایشگاه آثار تجسمی را پیگیری می‌کنیم که این نمایشگاه با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنان فرهنگی انجام می‌شود، در بخش گرافیک نیز با رویکرد مقاومت در حوزه بین‌الملل وارد ‌شدیم و امسال اثر برگزیده در حوزه غزه داریم که جایزه ویژه خواهد داشت که در جریان مراسم اختتامیه بخش تجسمی در مشهد مقدس اعطا می‌شود. 

در ادامه فرهاد قائمیان با بیان اینکه در مدیریت جدید بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) شاهد رویکرد جدیدی هستیم، افزود: از جمله مهمترین این رویکردها مردمی کردن جشنواره است و در این راستا تلاش می‌کنیم که فرهنگ رضوی را بین مردم رواج دهیم در نتیجه سعی کردیم شوراهای سیاستگذاری در تمامی دفاتر جشنواره شکل بگیرد. 

فرهنگ رضوی را بین مردم رواج دهیم

مدیر جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) ادامه داد: امسال روستای کردر رضوی، در جامعه روستایی خود، بخش روستایی و عشایری را میزبانی می‌کند و جای قدردانی دارد چراکه مردم روستا خانه‌های خود را در اختیار شرکت‌کنندگان و هنرمندان قرار می‌دهند و حتی آنجا آشپزخانه‌ای را تدارک دیده‌اند و وسایط نقلیه خود را در اختیار جشنواره قرار می‌دهند، اعتبار این بخش از جشنواره به فعالیت‌های روستای عشایری کردر رضوی است. 

وی گفت: در بخش روستایی عشایری چاووشی‌خوانی، پرده خوانی و نقالی رضوی را داریم که طی ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت در بوشهر برگزار می‌شود، همچنین در بخش نمایش و تئاتر صحنه ای کودک و نوجوان و تئاتر میدانی داریم که در تئاتر صحنه ای ۱۷ اثر انتخاب شده است که در سطح استان‌ها اجرا می شود ضمن اینکه در این دوره سعی کردیم تئاتر صحنه‌ای رقابتی نباشد بلکه در سطح استان برگزار شود تا آثار در هر استان دیده شود، از سوی دیگر در بخش تئاتر خیابانی ۱۸ اثر انتخاب شد که در ۱۵ استان به نمایش در می‌آید، در تئاتر کودک و نوجوان نیز ۱۰ اثر انتخاب شده است که در ۸ استان روی صحنه می‌رود. 

قائمیان افزود: همچنین در بخش هنرهای تجسمی ۳۲۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده که از این میان ۱۵۰ اثر انتخاب شد، ما در تدارک نمایشگاه آثار هنرمندان خوشنویسی در جهان اسلام هستیم، از سوی دیگر در حوزه عکس نیز چهار کارگاه برگزار کردیم که با حضور عکاسان برگزار شد، اکنون در حال داوری عکس‌ها در این بخش جشنواره هستیم. 

وی ادامه داد: در جشنواره سرود که با مشارکت وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود داوری در سه بخش میدانی، رقابتی و همگانی صورت می‌گیرد، در این بخش تمهیدات مختلفی را برای حضور گروه‌های سرود و سایر برنامه‌ها همراه با کاروان خدام رضوی داریم، از سوی دیگر رویداد آوای ارادت رضوی نیز در تربت جام برگزار می شود. 

همچنین در ادامه، زمانی با بیان اینکه در بیست و یکمین دوره از جشنواره بین المللی امام رضا (ع) همکاری با نهادهای مختلف را رقم زدیم، افزود: امسال دو بخش را در جشنواره داریم که شامل بخش‌های تخصصی در ۱۲ عنوان و بخش‌های عمومی در ۲ عنوان می‌شود، برای مثال در بخش عمومی جشنواره روستایی عشایری را برگزار می‌کنیم که در ۴ رشته سرود، آیین های نمایشی و میدانی، چاووشی‌خوانی، عکس، خواهیم داشت، البته در مجموع بخش‌های روستایی عشایری شامل ۵ عنوان می‌شود که در این عرصه ۱۵۰۰ اثر از هنرمندان روستا دریافت کردیم، همچنین ۵۵ گروه سرود از بستر روستاها انتخاب شدند که در روستای کردر رضوی در چهار رده و گروه رقابت کردند و به عنوان برگزیدگان جشنواره در ۱۲ گروه منتخب و معرفی شدند.

معاون ترویج و جریان سازی بنیاد بین المللی امام رضا (ع) افزود: امسال سیزدهمین جشنواره سرود رضوی را برگزار می‌کنیم که اجراهای میدانی نیز به این بخش اضافه شده و هشت گروه منتخب سرود اجرای برنامه دارند ضمن اینکه در بخش سرود گروه‌ها در کنار کاروان‌های زیر سایه خورشید که در بیش از ۱۰ استان مورد استقبال واقع می‌شوند اجرا دارند، همچنین حلقه های هنری شامل تئاتر خیابانی و اجرای شعرای ملی و استانی نیز در جریان خواهد بود. 

وی ادامه داد: پس از ماه رمضان و تعطیلات عید فطر شروع برنامه‌های رضوی را داشتیم و از ۲۵ فروردین اجرای تئاتر صحنه‌ای آغاز و از سوی دیگر چهارمین کارگاه عکاسی با حضور ۵۰ عکاس برگزار شد، همچنین در جشنواره شعر کودک و نوجوان ۵ محفل شعری را در استان های قم، کرمان، خراسان رضوی، تهران و همدان برپا میکنیم، ضمن اینکه در محافل شعر کودک و نوجوان از دو چهره شاخص حوزه کودک و نوجوان آقایان مزینانی و محقق تقدیر می‌شود. 

زمانی گفت: همچنین شعر آذری امسال در ۵ محفل پیش بینی شده است و در تهران برای اولین بار رویداد و اجتماع بزرگ آذری زبان ها را ذیل این محفل خواهیم داشت، از سوی دیگر شعر عربی نیز در قالب ۶ محفل از هفتم اردیبشهت در خوزستان آغاز به کار می‌کند. 

وی با بیان اینکه به لحاظ کمی و کیفی رشد قابل توجهی را در سیر برگزاری جشنواره شاهد بوده‌ایم، افزود: تاکنون ۴۰۶ اثر در سامانه شعر فارسی ثبت‌نام کردند و قریب بر ۱۵۰۰ اثر دریافت کرده ایم که از نظر آماری تاکنون در شعر عربی ۲۷۰ اثر، در شعر آذری ۵۳۰ اثر و در حوزه شعر کودک و نوجوان ۳۵۰ اثر در بستر دبیرخانه «شمس توس» ثبت شده است، همچنین در حوزه رویداد آوای ارادت رضوی در ۸ استان با دبیری هنرمندان برنامه داریم که این رویداد به صورت کلی با حضور ۵ تا ۱۰ گروه موسیقیِ مقامی برای عموم‌ مردم اجرا دارند، در واقع شکل‌گیریِ مردمی‌سازی جریان جشنواره ها و استفاده مردم و تولیدات در بستر جشنواره ها موضوعی است که در این دوره به شکل ویژه مورد توجه قرار داده ایم.

زمانی در ادامه گفت: امسال ذیل بخش هنرهای تجسمی از آثار خوشنویسی از کشورهای عراق، سوریه، لبنان، عربستان و پاکستان دریافت کرده ایم که در قالب نمایشگاه ارایه خواهد شد.

در ادامه این نشست رسانه‌ای، رفایی گفت: جشنواره‌های امام رضا (ع) نیاز به دفاتر تخصصی به عنوان پشتوانه دارد تا از اساتید و پیشکسوتان در عرصه هنر استفاده می‌کنیم لذا در ۵ رشته تصویری، نمایشی، سرود و موسیقی، تجسمی دفتر تشکیل شد.

مشاور راهبردی و مشاور جشنواره‌های رضوی ادامه ادامه داد: هدف ما این است که دفاتر تخصصی بنیاد، مرجعیت در حوزه آثار رضوی داشته باشند که البته این مهم نیازمند آن است که از هنرمندان هر عرصه استفاده کنیم؛ در واقع ما به دنبال ایجاد جریان مستمر در حوزه‌های مختلف از جمله نمایش هستیم که اوج آن در چله رضوی است و از آنجایی که بالاترین هنر تاثیرگذار در ارتباط با مردم هنرهای نمایشی است لذا جریان جدیدی را شکل دادیم.

کد خبر 1760108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha