شورای امنیت؛ ابزار آمریکا/ ایران هم‌پیمان خوبی برای کشورهای عربی است

حیدری گفت: در طی سال‌های اخیر کشورهای عربی متوجه شده‌اند که جمهوری اسلامی ایران می تواند هم پیمان خوبی برای کشورهای عربی باشد بنابراین در رویه و رفتار سیاسی خود تجدید نظر کرده اند.

شهریار حیدری در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: برخی کشورهای عربی متاسفانه تحت تاثیر لابی های صهیونیستی- آمریکایی بودند و در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران همواره به صورت ثابت مواجهه داشتند اما در سال های اخیر تغییر تاکتیک و رویکرد را در این کشورها مشاهده می کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی افزود: کشورهایی مثل عمان، عراق، قطر و سوریه همواره نسبت به مواضع جمهوری اسلامی ایران اعتقاد داشتند و همراهی می کردند و همراه هم هستند

وی خاطرنشان کرد: برخی کشورهای عربی تحت تاثیر صهیونیست ها و آمریکا بوده اند با کمال تأسف، اما طی سال های اخیر کشورهای عربی متوجه شده اند که جمهوری اسلامی ایران می تواند هم پیمان خوبی برای کشورهای عربی باشد بنابراین در رویه و رفتار سیاسی خود تجدید نظر کرده اند.

رئیس کمیته مرز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تغییراتی که داده شده ناشی از نوعی آگاهی بخشی و پی بردن به صداقت جمهوری اسلامی و بی صداقتی رژیم صهیونیستی و آمریکا بوده است اما صهیونیست ها کماکان تلاش می کنند تنشی بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه ایجاد کنند.

حیدری افزود: رژیم صهیونیستی و حامیانش تلاش می کنند با این تحرکات، ذهن دنیای اسلام را به هم مشغول کنند تا کشورهای اسلامی از مردم فلسطین غافل شوند و این استراتژی آنهاست چرا که صهیونیست ها اعتقادی به جهان اسلام و حتی تمامیت ارضی کشورهای عربی هم ندارد.

نماینده مردم سرپل ذهاب و قصرشیرین افزود: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که به همراه گروه های مبارز فلسطینی، لبنانی و عراقی در مقابل رژیم صهیونیستی ایستاد و آن را تضعیف کرد و هیمنه این رژیم را در ‌هم شکست.

وی با اشاره به عضویت کشورهای مختلف در شورای امنیت، گفت: چند کشور قدرتمند جهان عضو ثابت شورای امنیت هستند و بعضا هم تغییراتی در برخی موارد داده می شود اما محوریت شورای امنیت به عنوان ابزاری در اختیار آمریکاست؛ عضویت چین و روسیه و حق وتویی که در شورای امنیت دارند تا حدودی توانسته است جلوی سوءاستفاده آمریکا را بگیرد.

حیدری خاطرنشان کرد: وقتی که انتظار این بود که پس از اقدام قانون شکنانه در نظام بین الملل که رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری جمهوری اسلامی ایران، وظیفه شورای امنیت این بود که جلسه ای تشکیل دهد و رژیم صهیونیستی را محکوم و تنبیه نماید تا جمهوری اسلامی ایران اقدامی انجام ندهد اما دستاورد جلسه شورای امنیت به توصیه و محکوم نمودن ختم شد و آمریکا نیز اقدامی انجام نداد بلکه به دنبال آن بود که به این اقدام رژیم صهیونیستی مشروعیت بدهد بنابراین جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت تا عملیات« وعده صادق» را اجرایی نماید.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پس از عملیات «وعده صادق» جمهوری اسلامی ایران مجدد به درخواست رژیم صهیونیستی و پشت پرده آمریکا، شورای امنیت جلسه ای تشکیل داد اما نتیجه ای نداشت چراکه فضای سنگین محکومیت رژیم صهیونیستی در شورای امنیت حاکم بود.

وی با اشاره به قوانین حقوق بین الملل، تاکید کرد: براساس کنوانسیون ها و معاهدات بین المللی و منشور سازمان ملل و نظام بین الملل، هیچ کشوری حق تعرض به سفارتخانه ها و کنسولگری ها ندارند و اقدام آنها به منزله تجاوز به خاک آن کشور محسوب می شود بنابراین زمانیکه رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران حمله کرد، انتظار داشتیم شورای امنیت با قاطعیت علیه رژیم اقدام کند بنابراین نظام های بین المللی ابزاری در اختیار آمریکا ست. 

حیدری تصریح کرد: ضمن آنکه به قوانین و مقررات بین المللی متعهد هستیم اما قرار باشد این قوانین زیر سوال برود و نادیده گرفته شود، حق طبیعی و مشروع جمهوری اسلامی است که به آن پاسخ دهد و عملیات «وعده صادق» ایران دفاع مشروع و قانونمند بود و در چارچوب نظام بین الملل تعریف می شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در چارچوب نظام بین الملل؛ مواضع ایران مورد تایید و پذیرش کشورهای دنیا خواهد بود اما از منظر سیاسی، بسیاری از کشورها تحت تاثیر آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار دارند و مواضعشان نسبت به این موضوع مشخص است اما نمی توانند این اقدام جمهوری اسلامی را محکوم کنند چراکه دفاع مشروع، محکومیتی ندارد.

کد خبر 1760116

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha