خانواده و حجاب؛ محور پیمایش‌های ملیِ وزارت فرهنگ

در پیمایش های مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به خانواده، نوجوانان و سبک زندگی ایرانیان مورد توجه قرار گرفته است همچنین در سال گذشته ۱۰ پیمایش با موضوع حجاب در این مرکز انجام شده که نشان می‌دهد پُرحجم‌ترین حوزه نظرسنجی حجاب است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست خبری مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز (سه شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ماه) با حضور صابر جعفری کافی‌آباد، رئیس مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و سجاد یاهک، معاون مرکز طرح‌های ملی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

خانواده و حجاب؛ محور طرح‌های ملیِ وزارت فرهنگ

در این نشست «صابر جعفری کافی‌آباد»، رئیس مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره تحولات ساختاری و فنی در مرکز طرح‌های ملی، گفت: یک دهه شاهد رکود در تولید و مدیریت داده های سیاست گذاران ذیربط در این مرکز بودیم و حال این روند احیا شده و این اتفاق نتیجه شجاعت دولت جدید و همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بوده است.

رئیس مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه حضور پررنگ دفتر در شوراهای ملی مشهود است، اظهار کرد: زمان بررسی طرح ها هم از سه ماه به دو تا سه هفته تقلیل پیدا کرده و مبلغ فعالیت های پژوهشی پرسشنامه ها هم کمتر شده است.

جعفری کافی‌آباد با اشاره به روند اجرای شیوه های نظام مند پرسشنامه ای در مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: یکی از معضلات نشست های افکارسنجی، عدم پاسخگویی است که در سال های اخیر زیاد شده، شیوه های ساده انگارانه ای در این رابطه وجود داشت اما با اهتمام تیم، گزارش کیفی هم ارائه می دهیم. بازگشت همه طرح های ملی به درون وزارتخانه مهمترین اتفاق دو سال اخیر است که باعث افزایش  کیفیت داده ها شده است.

رییس مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به انجام پیمایش ملی معوقه در این مرکز توضیح داد: زمانی که ما در  این مرکز مستقر شدیم شش پیمایش ملی معوق داشتیم و تلاش مان بر این بود که این پیمایش ها معلق نشوند و علی رغم مشکلات بودجه ای آنها را اجرا کردیم.

 وی اضافه کرد: یکی از پیمایش های مهم مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «نگرش های ایرانیان نسبت به مهاجران افغانی» بود که توسط شبکه ملی خودشان ارائه شد؛ پیش از نوروز نیز هم پیمایش ملی «سبک زندگی ایرانیان» را در دستور کار قرار دادیم.

جعفری کافی‌آباد تصریح کرد: همکاران ما در پژوهشگاه پیمایش تلفنی درباره «وضعیت استفاده از شبکه های مجازی و ابعاد زندگی کاربران» را در ۳۱ استان به صورت تلفنی دارند، انجام می دهند و تلاش داریم تا اخر همین هفته مرحله جمع آوری داده ها انجام شود.

وی از در دستور کار قرار گرفتن پیمایش «هویت ملی ایرانیان» با اجرای دکتر انتظاری خبر داد و گفت: مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیمایش «نقشه خُلقیات ایرانیان» را با اجرای دکتر صبوریان انجام می دهد.

به گفته رییس مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  بالغ بر ۸۰ نظرسنجی از پژوهش های کرونا، ارز ترجیحی، خدمات فرهنگی شهرداری، منزلت هیئت بین ایرانیان، سواد ادبی و امید اجتماعی ایرانیان در دستور کار این مرکز قرار دارد.

وی یادآور شد: پیمایش های ملی «سنجش وضعیت فرهنگ عمومی ایرانیان»، «سواد تاریخی ایرانیان» و «سواد فرهنگی» نیز امسال انجام می شود.

خانواده و حجاب؛ محور طرح‌های ملیِ وزارت فرهنگ

توجه به حوزه خانواده، سبک زندگی در مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ

در این نشست «سجاد یاهک»، معاون مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سابقه پیمایش ها در پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات گفت: برخی پیمایش ها سابقه چندین دهه‌ای دارند و اینها باید تکرار شوند و یکی از ماموریت های پژوهشگاه این است که باید به نیازهای پژوهشی پاسخ دهد؛ خوشبختانه این مهم انجام می شود و ریل گذاری خوبی صورت گرفته است.

معاون مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کرد: اجرا و گردآوری داده ها مهمترین بخش یک پژوهش است و اگر این بخش مخدوش شود، مسیر غلطی پیش روی محقق قرار می دهد.

وی با اشاره به مطالعات پیمایشی در حوزه خانواده و سبک زندگی در مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: یکی از مسائل مهم ما در این مرکز، خانواده است اما می بینیم درباره این موضوع نهادها و مراکز کار پژوهشی انجام نمی دهند و در همین راستا چندین طرح را در دستور کار قرار داده ایم.

خانواده و حجاب؛ محور طرح‌های ملیِ وزارت فرهنگ

در ادامه این نشست جعفری کافی‌آباد به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد، او درباره اعلام نتایج پیمایش ها توضیح داد: داده ها مهمترین سرمایه حکمرانی است؛ وقتی راجع به سیاست انتشار صحبت می کنیم باید در سطوح مختلف آن را بررسی کنیم، انتشار عمومی داده ها گاهی ممکن است امنیت جامعه را به مخاطره بیاندازد؛ داده هایی داریم که سطوح محرمانگی دارند، نرخ وجود یک چنین داده هایی بسیار محدود است؛ پژوهش های ما در ساحت اجتماعی و فرهنگی است و شاید پنج درصد داده های ما مشمول این سیاست شود.

رئیس مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کرد: در پیمایش ملی «سبک زندگی ایرانیان» یکی از مهمترین موارد مورد بررسی آن مصرف فرهنگی و هنری است، داده های گران سنگی در این حوزه تولید شده و در اختیار سیاستگذار قرار گرفته و او بر اساس همین داده ها برای این حوزه ها سیاستگذاری خواهد کرد.

جعفری کافی‌آباد یادآور شد: در پیمایش ملی «ارزش ها و نگرش های ایرانیان» داده ها به تفصیل گذاشته شده و یکی از موارد مهم آن خانواده است و وضعیت خانواده ها در این پیمایش بسیار خوب و نگرش ها در حوزه خانواده بسیار امیدوارکننده است، نرخ گرایش ایرانیان به فرزندآوری ۳/۶۲درصد است که وضعیت مطلوبی است. نگرش ها در حوزه خانواده وضعیت مطلوبی دارند.

رئیس مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: در سال گذشته برای حجاب ۱۰ نظرسنجی و پیمایش انجام شد. همچنین، نظرسنجی هایی از مردم درباره عفو رهبری، دیدگاه مردم با اعمال محدودیت ها در حوزه حجاب، جشن غدیر و جشن خیابانی انجام شده است.

وی درباره نتایج پیمایش های حوزه حجاب، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از زمان رخدادهای سیاسی و تشنج های به وجود آمده خود را مکلف دانسته که یک پایش از حوزه عمومی داشته باشد، پرحجم ترین حوزه نظرسنجی حوزه حجاب است و داده ها در آن بزنگاه وضعیتی را که نشان می دادند، هر قدر به نظرسنجی اخیر می رسند داده ها وضعیتی شبیه به آنچه را که قبل از این رخداد بوده است، نشان می دهد. این یعنی سیاستگذاری نادرستی در لحظه وقوع رخداد صورت نگرفته است.

پایان پیام/

کد خبر 1761209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha