حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از مصادیق عینی وقف است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی گفت: وقف با تحول از حوزه سنتی به حوزه‌های جدید وارد شده که حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و کمک به آنها یکی از مصادیق عینی وقف است.

خبرگزاری شبستان، گروه دین و اندیشه، حجت الاسلام والمسلمین جوان‌بخت با اشاره به اینکه پیشینه وقف در راستای گره‌گشایی از مشکلات مردم بوده است، گفت: در کنار خمس و زکات که دین اسلام با خود به همراه آورد، آثار و برکات بسیاری برای حل مشکلات عموم جامعه دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان غربی افزود: اگر به این احکام و منویات دینی و اقتصادی اسلام عمل می‌شد، شاهد بسیاری از پیشرفت‌ها و همچنین کاهش مشکلات و مسائل اقتصادی جامعه می‌بودیم.

وی یادآور شد: نهاد وقف به عنوان ابزار کمکی و سنت حسنه که توسط پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) نهادینه و در جوامع اسلامی گسترش یافت، از دیرباز نفس خود را در کاهش فقر و افرایش ثروت ایفا کرده است.

حجت‌الاسلام جوان‌بخت ادامه داد: به تعبیر  مقام معظم رهبری بسیاری از کاروانسراها و آب انبارها بر اساس نیازهای زمان خود بود و توسط واقفان خیراندیش وقف شده است؛ بهترین وقف به تعبیر مقام معظم رهبری وقفی است که بر اساس نیازهای زمانه وقف شده باشد.

وی عنوان کرد: در مرحله اول نقش وقف با توجه به نیاز روزمره بهتر می‌تواند به مردم و رفع نیازهای آنها کمک کند؛ حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و کمک به آنها یکی از مصادیق عینی وقف است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی تصریح کرد: نهاد وقف هم امروز  به  عنوان ابزار کمکی دولت و نظام در راستای کاهش مشکلات عمومی مردم ایفای نقش دارد؛ بر اساس آمار سازمان اوقاف بیش از هشت هزار بقاع متبرکه و امامزاده در کشور وجود دارد که حداقل در سه هزار امامزاده شاخص نیز برنامه‌های فاخر ملی اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام جوان‌بخت اضافه کرد: شبکه بزرگ و گسترده اجتماعی در اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه قرار دارد و می‌توان از ظرفیت امامزادگان شاخص استفاده و برای حل مشکلات مختلف اجتماعی جریان‌سازی و موج ایجاد کند.

وی اظهار کرد: برخی امامزادگان محور گسترش شهرنشینی بودند به این دلیل که مردم به آنها ارادت داشتند و امامزادگان در واقع محور معماری و شهرسازی بودند؛ بیان متبرکه و امامزادگان در حال حاضر نیز باید محوری برای حل مشکلات عموم مردم باشند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی عنوان کرد: به تدریج شاهد تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی و اجتماعی هستیم. 

حجت‌الاسلام جوان‌بخت یادآور شد: نهاد وقف به صدر اسلام و زمان پیامبر اکرم (ص) برمی گردد و حتی بر اساس گفته‌های مورخان در زمان خود پیامبر (ص) نیز به صورتی گسترده شد که کمتر صحابه‌ای در آن زمان وجود داشته که وقف نداشته باشد.

کد خبر 1761819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha