اهتمام به بیان مفاهیم مشترک در گفتمان سازی با جوانان

فیروزیان با اشاره به استمرار سلسله نشست های حکمرانی قرآن از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ گفت: قرآن تنها نباید محصور در الفاظ، قرائت، حفظ و ترتیل باشد، بلکه باید به مباحث عمیق قرآنی در جامعه پرداخته شود.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، هشتمین جلسه از سلسله نشست های حکمرانی قرآنی با موضوع حکمرانی قرآنی و مسایل جوانان صبح امروز( چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه) از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این نشست، دکتر«شبیر فیروزیان»، ضمن تشکر از ابتکار معاون سابق قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به برگزاری سلسله نشست های حکمرانی قرآنی گفت: برگزاری این نشست به عنوان راهبردهای اصلی ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت قرآن و عترت ادامه خواهد یافت.

سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: به اعتقاد من قرآن تنها نباید محصور در الفاظ، قرائت، حفظ و ترتیل باشد، هر چند در این زمینه نیز ما برنامه های مختلفی برگزار می کنیم، اما رویکرد ما این است که قرآن را به متن اجتماع تسری دهیم، زیرا مباحث قرآن مباحثی عمیق است.

اهتمام به بیان مفاهیم مشترک در گفتمان سازی با جوانان

توجه به لسان قوم در ارتباط با مردم 

وی موضوع برقراری گفتمان با جوانان را یکی از موضوعات مهم در جامعه دانست و افزود: قرآن کریم می فرماید:«لِسَانِ قَوْمِهِ»، با مردم با زبان مشترک صحبت کنید. این تعبیر قرآن کریم به اصناف و رده های سنی مختلف صادق است و نباید با مردم و جوانان و سلیقه های مختلف با یک زبان صحبت کرد، بلکه باید با هم به مفاهیم مشترک ارتباط برقرار نمود.

وی با اشاره به نامه ۵۳ امیرالمومنین (ع) به مالک اشتر افزود: امام علی (ع) فرمودند:«اگر خواستی با دشمنان پیمان ببندی، به عهدت وفا کن». در ادامه حضرت فرمودند:« هیچ واجبی از واجبات خدا نیست که همه مردم در آن اتفاق نظر داشته باشند»،بنابراین نمی توانیم با ادبیات خودمان با کسانی که موافق جبهه فکری ما نیستند، صحبت کنیم.

سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مقام معظم رهبری در مورد استدلال مبارزه با داعش دلایل مختلفی را آوردند، از جمله اینکه فرمودند:« اگر ما با آنها در عراق نجنگیم باید در همدان و کرمانشاه با آنها مقابله کنیم». ایشان با این شیوه بیان شان استدلال شان را به خوبی تبیین نمودند. بنده معتقدم بحث «لسان قوم» باید میان مسئولان وجود داشته باشد و آنها در مباحث گفتمان سازی با جوانان این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

وی بحث زن و حجاب را که امروز یکی از چالش های جمهوری اسلامی مطرح شده است، دانست و افزود: طرح این موضوع باید به گونه ای بیان شود که مورد قبول همه واقع شود؛ به عنوان مثال در طرح بحث زن و حجاب ابتدا باید بحث استحکام خانواده مطرح شود تا از این طریق به ضرورت های حجاب در جامعه دست یابیم.

لزوم توجه به نقاط مشترک در گفتمان با جوانان

وی همچنین به خطبه ۲۷ نهج البلاغه امیرالمومنین (ع) اشاره کرد و گفت: حضرت برای ترغیب مردم به حضور در جهاد مبحث را با بیان موضوعات عاطفی، امنیتی طرح کردند تا مورد استقبال مردم واقع شوند. مقام معظم رهبری نیز فرمودند:« هزینه سازش از چالش بیشتر است»؛ بنابراین باید در مواجه با جوانان و گفتمان با آنها  به نقاط مشترک دست یافت و با فناوری های روز و پیوند با مبانی دینی آنها را بیان نمود.

اهتمام به بیان مفاهیم مشترک در گفتمان سازی با جوانان

جوانان هنوز پی به هویت خود نبرده اند

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، حجت الاسلام «علی رهبر»، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان هم با اشاره به تجربه چندین ساله فعالیت و ارتباط با جوانان گفت: امروز بحران هویت در میان نسل امروز کاملا محسوس است. بنده با برگزاری جلسات «هویت الهی و معنوی انسان» موضوع به این نتیجه رسیدم که جوانان ما گرفتار بحران هویتی شده اند و بسیاری از جوانان هنوز پی به هویت خود نبرده اند.

وی گفت: لازم است در کنار اتاق های فکر، اتاق های ذکر نیز برای دانشجویان طراحی نمود و دبیران دینی مدارس را انگیزه بخشید تا بتوانند پاسخگوی شبهات جوانان باشند، زیرا بحران هویتی و عدم معرفت در جوانان یکی از چالش های جامعه ما است. همچنین اختلاط دختران و پسران با ادعای روشنفکری یکی از چالش هایی است که با آن مواجه هستیم و لازم است با صحبت کردن و برقراری ارتباط با جوانان آنها متقاعد نمود.

کد خبر 1762317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha