حلال و حرام بودن خرید و فروش در مسجد منوط به صدور حکم فقهاست

مسجد و کانون های مساجد: کارشناس حوزه دین با ابراز تأسف از نبود حکمی برای خرید و فروش در مسجد، حلال و حرام بودن این عمل را منوط به صدور حکم فقها دانست.<BR>

حجت‌الاسلام مسعود تاج لنگرودی، محقق و کارشناس حوزه دین با اشاره به اختلاف نظر گروهی از صاحب‌نظران حوزه دین درباره حکم خرید و فروش در مسجد گفت: گروه موافق با این عمل به برخی اوراق تاریخی زمان پیامبر (ص) و مخالفت نکردن آن حضرت با خرید و فروش در مسجد استناد می کنند.

وی افزود: حضرت رسول اکرم (ص) در صورتی این عمل را مباح دانسته‌اند که شخص فروشنده مزاحم نماز خواندن مردم نشود.

حجت‌الاسلام تاج لنگرودی با استناد به حدیثی از امام صادق (ع) گفت: آن حضرت فرمودند: مساجد را محل کسب و خرید و فروش قرار ندهید. به احتمال زیاد موافقان خرید و فروش در مسجد این حدیث را ندیده و یا توجه‌ای به این حدیث نداشته‌اند.

وی به روایتی معروف از برخورد امیرالمؤمنین (ع) با فروشنده‌ای در مسجد اشاره و تصریح کرد: حضرت علی (ع) شخص فروشنده را از مسجد بیرون کرد، شاید این اقدام نشان از مخالفت آن حضرت با خرید و فروش در مسجد باشد.

حجت‌الاسلام تاج لنگرودی با تأکید بر اینکه به طور کلی برای خرید و فروش در مسجد نمی‌توان حکم کلی صادر کرد، گفت: صدور حکم و فتوا در این زمینه به عهده مراجع و فقهاست.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد خرید و فروش در مسجد امری مکروه باشد چون در کلام معصومین (ع) آمده است: "در مسجد به جز یاد خدا زبان باز نکنید و سخنی از غیر خدا نگویید". "با دوست خود تا مسجد دوست باشید و هنگام ورود به مسجد با هم غریبه شوید و ذکر خدا گویید".

این کارشناس حوزه دین با بیان اینکه روایات نقل شده از ائمه معصومین (ع) حاکی از آن است که پرداختن به کاری غیر از یاد خدا در مسجد جایی ندارد، اظهار کرد: به ویژه اگر در خرید و فروش اجناسی عرضه شود که شأنیت ورود به مسجد را ندارد، این عمل قداست خانه خدا زیر سؤال می‌برد.

وی یادآور شد: متأسفانه برخی نمازگزاران معتقدند که برخورد با فروشنده‌ها در مساجد نان مردم بریدن است اما این‌طور نیست بلکه ملاک از بین رفتن برخی ارزش‌هاست. ما نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که ارزش‌ها فدای این جمله شود.

حجت‌الاسلام تاج لنگرودی از مسئولان امر خواست تا به کارشناسی و آسیب‌شناسی این موضوع بپردازند و برای افراد مورد نیاز فضایی جدا از فضای شبستان مسجد فراهم آورد تا به کسب و کار حلال مشغول شوند.

وی خاطرنشان کرد: اگر این قضیه، کارشناسی شود و افراد واجد شرایط در فضای بیرون شبستان مسجد به کسب و کار بپردازند، می‌تواند موجبات رونق بیشتر مساجد را فراهم کند.

پایان پیام/
 

کد خبر 228

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha