تعامل خوبی بین تاریخ و هنر در سریال مختارنامه برقرار شده است

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) معتقد است،ساخت سریال مختارنامه یکی از پروژه های ضروری در صدا سیما بود؛ چرا که مختار شخصیتی فکور و تیزبین داشت که سنجیده عمل می کرد، اما متاسفانه توسط مورخان اموی لگدکوب شد.

علی برزنونی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) پیرامون سریال مختارنامه به خبرنگار شبستان گفت: سریال مختارنامه پروژه بزرگ، پیچیده و سنگینی است که در ده سال صورت گرفته است. در حال حاضر اظهارنظر در مورد مختارنامه با وجود پخش تنها هشت قسمت آن به طور کامل امکان پذیر نیست.

 

برزنونی سریال مختارنامه را از طیف هنری بسیار موفق دانست و ادامه داد: کیفیت فیلمبرداری، وضعیت لوکیشن ها، بازیهای روان بازیگران، نمایش فضای غربت در زمان امام حسن (ع) و به تصویر کشیدن دنیاپرستی های حاکمان جور در این سریال جای تحسین دارد.

 

وی معتقد است که با توجه به وجود دیدگاه های مختلف در عرصه تاریخ، تعامل خوبی بین تاریخ و هنر در سریال مختارنامه برقرار شده است.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فیلم تاریخی نمی تواند، مستند باشد، اظهار داشت: مورخ دیدگاه هایی دارد که هنرمند نمی تواند تمام آنها را در اثر خود مدنظر داشته باشد. هنرمند می تواند واقعیت را با رگه ای از داستان دنبال کند زیرا به هر حال فیلم نامه نویس و کارگردان دغدغه های هنری خود را دارند تا بتوانند بیننده را جذب کنند.

 

برزنونی سریال مختارنامه را یک درام تاریخی توام با نگاه عاشقانه و داستانی توصیف کرد که تاکنون توانسته بار درگیر کردن تماشاگر موفقیت خود را به اثبات برساند.

 

به گفته وی، مختارنامه با عرضه صحنه های جذاب و موفقی درباره حضرت مسلم (ع) و امام حسن (ع) و عصر غربت عاشورا نشان داد که از سریال امام علی (ع)، کار قبلی میرباقری موفق تر و قوی تر است.

 

این پژوهشگر با اعتقاد بر اینکه کارگردان در پردازش شخصیت مختار موفق بوده، عنوان کرد: میرباقری به خوبی توانسته است در سریال، تاریخ آن زمان را به تصویر کشد. در واقع می توان گفت که این اثر هنری در به تصویر کشیدن حوادث تاریخی قدرت فوق العاده ای دارد.

 

برزنونی خاطرنشان کرد: قبل از پخش مختارنامه انتقادات زیادی از جمله درباره تک خوانی زن در تیراژ پایانی و دعوای عرب و عجم در این سریال وجود داشت که این انتقادات به خوبی نشان داد که این سریال حرفهای خوبی برای گفتن خواهد داشت.

 

این استاد دانشگاه پرداختن به شخصیت مختار در قالب یک سریال را ضروری دانست و افزود: برخی انتقاد می کنند که چرا به مختار پرداخته شده، در جواب باید گفت که چرا پرداخته نشود؟ باید به سایرین اعم از میثم تمار و سلمان فارسی نیز پرداخته شود، اما ساخت سریال در مورد مختار کار درستی بوده است، به خصوص اینکه مختار شخصیتی خاص داشت که متاسفانه توسط مورخان اموی لگدمال شد.

 

وی با اشاره به اینکه مختار محب اهل بیت (ع) بود، صریح کرد: مختار شخصیتی فکور، دقیق، مصلحت اندیش و سخنور بود، که سنجیده عمل می کرد، اما قدرت طلب سیاسی نبود. امام علی (ع) در مورد مختار فرمودند که وی زیرک است و دعاهای فراوانی از امام سجاد (ع)، امام باقر (ع) و امام صادق (ع) در مورد مختار وجود دارد که تمام اینها نشان از محبوبیت وی در نزد اهل بیت(ع) دارد.

 

این پژوهشگر در پایان یادآور شد: مختار توانست هیبت و هیمنه جباران تاریخ را به تاسی از اهل بیت (ع) بشکند و روی آنها را به خاک بمالد. مختار با قیام خود و از بین بردن بسیاری از ستمکاران شخصیتی منفور در نزد امویان تلقی می شود و همین موجب شد آنها چهره او را تخریب کنند.

 

پایان پیام/

کد خبر 2964

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha