میرباقری ضعفهای سریال امام علی (ع) را در مختارنامه ترمیم کرد

مدیر موسسه معارف وحی و خرد با بیان اینکه با وجود کمالات بالای مختار، نمی توان از عبودیت معنوی وی دفاع کرد گفت: مختار کربلا و خون امام حسین (ع) را وسیله ای برای دستیابی خود به قدرت قرار داد.

حجت الاسلام الاسلام دکتر علی نصیری، مدیر موسسه معارف وحی و خرد در مورد سریال مختارنامه به خبرنگار شبستان گفت: در فیلم امام علی (ع) ضعف های زیادی از لحاظ جنبه های فنی، هنری، دیالوگ و لوکشین ها وجود داشت که در سریال مختارنامه، فیلم جدید میرباقری این ضعف ها وجود ندارد و تاکنون روند این سریال خوب بوده است.

 

حجت الاسلام دکتر نصیری سریال مختارنامه را از نظر شخصیت پردازی، دیالوگ و گفتمان ها، جنبه های محتوایی و بازگویی حقایق تاریخی در قالب هنر، فیلم قابل تقدیری دانست.

 

وی با اشاره به وجود ابهام تاریخی درباره شخصیت مختار، اظهار داشت: در مورد شخصیت مختار ابهامات زیادی وجود دارد که آیا وی در صراط مستقیم بوده است یا خیر؟ و از طرفی نیز بحث قدرت طلبی و جاه طلبی مختار مطرح است.

 

به گفته مدیر موسسه معارف وحی و خرد به استناد ادله موجود و اختلاف میان محدثان، داوری در مورد شخصیت مختار بسیار سخت است، به گونه ای که در حین کمالات مختار نمی توان از عبودیت معنوی وی دفاع کرد.

 

حجت الاسلام دکتر نصیری خاطرنشان کرد: تلاش های زیادی برای واکاوی شخصیت مختار با استفاده از منابع تاریخی صورت گرفته است اما هنوز این سوالات مطرح است که آیا مختار دلسوز و صادقانه برای خونخواهی امام حسین (ع) قیام کرد و یا دلیل قیام وی قدرت طلبی بود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه شخصیت مختار را با شخصیت ابومسلم خراسانی مقایسه می کنند، بیان کرد: مختار تا حدود زیادی به سمت محمدبن حنیفه گرایش یافت و پرچم وی را در دست گرفت و به همین دلیل می توان گفت که هدف وی دفاع از اهل بیت (ع) نبوده است.

 

وی از مختار به عنوان یکی از نوابغ تاریخ یاد کرد و ادامه داد: برخی چهره ها همچون مختار از نظر هوش، درایت، زیرکی، ذکاوت و مدیریت جلوتر از زمان خود هستند بر این اساس مختار چهره برجسته و فرهخیته ای در عصر خود محسوب می شود.

 

مسئول گروه قرآن و متون اسلامی دانشگاه معارف اسلامی ضمن مقایسه شخصیت مختار با بزرگانی همچون مالک اشتر و سلمان فارسی، عنوان کرد: مالک اشتر شخصیت بزرگی بود که در رکاب امیرالمومنین (ع) سرباز شد. سلمان نیز در سایه سار پیامبر اکرم (ص) عبد و بنده شد اما مختار شخصیت ویژه ای داشت.

 

وی معتقد است، انسان هایی همچون مختار که از شجاعت، شهامت، ذکاوت و مدیریت بالا برخوردارند شخصیت هایی لغزنده هستند زیرا مختار در سایه سار اهل بیت (ع) نبود و جنبه های قدرت، وی را وارد معرکه قیام خونخواهی امام حسین (ع) کرد.

 

حجت الاسلام دکتر نصیری با بیان اینکه دو دسته روایات در مورد مختار وجود دارد، یادآور شد: در دسته ای از روایات مختار و قیامش محکوم شده و در دسته ای دیگر مختار و قیام وی مورد تمجید قرار گرفته است. با مقایسه این دو گروه از روایات می توان گفت که اهل بیت (ع) کارکرد قیام مختار را قبول داشتند زیرا نتیجه قیام وی به نفع شیعه بود.

 

وی با اعتقاد بر اینکه داوری در مورد شخصیت مختار دشوار است، تصریح کرد: انگیزه کار مختار به درستی مشخص نبود اما شواهد و قراین موجود نشان می دهد که مختار شهادت امام حسین (ع) و واقعه کربلا را وسیله ای برای دستیابی خود به قدرت قرار داد.

 

مدیر موسسه معارف وحی و خرد هنر را وسیله ای خوب برای معرفی تاریخ اسلام بیان کرد و افزود: هنر زبان جهانی است که حجاب و حصار نمی شناسد و به همین دلیل به کنار زدن زمان و مکان می تواند تاثیرگذاری شگرفی بر مخاطب بگذارد.

 

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از مواقع نویسندگان، تفکر و احساسات خود را به قلم می آورند، اما حجاب علم، آگاهی و زبان باعث می شود که کتابهای آنها در کتابخانه ها خاک بخورد، در صورتی که اگر همین مطالب در قالب فیلم درآید، مرزها را در نمی نوردد.

 

حجت الاسلام دکتر نصیری با اشاره به وجود حساسیت های خاص در ساخت فیلم مذهبی، اظهار داشت: یک محقق علوم اسلامی با آرای مختلفی روبروست که در نهایت یک طرح را ترجیح و در آن به کار می پردازد اما کسی که می خواهد تاریخ اسلام و مسایل مذهبی را در قالب فیلم مطرح کند باید مخاطب را در نظر بگیرد و همین مساله بر میزان حساسیت کار وی می افزاید.

 

پایان پیام/

کد خبر 3893

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha