فعالیت 23 مرکز رسیدگی به امور مساجد در استان‌های سراسر کشور آغاز شد

مسجد و کانون های مساجد: رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور از آغاز به کار 23 مرکز رسیدگی به امور مساجد در استان‌های کشور خبر داد.<BR>

حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور از تشکیل بیش از 23 مرکز رسیدگی به امور مساجد در استان‌های کشور خبر داد و به خبرنگار شبستان گفت: مسئولان این مراکز حکم فعالیت رسمی خود را از نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه مرکز استان دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه این مراکز در حدود شش استان به دلیل نبود فضای لازم و نیروی کارآمد راه اندازی نشده است، گفت: در صورت رفع این مشکلات همه استان‌های کشور به مراکز رسیدگی به امور مساجد تجهیز می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: پس از آغاز به کار این مراکز برنامه‌های هماهنگ برای اجرای بهتر و مثمرثمرتر فعالیت مراکز تازه تأسیس در تهران تدوین و به مسئولان ذیربط ابلاغ می‌شود.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور به فعالیت‌های تعریف شده برای این مراکز تازه تأسیس اشاره و تصریح کرد: تهیه بانک اطلاعاتی از مساجد استان محل فعالیت، شناخت نقاط قوت و ضعف این مساجد و تلاش برای رفع این مشکلات از جمله فعالیت‌های این مراکز در مرحله اول فعالیت است.

حجت‌الاسلام تقوی گزینش امام جماعت برای مساجد فاقد امام جماعت را از دیگر برنامه های این مراکز عنوان کرد و افزود: تغذیه فکری ائمه جماعات مساجد محل فعالیت، پشتیبانی فکری و معنوی، تهیه کتاب و جزوه‌های آموزشی برای ائمه جماعات مساجد از دیگر برنامه‌های تعریف شده برای این مراکز است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی از استان‌های کشور نیازمند احداث مساجد جدید هستند، از این رو مراکز فوق موظف‌اند تا نقاط محروم هر استان را شناسایی و با جذب همکاری سازمان‌ها و نهادها به احداث مسجد در این نقاط همت گمارند.

وی با ابراز تأسف از عدم حمایت از موقوفات مساجد کشور گفت: حمایت از موقوفات مساجد، سر و سامان دادن به این موقوفات و در مسیر درست مصرف کردن عایدات آن به گونه‌ای که مورد نظر واقف باشد از دیگر فعالیت‌های تعریف شده برای مراکز رسیدگی به امور مساجد استان‌ها است.

حجت‌الاسلام تقوی به موازی‌کاری سازمان و نهادهای مسئول در حوزه مساجد اشاره کرد و گفت: ایجاد هماهنگی بین فعالیت‌ها و جلوگیری از موازی‌کاری از دیگر وظایف این مراکز به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی کتابخانه‌های مساجد و تشکیل کانون‌های فرهنگی هنری در کنار مساجد را می‌توان از دیگر وظایف تعریف شده برای مراکز تازه تأسیس امور مساجد است.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور از توجه به راه‌اندازی رشته ای علمی و تخصصی برای تربیت ائمه جماعات ویژه مساجد در حوزه علمیه خبر داد و گفت: اگر این امر محقق شود ائمه جماعات مناسب فعالیت در حوزه مساجد تربیت می‌شود و در این صورت شاهد احیای جایگاه مساجد در کشور هستیم.

وی یادآور شد: هر مسجد یک مرکز فرهنگی، آموزشی، تربیتی، اجتماعی و مذهبی است، از این رو می‌طلبد که یک روحانی آگاه و متخصص به مدیریت مسجد بپردازد و معلومات مربوط به حوزه مسجد را داشته باشد.

حجت‌الاسلام تقوی با بیان این مطلب که مسجد محور هر محله است، گفت: اگر ما مساجد را محور کارهای خود قرار دهیم محله‌ها را سامان می‌دهیم در نتیجه با سامان‌دهی محله‌ها می‌توان فرهنگ دینی اجتماعی را در جامعه نهادینه کرد.

وی به وجود تعدادی مساجد نیمه‌ساز در کشور اشاره و تصریح کرد: متأسفانه ساختمان این مساجد به دلیل نبود متولی نیمه‌کاره رها شده است که با راه اندازی این مراکز مشکل مساجد نیمه‌ساز کشور نیز برطرف می شود.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور اظهار کرد: در حال حاضر مسئولیت 12 مرکز رسیدگی به امور مساجد در استان‌ها به عهده مسئولان دفاتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه آن استان است و در باقی مراکز فرد دیگری این مسئولیت را بر عهده دارد.

وی با ابراز خرسندی از راه‌اندازی این مراکز در استان‌ها ابراز امیدواری کرد که با راه‌اندازی این مراکز منویات مقام رهبری محقق و مشکلات مساجد روستایی برطرف شود.

پایان پیام/
 

کد خبر 1003

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha