نمایندگان به نحوه اداره جلسه برای تصویب ماده80برنامه پنجم شدیدااعتراض کردند

حجت الاسلام رسایی و مصباحی مقدم، کوچک زاده، زارعی و تعداد دیگری از نمایندگان به عدم بی طرفی رئیس مجلس موضع تند گرفتند//کوچک زاده گفت:خدا رو شکر مردم ایران به نحوه اداره جلسه واقف شدندو مردم ما خود قضاوت میکنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه بعدازظهر سه‌شنبه 14 دی با اشاره به مصوبه ساعت قبل مجلس در ماده 80 در مورد مجمع عمومی بانک مرکزی در توضیحاتی گفت: چون حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم مطرح کردند که پیشنهادشان در تبصره یک این ماده همراه با پیشنهاد آقای توکلی مطرح شود، ما این دو را با هم به رأی گذاشتیم.

وی با بیان اینکه از نظر من مشکل آیین‌نامه‌ای وجود نداشت، اظهار کرد: علت اینکه من پذیرفتم که با هم به این دو پیشنهاد رأی داده شود این بود که حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم با توکلی توافق کرده بودند که پیشنهادات‌شان یکجا مطرح شود.

در ادامه سخنان لاریجانی، الیاس نادران، نماینده تهران در تذکری آیین‌نامه‌ای گفت: بر اساس ماده 176 آیین‌نامه داخلی مجلس وقتی پیشنهاد کمیسیونی رأی نیاورد پیشنهادات اصلاحی مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه من وارد بحث محتوایی این قضیه نمی‌شوم، تصریح کرد: به لحاظ شکلی هیئت‌رییسه رعایت آیین‌نامه را نکرده است و همان‌طور که پیشنهاد توکلی برای رفع ایراد نظر شورای نگهبان مطرح شد شما می‌توانستید برای ناقص بودن این پیشنهاد دلیل بیاورید و بگویید این پیشنهاد رافع نظر شورای نگهبان نیست نه اینکه پیشنهاد دیگری را مطرح کنید.

لاریجانی در پاسخ به این تذکر نادران گفت: اگر سؤال‌تان این است که پیشنهاد توکلی منهای انضمام پیشنهاد مصباحی‌مقدم رافع نظر شورا است باید بگویم بله هست.

وی بیان کرد: قبل از اینکه من برای پیشنهاد توکلی رأی بگیرم حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم به من گفت که با هم به توافق رسیده‌اند و من به نمایندگان گفتم می‌توانید دو بار برای این پیشنهادات رای بگیرید.

علی اصغر زارعی، دیگر نماینده تهران نیز در تذکری آیین‌نامه‌ای و با استناد به اصول 17 و 176 آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: قبل از ظهر امروز نمایندگان در ماده 80 به جمع‌بندی رسیدند و قرار شد ما بلافاصله در جلسه بعدازظهر رأی‌گیری کنیم زیرا در جلسه ظهر به دلیل مشکل فنی امکان اخذ رأی نمایندگان نبود.

وی خطاب به لاریجانی اظهار کرد: بعضی از مواقع موضع‌گیری‌ها و فرمایشات حضرتعالی بی طرفانه نیست و این موجب می‌شود که مجلس دچار یک سردرگمی شود مثل همین اتفاقی که شما گفتید دو پیشنهاد را با هم به رای بگذاریم.

لاریجانی خطاب به زارعی گفت: این یک مسئله ویرایشی است و ما می‌توانیم آن را رفع کنیم.

زارعی در پاسخ به لاریجانی گفت: من اشکالم و تذکرم به بی طرفی شماست.

لاریجانی نیز خطاب به زارعی گفت: شما ما را بی طرف نمی‌دانید چکار کنیم. ممکن است شما حرف ما را قبول نکنید ولی می‌دانید و می‌بینید که از صبح همه با هم کار می‌کنیم و بینی و بین‌الله من فکر می‌کردم این دو با هم هستند.

احمد توکلی، نماینده تهران نیز در توضیحاتی یادآور شد: بعد از اینکه جلسه به تنفس رسید عده‌ای از مخالفان گفتند بهتر است پیشنهادم را در مورد مجمع عمومی بانک مرکزی پس بگیرم که من به آنها گفتم پس نمی‌گیرم و در این زمینه منطق دارم.

وی ادامه داد: در جلسه علنی بعدازظهر شاهد بودید که به رییس جلسه آقای لاریجانی گفتم که این دو پیشنهاد را جدا رای بگیرید و نمایندگان ملزم به یک بار رای دادن نکنید.

در ادامه سخنان توکلی، حجت‌الاسلام حمید رسایی نیز در ابتدا با عذرخواهی از رییس جلسه در تذکری گفت: اشکال من و برخی از دوستان این است که مثل خیلی از دوستان دیگر نمی‌گوییم سرباز شماییم.

این سخنان رسایی با دودوی نمایندگان به معنای مخالفت با وی همراه بود.

لاریجانی نیز خطاب به رسایی گفت: ما اینجا سرباز نمی‌خواهیم ارادتمند شماییم.

حجت‌الاسلام رسایی در بیان تذکرات خود با بیان اینکه لاریجانی چهار بار آیین‌نامه را نقض کرده است، گفت: اولین تذکرم در ماده 17 است که هیئت رییسه را به بی طرفی ملزم کرده است و این بی طرفی را شما باید هم در گفتار و هم رفتارتان داشته باشید که شما این را ندارید.

لاریجانی خطاب به حجت‌الاسلام رسایی گفت: ما از اینکه نماینده رجال الغیب در مجلس داریم خدا را شکر می‌کنیم و من تذکر شما را وارد نمی‌دانم و این‌گونه هم دنبال آدم حرف نزنید.

حجت‌الاسلام رسایی نیز خطاب به لاریجانی گفت: با پیشنهاد توکلی اشکال شورا رفع شد چرا پیشنهاد دیگری مطرح شد.

لاریجانی نیز خطاب به رسایی گفت: شما ایرادتان این است که چرا ما این پیشنهادات را مطرح کرده‌ایم که من نیز می‌گویم این دو نماینده با هم به توافق رسیده بودند و نوشته بودند که پیشنهادشان مطرح شود.

در این لحظه تریبون رسایی قطع شد که وی نیز خطاب به لاریجانی گفت: چرا دکمه مرا قطع می‌کنید.

لاریجانی نیز خطاب به وی گفت: من دکمه‌ای ندارم که تریبون را قطع کنم و احتمالا با توجه به صحبت‌های شما باید با این پشت تله‌پاتی داشته باشیم.

رسایی در بیان تذکر سوم خود و با استناد به اصل ماده 152 آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: بر اساس این ماده ترتیب در رعایت موضوعات مهم است. بر فرض اینکه آقای مصباحی‌مقدم پیشنهادی داشت باید در ابتدا خودش صحبت می‌کرد و سپس نظرات مخالف و موافق شنیده می‌شد اما امروز این‌گونه نبود و بعد از اینکه عباسی نماینده املش در مخالفت با پیشنهاد حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم صحبت کرد و نافذ واقع شد، حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم پس از آن صحبت‌هایی را مطرح کرد که این نیز خلاف آیین‌نامه بود.

این نماینده تهران همچنین در تذکر آخر خود خطاب به لاریجانی گفت: بر اساس ماده 181 اخطار قانون اساسی بر اظهارات دیگر مقدم است در حالی که شما امروز اظهارات خود را بر قانون اساسی مقدم دانستید.

لاریجانی نیز در پاسخ به وی گفت: شما حرف‌های عجیب و غریب می‌زنید و تذکر شما وارد نیست.

حجت‌الاسلام رسایی با اعتراض به اینکه من هنوز اخطار قانون اساسی را نداده‌ام، خواستار دادن وقت برای اخطار قانون اساسی خود شد که رییس جلسه نیز به وی به دلیل نزدیک شدن به وقت اذان این اجازه را نداد.

نمایندگان دیگر از جمله حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم، جواد جهانگیرزاده، دلخوش و کوچک‌زاده نیز تقاضای تذکر و اخطار قانون اساسی داشتند که لاریجانی نیز از آنها خواست به دلیل نزدیک بودن به وقت نماز و اذان از تذکر خود صرف نظر کنند و آن را در جلسه فردا صبح مطرح کنند.

اما مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران با بیان اینکه من به دلیل نزدیکی به وقت اذان از تذکرم صرف نظر می‌کنم و آن را به شکل مکتوب در اختیار لاریجانی قرار می‌دهم، گفت: خدا رو شکر مردم ایران به نحوه اداره جلسه واقف شدند و مردم ما قضاوت می‌کنند.

وی خطاب به لاریجانی بیان کرد: من این رفتارها را در شان شما نمی‌دانم زیرا شما را دوست دارم و اگر اطرافیان شما حتی ضابطه‌ای را که خودشان می‌گذارند رعایت نمی‌کنند شما به آنها تذکر دهید.

سیدکاظم دلخوش، نماینده صومعه‌سرا نیز در ادامه تذکرات و با استناد به ماده 78 آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: اینجا خانه ملت است نباید اجازه دهید آدمی خودسر مجلس را اداره کند.

وی با بیان اینکه ما سربازان ولایت و رییس مجلس هستیم، گفت: تا زمانی که رییس مجلس ما رییس اصولگرایان است ما از وی حمایت می‌کنیم و این را با خون‌مان می‌نویسیم.

دلخوش بیان کرد: چرا یک نفر که دادگاه ویژه روحانیت برای وی احضاریه می‌فرستد و در روز قدس فتنه‌ای را دنبال می‌کند این‌گونه باید در مجلس رفتار کند.

لاریجانی خطاب به دلخوش و دیگر نمایندگان گفت: با گفتن این مسایل بین خودتان اختلاف می‌اندازید و اگر نماینده‌ای تذکری به من دارد بیاید به خودم بگوید. دلیلی ندارد بین خودتان اختلاف بیندازید.

پس از سخنان لاریجانی ختم جلسه اعلام شد اما به مدت 10 دقیقه نمایندگان در صحن مجلس عده‌ای در کنار باهنر حرف زده بودند و حجت‌الاسلام رسایی نیز با حضور در جایگاه هیئت‌رییسه با لاریجانی مشغول بحث کردن بودند.

پایان پیام/

 

کد خبر 10041

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha